כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
שיחה חסויה

המודיעין הישראלי לתושב עזה: "עכשיו נפציץ עוד בניין, ואחר כך עוד אחד. נתקשר אליך כשנסיים"

תושב רצועת עזה מספר כיצד המודיעין הישראלי הזהיר אותו מפני הפגזות כדי שאנשים יוכלו להתפנות בזמן. "הוא אמר לי שהם הולכים להפציץ שלושה בניינים רבי קומות והורה על פינוי כל האנשים מהאזור", משחזר מחמוד שאהין

המודיעין הישראלי לתושב עזה: "עכשיו נפציץ עוד בניין, ואחר כך עוד אחד. נתקשר אליך כשנסיים"
הריסות בעזה צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

במחצית השנייה של אוקטובר פתח צה"ל בשורה של תקיפות על אזור אל אזהר שבמרכז רצועת עזה. התקיפות בוצעו במספר מקומות, והביאו להרס של לפחות 25 בנייני דירות. כדי למנוע נפגעים בקרב האוכלוסייה, יצר המודיעין הישראלי קשר עם תושב המקום מחמוד שאהין, רופא שיניים במקצועו, ו"הורה" לו, כלשונו, לארגן את פינוי התושבים. הוא הפציר בשכניו לעזוב ונשאר בקשר מתמיד עם המודיעין הישראלי. עיתונאי ה-BBC שוחחו עם שאהין. הוא סיפר על פניות שקיבל מהמודיעין ועל פינוי תושבי האזור, שבסופו של דבר נהרס כמעט כליל.

מוקדם בבוקר ה-19 באוקטובר, שמע מחמוד שאהין, רופא שיניים משכונת אל אזהר במרכז רצועת עזה, רעש הולך וגובר ברחוב. אנשים צרחו וקראו להתפנות מכיוון שישראל עומדת לפגוע באזור. מחמוד יצא החוצה כדי למצוא מקום בטוח כאשר קיבל טלפון ממספר חסוי.

אדם שדיבר ערבית והציג את עצמו כאבו חאלד פנה למחמוד בשמו המלא. הוא הסביר כי הוא מתקשר מהמודיעין הישראלי להתריע על תקיפה צפויה. "הוא אמר לי שהם הולכים להפציץ שלושה בניינים רבי קומות והורה על פינוי כל האנשים מהאזור", משחזר מחמוד שאהין.

לדברי מחמוד, בהתחלה הוא לא האמין למתקשר. אז לבקשתו ניתנו שתי מכות אזהרה (הקש בגג). לאחר מכן אמר מחמוד לבן שיחו: "אל תרמה אותנו ואל תתחיל להפציץ בזמן שהפינוי עדיין נמשך". נאמר לו שיש זמן להתפנות. מחמוד אמר לשכניו על כך, והפציר בהם לעזוב את בתיהם: "לא רציתי שיישאר מישהו שאוכל להציל ולא עשיתי זאת".

מחמוד אמר כי ניסה לשכנע את בן שיחו לא לפגוע, וגם ניסה לברר מדוע זה נחוץ. לדבריו, הוא קיבל את התשובה הבאה: "יש משהו שאתה לא רואה, אבל אנחנו רואים. זו פקודה מאנשים שחשובים יותר ממך או ממני, ויש לנו פקודות להפציץ".

כשהסתיים הפינוי החלו ההפצצות. שלושה מבנים רבי קומות נהרסו כליל. "סיימנו, אתה יכול לחזור", אמר בן שיחו למחמוד.

"חזרנו לבתים שלנו, מתוך אמונה שהם לא יפצצו אותנו שוב", אמר אחד התושבים המקומיים ל-BBC.

באותו ערב ראה מחמוד שיחה שלא נענתה בטלפון שלו ממספר חסוי: "מיד הבנתי שיהיה פינוי והפצצה נוספת, אבל לא ידעתי מה תהיה עכשיו המטרה. זה יכול היה להיות הבית שלי, או שזה יכול היה להיות בית ליד", אמר.

ואז התקשרו אליו שוב. הפעם דיבר האיש שהציג את עצמו כדאוד. הוא הזהיר כי הצבא עומד לפגוע בשלושה בתים והורה למחמוד להתחיל שוב בפינוי תושבים.

לפי ה-BBC, הפינוי התבצע בחושך מוחלט, מאחר ולא היה חשמל באזור. התושבים האירו את דרכם בפנסים ובטלפונים ניידים, חלקם לקחו תיקים שהכינו מראש, אך לא כולם היו מוכנים. "זה היה סיוט אמיתי. לא ידענו לאן ללכת, ממש קפצנו מהבתים בלי לקחת איתנו כלום", משחזר אחד התושבים.

שלושה בתים נוספים נהרסו כתוצאה מההפצצה. אחר כך נאמר למחמוד שייפגעו שלושה בניינים נוספים - ואז הזהיר שייפגעו יותר מ-20 בתים נוספים. מחמוד ביקש עיכוב, אך קיבל את התשובה: "יש לנו פקודות. אנחנו נפציץ את הבניינים הגבוהים האלה בעוד שעתיים".

מאוחר יותר הודיעו לו שלא תהיה תקיפה עד שהוא עצמו "יתן לכך רשות". לדברי מחמוד, הוא השיב: "לא, זו לא החלטה שלי. אני לא רוצה שתפציץ שום דבר בכלל. אם אתה רוצה שאני אפנה אנשים, אני אעשה את זה למען ביטחונם, אבל אם אתה רוצה להפציץ, אל תגיד שאתה צריך את רשותי".

לאחר הפינוי החלה ההפצצה, שבעקבותיה נהרסו כליל 22 בנייני מגורים. בסך הכל הופצצו באותו יום לפחות 25 בתים.

תושבי האזור מצאו מקלט בבניין האוניברסיטה המקומית, ממתינים לסיום ההפגזות. מחמוד קיבל שיחות נוספות מהמודיעין הישראלי, שהזהיר מפני תקיפות חדשות: "הם התקשרו אליי לומר: "עכשיו נפציץ עוד בניין, ואחר כך עוד אחד". הם אמרו, "נמשיך להתקשר אליך עד שנסיים".

ביתו של מחמוד שרד, אם כי נגרם לו נזק משמעותי. אזור אל אזהר נהרס ברובו. "לאנשים שהבתים שלהם עדיין עומדים, לא נשארו תשתית, מערכת הביוב פגומה, אין מאפיות, אין סופרמרקט, אין מים וחשמל", אמר מחמוד. לאחר ההפגזה, הוא ומשפחתו עזבו לאזור אחר ברצועת עזה.

חיל האוויר חמאס מלחמת חרבות ברזל עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד