כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
דיפלומטיה חובקת עולם

כך הם שוחררו: תאילנד הפכה עולמות לשחרר את אזרחיה

תאילנד פעלה לשחרר את חטופיה מול דיפלומטים איראנים ומלזים, בכירים בקטאר ובטורקיה, ופוליטיקאים מהמיעוט המוסלמי המקומי בתאילנד. בני ערובה ששוחררו מהשבי לא הצליחו לאשר מי היה איתם. מכיוון שרבים היו עם כיסוי עיניים

כך הם שוחררו: תאילנד הפכה עולמות לשחרר את אזרחיה
השר כהן עם התאילנדים צילום: גדעון שרון, משרד החוץ

כדי לשחרר את חטופיה משבי חמאס, הממשלה בבנגקוק הרחוקה השתמשה בערוצים אחוריים, כולל דיפלומטים איראנים ומלזים, ממשלות קטאר וטורקיה, הוועד הבינלאומי של הצלב האדום ופוליטיקאים מהמיעוט המוסלמי המקומי בתאילנד. משרד החוץ התאילנדי דיווח כי 39 תאילנדים מתו בהתקפה הרצחנית של חמאס, 26 נחטפו, ו-19 שוחררו. חמאס לא ידע אילו תאילנדים הוא מחזיק, אמר גורם תאילנדי אחד לוול סטריט ג'ורנל.

תוך כדי פינוי של כ-8,000 אזרחים תאילנדים מישראל, הצליחו גורמים תאילנדים להשיג במקביל תמונת מפתח של הוכחת חיים של המוחזקים בעזה. עסקאות לשחרר אותם כמעט סוכמו, ואז קרסו שוב ושוב. בינתיים, איש עסקים עשיר שלח מטוסים חכורים עמוסים באוכל תאילנדי כדי להאכיל את הניצולים ששוכנו באתר נופש בתל אביב.

המודיעין התאילנדי השיג תמונה של בני ערובה תאילנדים יושבים בבונקר בעזה, רגליים משוכלות, כתריסר בסך הכל. זו הייתה אחת ההוכחות הראשונות שהם בחיים. פקידים דיפלומטיים ומודיעין תאילנדים בחנו את התצלום, וניסו לחבר את הפרצופים לשמות הנעדרים.

ה'וול סטריט ג'ורנל' מדווח כי בכירים בתאילנד הקימו מרכז פיקוד. אפילו בני ערובה ששוחררו מהשבי לא הצליחו לאשר מי היה איתם. מכיוון שרבים היו עם כיסוי עיניים, הם הועברו בין מנהרות במשך שבועות, בלי יכולת לומר אם זה היה יום או לילה עד שהם שוחררו.

כדי להבין כיצד תאילנד הצליחה להחזיר את אזרחיה מהמנהרות בעזה, הוול סטריט ג'ורנל שוחח עם גורמים תאילנדים, ישראלים, קטארים, טורקים וארה"ב שהיו המעורבים במאמצי חילוץ החטופים. עיתונאים נסעו לאזורים נידחים במזרח תאילנד כדי לפגוש קרובי משפחה שהתאבלו על יקיריהם ששוחררו מאז.

"חשבתי שהוא מת, האור בחיי נעלם פתאום", אמר קונגפאנה סודלאמאי, שכבר ערך סידורי הלוויה במקדש בודהיסטי מקומי לבנו, פונסוואן, ששוחרר ביום שני בבוקר. הוא ביטל אותם לאחר שקיבל הודעה קולית: "אני חי".

הרשויות בתאילנד אמרו כי הן פועלות לשחרר את השאר. כדי להגן על המאמצים הללו, הם ביקשו מהתקשורת להפסיק לראיין משוחררים על מה שעבר עליהם בשבי חמאס. ממשלת תאילנד לא דיווחה על צעדים או ויתורים כלשהם שעשתה כדי להחזיר את תושביה הביתה, הודתה לממשלות שסייעו, כולל מלזיה וקטאר.

ממשלת תאילנד ניסתה לשכנע עובדים שטסו הביתה לאחר הפיגועים לחפש עבודה במקום אחר, אם כי רבים כבר רוצים לחזור.

"שאל את אמא שלך אם היא רוצה שתחזור", אמר פקיד אחד במשרד העבודה לעובד תאילנדי שהגיע עם אמו כדי למלא ניירת לחזור לישראל. היא חייכה בשקט כשבנה סרב להצעה לנסות את מזלו בעבודה בחוות בדרום קוריאה.

 

 

 

חמאס תאילנד מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד