כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
המשפחות יעודכנו רק מחר

נחשף: כך יעבוד מנגנון שחרור החטופים

פרטים חדשים על מנגנון שחרור החטופים מחר: החטופים יובאו לקרבת מעבר הגבול ולאחר זיהוי פיזי על ידי ישראל יינתן אישור להעברתם. משם הם יוטסו לבתי החולים. גורם מדיני: "בפועל להערכתנו לחמאס יש בין 75 ל-80 נשים וילדים וזה מכתיב גם את האורך המקסימלי של ההפוגה"

נחשף: כך יעבוד מנגנון שחרור החטופים
מחבלי חמאס חוזרים לעזה עם חטופים צילום: פלאש 90

פרטים חדשים על העסקה עם חמאס נחשפים: חמאס יביא את החטופים לקרבת מעבר הגבול ולאחר זיהוי פיזי על ידי ישראל יינתן אישור להעברתם. משם הם יוטסו לבתי החולים. בישראל נוטים לא להודיע למשפחות לפני שהיה זיהוי כי לא סומכים על חמאס ולא רוצים ליצור מפח נפש. אם יראו שחמאס מפרסם שמות מראש, יודיעו למשפחות.

המפגש של החטופים עם המשפחות ייערך בבתי החולים. לגבי הפרות הפסקת האש - כל חייל בנקודת הקצה יסיר איום ברגע שהוא נתקל בו.

יחד עם זאת גורם מדיני אומר הערב לקראת ביצוע העסקה לשחרור חטופים הערב כי "ההארכה על הנייר לא מוגבלת. בפועל להערכתנו לחמאס יש בין 75 ל-80 נשים וילדים וזה מכתיב גם את האורך המקסימלי של ההפוגה (כשמונה ימים)".

יחד עם זאת התייחס הגורם לישיבת הממשלה אמש: "השיח בישיבת הממשלה היה ארוך ומפורט עם שאלות רבות לכל הגורמים, כולל ניצן אלון ודדי ברנע. זה עזר להביא לתמיכת הציונות הדתית".

עוד הוסיף: "הגדרת הילדים היא עד גיל 19. חמאס ניסה להגדיר נשים עד גיל מסוים כחיילות, גם אם אינן כאלה. ישראל הורידה אותו מדרישה זו וכל הנשים שאינן חיילות בפועל כלולות בעסקה... אם יש בשבי אב ובנו ייתכן שהם יופרדו לצערנו. המתווה מתייחס רק לאמהות וילדים".

הגורם הוסיף: "נתניהו הכניס את ביידן לאירוע כדי שיילחץ על קטאר, והוא שלח את ראש ה-CIA יחד עם ברנע לאמיר קטאר וגם שוחח איתו אישית. כך הוגדל מספר המשוחררים בעסקה ונוספה האפשרות להרחיב מעבר ל-50. יש לכך סיכוי טוב אבל זה לא ודאי".

יחד עם זאת, בישראל מתרשמים שהדלק והסיוע פחות עניין את חמאס, אלא יותר ההפוגה. הם התחילו בדרישה של חודש, ירדו לשבועיים ושבוע ובסוף הסתפקו בארבעה ימים. יש היגיון באמירה שלחמאס ייקח זמן לקבץ את החטופים. בישראל יודעים שבמהלך ההפוגה הזו הם מסוגלים לקבץ עד 80 חטופים, אבל ייתכן שיש להם עוד נשים וילדים.

חמאס מדבר על כ-30 ילדים שהוא יכול להביא כרגע. בישראל עושים מאמץ שימסרו את כולם ולשם זה הימים הנוספים - שיוכלו לאתר אותם. יחד עם זאת מאמינים בישראל שסינוואר יביא אותם כי ההפוגה חשובה לו.

קטאר רוצה להציל את חמאס שבו השקיעה שנים, אבל לארה"ב יש מנופים עצומים עליה. העסקה נולדה ממעורבות של קטאר וארה"ב.

במסגרת העסקה המינימום הוא 10 משוחררים ליום בשלושה הימים הראשונים והיתרה ביום הרביעי. ישראל טרם קיבלה את שמות המשוחררים מחר, וטרם חתמה רשמית על ההסכם כי מחכים לאישור בג"ץ. ישראל קובעת את שמות האסירים שישוחררו בכל יום מתוך רשימה של 300 (ישוחררו 150 בארבעת הימים הראשונים). ישראל יודעת על 40 ילדים ו-58 נשים שאינן חיילות שבידי חמאס, מתוכן 13 אמהות. התעקשנו שכל הילדים שהאמהות שלהם גם בשבי ישוחררו יחד, וזה סוכם.

בהסכם יש התחייבות לביקורים של הצלב האדום אצל כל החטופים שלא ישוחררו, כולל אספקת ציוד רפואי ותרופות. יש חטופים שזקוקים לתרופות שלא נמצאות בעזה. ארה"ב וקטאר ערבות לסעיף הזה. יש שמונה נעדרים מתוכם שניים זרים שלא ברור אם הם בחיים. מתוך 240 חטופים מניחים שהרוב המוחלט בחיים. יום לאחר ההפוגה הלחימה תחודש בכל הכוח כדי להשיג את יתר מטרות המלחמה (מיטוט חמאס).

צה"ל ינצל את הזמן של ההפוגה כדי להיערך להמשך הלחימה. הפיקוד והשליטה של חמאס בצפון הרצועה רופפים ולכן חמאס לא יודע לשלוט בהכל. בישראל מעריכים שבסוף המתווה ישוחררו בין 70 ל-80 חטופים. בכל יום ישראל תקבל ותבחן את השמות, תעביר בחזרה לצלב האדום את שמות האסירים ולמחרת יחל מאמץ איסוף החטופים על ידי חמאס. ישראל קובעת מי מבין ה-300 שברשימה ישוחררו.

עוד לא יודעים באיזו שעה יהיה השחרור, מעריכים שלפני 18:00 כי אז בערך ישראל תחדש את פעילות המל"טים בצפון הרצועה. כל ירי לעבר ישראל או בתוך הרצועה נחשב להפרה, אבל ישראל תצטרך להחליט בהתאם לסוג האירוע אם ממוטטים את ההסכם בגללו או שמגיבים אחרת.

חמאס עזה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד