ב' תמוז התשפ"ד
08.07.2024
בתשובה למשרד הבריאות

שובם של החטופים: הרב הראשי התיר הכנת מזון מיוחד בשבת

לקראת חזרתם של החטופים סמוך לכניסת שבת: הגר"ד לאו במענה למשרד הבריאות - יותר הכנת מזון מיוחד עבורם לפי צורך רפואי גם בשבת

שובם של החטופים: הרב הראשי התיר הכנת מזון מיוחד בשבת
הרב דוד לאו צילום: Olivier Fitoussi/FLASH90

בעקבות הצפי להשבת חלק החטופים מחר, הגיעה היום שאלה לרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו מהרב פנחס פרנקל הממונה הארצי על ענייני הדת במשרד הבריאות. במכתבו שואל הרב פרנקל האם יהיה ניתן להתיר לבשל בשבת אוכל מיוחד שיידרש על פי בקשת הרופאים עבור השבויים שהוחזרו.

הרב הראשי ענה כי לפי דברי הפוסקים ככל שהרופאים יורו על צורך במאכל מסוים שלא נמצא מוכן ושאי אפשר להמתין איתו למוצאי השבת יהיה מותר להכינו בשבת וגם על ידי יהודי.

מצורפת תשובתו המלאה של הרב הראשי: קיבלתי את שאלתך בנוגע להיערכות בתי החולים לקראת שחרור החטופים מעזה, והאפשרות כי יהיה צורך לבשל בשבת אוכל מיוחד עבורם.

הנה נאמנות הרופאים בענייני חילול שבת ידועה ואינה צריכה בירור, כמובא בשו"ע או"ח שכ"ח ס"י: "כל חולי שהרופאים אומרים שהוא סכנה... מחללין עליו את השבת... ויש מי שאומר שאין צריך מומחה, דכל בני אדם חשובים מומחין קצת, וספק נפשות להקל".

וככלל מקובלים דברי החת"ס בתשובה יו"ד ח"ב, סי' קנ"ח שלעניין פיקוח נפש בשבת ויום הכיפורים "דדי לנו אם דיבורו עושה ספק פקוח נפש", לכן אם רופא יורה וכו'. גם לגבי אכילה על מנת למנוע פיקוח נפש כמו לגבי האכלת חולה מסוכן ביום הכיפורים שנינו ביומא פב ע"א: "חולה מאכילין אותו על פי בקיאין, ואם אין שם בקיאין מאכילין אותו על פי עצמו, עד שיאמר די". וכך נפסק בשו"ע או"ח סימן תרי"ח.

לכן ככל שרופא יורה על צורך במאכל מסוים שלא נמצא מוכן ושאי אפשר להמתין למוצאי שבת יהיה מותר להכינו לצורך החולה על ידי יהודי.

את מכתבו מסיים הרב לאו: בתפילה לבשורות טובות ושנזכה שישובו בנים לגבולם.

.

מלחמת חרבות ברזל הרב דוד לאו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד