כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
התערב במלחמת יום הכיפורים

היועץ הנשיאותי ומזכיר המדינה לשעבר מת בגיל 100: משפחתו ברחה מהנאצים

הנרי קיסינג'ר, שעזר לגבש את מדיניות החוץ של ארה"ב במהלך וייטנאם ומלחמות קרות, מת בגיל 100. הוא היה אקדמאי יליד גרמניה והיה גיבור לאמריקאים שנמאס להם ממלחמות

היועץ הנשיאותי ומזכיר המדינה לשעבר מת בגיל 100: משפחתו ברחה מהנאצים
נתניהו עם הנרי קיסינג'ר צילום: משרד ראש הממשלה

היועץ הנשיאותי לשעבר הנרי קיסינג'ר מת, כך על פי הצהרה שפורסמה באתר האינטרנט שלו, מותו הביא לסיומו של אחד הדיפלומטיים המשפיעים ביותר בהיסטוריה של ארה"ב.

הוא מת ביום רביעי בביתו בקונטיקט, נאמר בהצהרה של חברת הייעוץ שלו. הוא היה בן 100.

האקדמאי יליד גרמניה היה הפקיד האמריקאי היחיד אי פעם ששימש במקביל גם כיועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, והעניק לו כוח עצום בתקופת הנשיאות של ריצ'רד ניקסון וג'רלד פורד. זה עזר לו לסיים את מלחמת ארה"ב בווייטנאם ולעצב את מדיניות החוץ האמריקאית כלפי ברית המועצות בשיא המלחמה הקרה.

ההחלטות הדיפלומטיות של קיסינג'ר הפכו אותו לגיבור של אמריקאים עייפים ממלחמה שחששו ממלחמה גרעינית. אבל הוא עורר את זעמם הן של השמאל האמריקני, שהטיל עליו אחריות למבצעים הצבאיים שבוצעו בחו"ל, והן הימין, שהתייחס אליו בחשדנות על כך שהוא תומך במשטרים קומוניסטיים.

קיסינג'ר זכה בפרס נובל לשלום ב-1973, יחד עם מנהיג וייטנאם לה דוק ת'ו, על ניהול שיחות דיפלומטיות חשאיות שהביאו את הסכמי השלום של פריז, שסיימו את המערכה הצבאית האמריקאית בדרום מזרח אסיה.

הויטאנמי סירב לקבל את הפרס שלו, ואמר שהשלום לא הושג. קיסינג'ר קיבל את הפרס שלו "בענווה", והציע להחזירו לאחר נפילת דרום וייטנאם שנתיים לאחר מכן.

בין הישגיו היה פיקוח על הפנייה החשאית של ממשל ניקסון בתחילת שנות ה-70 לרפובליקה העממית של סין, שהביאה לשיקום היחסים הדיפלומטיים המלאים בין וושינגטון לבייג'ינג.

קיסינג'ר גם ניהל משא ומתן על סיום מלחמת יום הכיפורים ב-1973 שנוצרה בעקבות ההתקפות המשותפות של מצרים וסוריה על ישראל. הפסקת האש באה לאחר זרימת נשק דרמטית של ארה"ב לישראל, שהוכיחה את עצמה כחיונית להרחקת ההתקדמות הראשונית של צבאות מדינות ערב. הוא ובכירים אמריקאים אחרים חששו שהסכסוך עלול להסלים לעימות צבאי ישיר ראשון בין ארה"ב לברית המועצות, הפטרון הראשי של קהיר ודמשק.

קיסינג'ר תמך בהפיכות צבאיות נגד ממשלות שנבחרו באופן דמוקרטי בצ'ילה ובארגנטינה בשנות ה-70, מחשש שהפוליטיקאים שלהן מתקרבים מדי למוסקבה, על פי מסמכים שהתפרסמו מהבית הלבן. קיסינג'ר תמך בשתיקה בפלישה של הצבא האינדונזי למזרח טימור ב-1975, מושבה פורטוגזית לשעבר באסיה, מחשש שממשלתו נוטה לכיוון קומוניזם, לפי מסמכים אלה.

פעילי זכויות אדם טענו שהיה צריך להאשים את קיסינג'ר בפשעי מלחמה על תפקידו בפיקוח על ההפצצות החשאיות של ממשל ניקסון על קמבודיה ולאוס במהלך מלחמת וייטנאם. הפעולות הצבאיות האמריקניות הרגו אלפי קמבודים ולאוסים, מעריכים מומחים לדרום מזרח אסיה.

קיסינג'ר נולד בשם היינץ אלפרד קיסינג'ר ב-1923 למשפחה של יהודים גרמנים בבוואריה לאחר מלחמת העולם הראשונה, הידועה בשם רפובליקת ויימאר.

הוריו ברחו לניו יורק ב-1938 בעקבות עליית המפלגה הנאצית והרדיפה של הקהילה היהודית במדינה. בני הזוג קיסינג'ר התיישבו בשכונת מנהטן העליונה בוושינגטון הייטס, שם הנרי קיסינג'ר נטמע במהירות באמצעות הישגיו באקדמיה, על פי הביוגרפיה שלו הוא גויס לצבא ב-1943 בגיל 20, הוא לקח חלק בלחימה בצרפת ובגרמניה כטוראי בדיוויזיית הרגלים ה-84. לאחר המלחמה הוא למד ולימד מדעי המדינה באוניברסיטת הרווארד, וקיבל את הדוקטורט שלו. בשנת 1954.

לאחר המתקפה של חמאס על ישראל בחודש שעבר, אמר קיסינג'ר כי ישראל חייבת להגיב, וכי הפסקת אש מהירה היא בלתי אפשרית. שיחות שלום "אינן מתקבלות על הדעת עבורי" אם "מחבלים יכולים להופיע בגלוי ולקחת בני ערובה ולהרוג אנשים", אמר.

כשנשאל מה דעתו על תומכים פלסטינים שחגגו את התקפת חמאס ברחובות ברלין בחלוקת ממתקים, אמר קיסינג'ר כי אין שום טרוניה נגד העם הגרמני, אך אמר שהם נתנו ליותר מדי זרים להיכנס למדינה.

"זו הייתה טעות חמורה להכניס כל כך הרבה אנשים מתרבות ודת ומושגים שונים לחלוטין, כי זה יוצר קבוצת לחץ בתוך כל מדינה שעושה את זה", אמר.

 

ארצות הברית רוסיה מלחמת יום הכיפורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד