כ"ג סיון התשפ"ד
29.06.2024
המגיש מבהיר ומתנצל

אנשי התקשורת מימין קוראים לבטל את הכספים הקואליציוניים

שורת אנשי תקשורת המזוהים עם הימין שיגרו מכתב לשר האוצר סמוטריץ' בדרישה לבטל את הכספים הקואליציוניים, ביניהם דרישה "להוריד מסדר היום את החלת רפורמת אופק חדש על החינוך החרדי, שעלותה במידה ותיושם תהיה למעלה מ-10 מיליארד ש״ח בעשור הקרוב. בימים רגילים היישום היה עשוי להיות מוצדק, תיקון של עוול היסטורי. בשעת החירום אליה נקלענו יישומה הוא עוול" | אראל סגל שחתם על המכתב ספג ביקורת קשה ופרסם התנצלות והבהרה

אנשי התקשורת מימין קוראים לבטל את הכספים הקואליציוניים
ילדים חרדים בבית שמש צילום: אילוסטרציה - פלאש 90

כמה אנשי ימין בולטים פנו במכתב לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדרישה שיבטל את הכספים הקואליציוניים שנחתמו עם מפלגות הקואליציה במעמד הקמת הממשלה לפני שנה וזאת כדי להפנות אותם להוצאות המלחמה המרובות.

להלן לשון המכתב המלא:

לכב' שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳,

ב-7 באוקטובר, התרחש הפוגרום הרצחני ביותר מאז השואה וכפה עלינו מלחמה קיומית ארוכה שתקבע את עתידה של ישראל לדורות.

אין זה סוד שרגע לפני המלחמה הייתה החברה הישראלית מפולגת וקרועה. למרבה המזל ידע עמנו להתעלות מעל למשבר הפוליטי ולפעול מתוך קונצנזוס ואחדות לאומית. אזרחים מכל קצוות העם מגוייסים כעת ומשתפים פעולה כאיש אחד למען העורף, הכרעתו המוחלטת של החמאס והחזרת החטופים.

בשעת מבחן גדולה זו, נפלה בחיקך הזכות והאחריות להנהיג את המערכה האזרחית הכלכלית. זו משימה כבירה, ואנו מאמינים כי אתה מגלה ותגלה כוחות אדירים בעם שערוכים לסייע לך בכל דרך שתידרש להצלחתך, ומכאן להצלחתנו.

אנו פונים אליך מכיוון שאנו סבורים כי מצב המלחמה והאחדות הלאומית חייבים להשתקף גם באופן בו מנוהלת המערכה הכלכלית.

תקציב המדינה ל-2024-2023 תוכנן ואושר בימים אחרים. איש לא יכול היה לדעת כי ב-7 באוקטובר תוכרז עלינו מלחמה שתדרוש תקציבים אדירים למימונה, וכי לצד המאבק בחזית יאלץ העורף להלין ולסעוד מאות אלפי אזרחים העקורים מביתם.

נתניהו וסמוטריץ' בקבינט הכלכלי | צילום: לע"מ.

איש לא ידע, אך כך היה. אנו חיים כעת במציאות חדשה.

במציאות הזו נדרשים מאיתנו אורך רוח, זהירות וחסינות כלכלית אדירה, לאורך זמן לא ידוע.

כרגע נדרשת הממשלה לצעדי חירום מידיים, בהיקפים גדולים מאוד. אחד מהם הוא ביטול כספים קואליציוניים בהיקף של כ-7 מיליארד שקלים, שעליהם סיכמו מפלגות הקואליציה בימים בהם סדר יום פוליטי לגיטימי לא נדחק מפני שעת חירום לאומית.

דוגמא בולטת לסעיף שיש להוריד מסדר היום, הוא החלת רפורמת אופק חדש על החינוך החרדי, שעלותה במידה ותיושם תהיה למעלה מ-10 מיליארד ש״ח בעשור הקרוב. בימים רגילים היישום היה עשוי להיות מוצדק, תיקון של עוול היסטורי. בשעת החירום אליה נקלענו יישומה הוא עוול.

דוגמא נוספת לצעד חיוני, שיש לו חשיבות כלכלית וערכית, הינו קיצוץ מיידי של שכר הבכירים במגזר הציבורי. בשעה שהמגזר העסקי משלם מחיר יקר על קיום המלחמה, והעם כולו מגויס - בין אם לחזית ובין אם בהתנדבות ומתן כתף בעורף - חשוב כי האנשים המובילים את החזית האזרחית ינהיגו על ידי דוגמא אישית.

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

כעת, ההכרח הלאומי האחד והיחיד הוא ריכוז כלל המשאבים והמאמצים לא בתיקון החברה אלא בהגנה עליה. יש למקד את הוצאות הממשלה אך ורק במטרות הלאומיות החיוניות: עמידתה של ישראל ביעדי המלחמה, חוסנו של העורף, שיקום היישובים שהוחרבו והגנה על יציבותה של הכלכלה הישראלית.

זו השעה שבה עליך, יחד עם שאר חברי הקואליציה, להתעלות מעל כל רעיון קוסם וצרכים הסובלים דיחוי. אחרת אנו עשויים לגלות שניצחנו בחזית – והפסדנו בעורף. הפסד משמעו חידלון כלכלי, חובות עתק, ואובדן עצמאותנו הפיננסית המאפשרת לנו להתנהל כמדינה חופשית. גם המלחמה הכלכלית היא קיומית; לכן הצעדים הנדרשים בה הם דרסטיים.

הנהגת כלכלת ישראל חייבת לשקף את תקופת החירום הלאומי שאנו נמצאים בה, ולא פחות מכך את הרוח הלאומית. הישראלים הם כיום חזית נחושה אחת; מאוחדים כאיש אחד בלב אחד. בידך להבטיח כי הניצחון יבוא לא רק בחזית הצבאית – אלא גם במערכה האזרחית החשובה שנגזרה עלינו,

זה בידינו, זה בידיך.

על החתומים בין היתר: מגיש ערוץ 14, אראל סגל, וגם ד"ר גדי טאוב, ארז תדמור שהתמודד בבחירות בליכוד וגם מו"ל הוצאת סלע-מאיר רותם סלע.

אראל סגל מתנצל ומבהיר: "מעלה רושם מוטעה ועל כך אני מצר"

המגיש אראל סגל התנצל הלילה בפוסט שפרסם בחשבון ה-X שלו והסביר את החתימה והדרישה: "לצערי הרב, אחיי החרדים נפגעו מהעובדה שחתמתי על גילוי הדעת לשר האוצר. אני מבקש להבהיר מדוע חתמתי ולמה כעת בשלוש בלילה אני שם כוכבית".

אראל סגל. (צילום מסך ערוץ 14)

לדבריו, "אני שלם עם הטענה המהותית בגילוי הדעת, יש לקצץ מן ההסכמים הקואליציוניים לטובת המאמץ המלחמתי. מטרת העל היחידה היא ניצחון במלחמה. וכדי לנצח במלחמה חובה שהכלכלה תעמוד בעלויות האדירות של המלחמה והפגיעה במשק".

עם זאת טוען סגל, "העלויות הישירות של המלחמה והפגיעה בכלכלה יהיו עצומות. דמיינו גירעון עצום בן 150 או 200 מיליארד ש"ח. וכאן יש חשיבות לדוגמה האישית מצד הקואליציה. למשל, סגירת משרדי ממשלה מיותרים. ועוד דבר, לא פחות חשוב, קיצוץ הכספים הקואליציוניים מסמן לכלל הציבור שכולם יצטרכו להיכנס מתחת לאלונקה. גם אלו שהתרגלו שאף פעם לא נוגעים בהם: המגזר הציבורי".

"התמקדות ב"אופק חדש" למורי החינוך החרדי אני גם מודה שלא הצלחתי לענות לעצמי על השאלה, מדוע מוצדק ששכרו של מורה חרדי (המלמד ליבה) יהיה נמוך מזה של מורה חילוני או דתי? מחילה ממי שנפגע". כך סגל.

כספים קואליציוניים מלחמת חרבות ברזל אראל סגל בצלאל סמוטריץ'

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד