כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
מסמך שהתגלה בטנדר של חמאס

CNN: איראן מימנה לימודים למחבלי חמאס באוניברסיטה בטהראן

מסמך שהתגלה מצביע על כך שאיראן ביקשה לעזור לחמאס לייצר נשק משלו לפני התקיפה ב-7 באוקטובר. גורמים רשמיים ישראלים אומרים כי זהו המקרה הידוע הראשון של איראן שניסתה לממן סוג של הכשרה באוניברסיטה בטהראן עבור פעילי חמאס

CNN: איראן מימנה לימודים למחבלי חמאס באוניברסיטה בטהראן
מחבלי חמאס צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

מסמך שנמצא בתוך טנדר של חמאס מחוץ לעזה, שהגיע לידי CNN מגורמים ישראליים, חושף מפקד צבאי של חמאס המבקש מלגה לפעילי חמאס ללימודי הנדסה, פיזיקה וטכנולוגיה באוניברסיטאות באיראן.

אמנם ידוע שאיראן מספקת תמיכה כספית וצבאית לחמאס, אך גורמים ישראלים וכמה גורמי מודיעין אמריקאים לשעבר אומרים כי המסמך מהווה עדות לכך שלקראת המתקפה ב-7 באוקטובר על דרום ישראל, איראן ביקשה לספק הכשרה טכנית לעזור לחמאס לייצר נשק משלו.

בישראל סירבו להגיב על המסמך, אם כי מקורות בממשלה אישרו את אמיתותו.

"דוגמה זו היא עוד חלק בפאזל משוכלל של תשתית עמוקה של בנייה, תמיכה, מימון והכשרת שלוחי טרור על ידי המשטר האיראני ברחבי העולם ובמיוחד ברצועת עזה", אמר גורם ישראלי אחד.

גורמים רשמיים ישראלים אומרים כי זהו המקרה הידוע הראשון של איראן שניסתה לממן סוג של הכשרה באוניברסיטה בטהראן עבור פעילי חמאס, טענה שגורמים אמריקאים אמרו שאינם יכולים לאשר.

CNN לא יכלה לאמת באופן עצמאי את האותנטיות של המכתב, אך גורמים אמריקאים בהווה ובעבר אמרו שזה עולה בקנה אחד עם האופן שבו איראן מקרינה כוח ברחבי המזרח התיכון. איראן השתמשה במלגות כדי לבנות את השפעתה, לפתח נכסי מודיעין פוטנציאליים ולקדם את האידיאולוגיה שלה מאז ייסוד חיזבאללה הלבנוני בשנות ה-80.

מאז 7 באוקטובר ביקשה ישראל להדגיש את קשרי חמאס עם איראן. נראה שלטהרן לא הייתה מעורבות ישירה בתכנון או ביצוע התקיפה, אך גם ישראל וגם ארה"ב אמרו כי איראן אשמה באופן כללי בגלל תמיכתה ההיסטורית בארגון הטרור.

נראה כי המסמך הוא מיולי האחרון, של מפקד צבאי בחמאס שפנה לממשלת איראן בבקשה לאפשר לשבעה מחברי יחידתו לנסוע לאיראן כדי להשתתף בתוכנית מלגות.

גורמים אמריקאים בהווה ובעבר אומרים כי התוכנית היא חלק מתוכנית הכשרה ידועה שאיראן מספקת לסטודנטים ממדינות ובעלות הברית כדי להקרין השפעה של כוח ברחבי האזור.

לפחות 50 סטודנטים ומחבלים וגורמי טרור שונים מרצועת עזה היו צפויים להשתתף בתוכנית, כך לפי גורמים ישראלים, לא כולם מחבלים רשמיים של חמאס. נכון לעכשיו, המודיעין הישראלי זיהה רק כמה פעילים צבאיים של חמאס שכבר הגיעו לאיראן.

לדברי הגורם הישראלי, ללוחמי חמאס הוצעו גם הכשרה בהנדסת חומרי נפץ באמצעות תוכנית אוניברסיטאית - הכשרה שכנראה ניתנה על ידי חיל משמרות המהפכה האסלאמית.

ג'ונתן פאניקוף, מנתח מודיעין בכיר לשעבר המתמחה באזור, אומר שהתוכנית האוניברסיטאית למעשה מציעה שאיראן תלמד את היכולות הצבאיות שלה לחמאס, כדי שלא יהיו תלויות לחלוטין בטהראן. "זו האנלוגיה של 'ללמד אדם לדוג'", אמר פאניקוף.

לדברי פאניקוף, ייתכן שאפילו חלק מתלמידי חמאס למדו הנדסה למטרות אזרחיות.

"אבל ההתמקדות העיקרית שלהם תמיד תהיה בפיתוח נשק שניתן להשתמש בהם נגד ישראל", אמר פאניקוף.

המכתב מיולי מפרט את השם, המספר הצבאי, מספר הטלפון ו"התמחות" עבור כל מועמד.

מועמד אחד מסומן ללימודי "טכנולוגיות", אחד ללימודי "פיזיקה", אחד ללימודי הנדסה, אחד ללימודי "תכנות", אחד ללימודי "משפטים" ושניים ללימודי "ניהול".

חמאס עזה איראן ארצות הברית מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד