כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
מחיר הלחימה

הגירעון זינק בחודש שעבר בחדות וזו רק ההתחלה

הגירעון זינק במהלך חודש אוקטובר ל-2.6% - כאשר עוד לא נספרו ההוצאות ה'כבדות' כמו תשלומי הבטחון, הבריאות, הרווחה ושיקום יישובי העוטף

הגירעון זינק בחודש שעבר בחדות וזו רק ההתחלה
משרד האוצר צילום: צלמי פלאש 90

מנתונים שפרסם היום (רביעי) החשב הכללי במשרד האוצר, רו"ח יהלי רוטנברג, עולה כי הגירעון קפץ במהלך חודש שעבר לרמה של 22.9 מיליארד שקל. כאשר רק לשם ההשוואה בשנה שעברה הוא הגיע לרמה של ל-3.1 מיליארד שקל בשנה שהייתה טובה מאוד מבחינת הגירעון. הקפיצה מגיעה בשל הצורך הגובר שנוצר בשל המלחמה להוסיף בהוצאות הוצאות יחד עם ירידה חדה בהכנסות.

יש לציין כי הזינוק בגירעון מגיע רק ב'גל' הראשון של ההוצאות הכולל את תשלום המילואים והמפונים וזה עוד לפני שהוספנו לשורה התחתונה את תשלומי הבטחון, הפיצויים לעסקים ומפונים וכן הוצאות המלחמה שבאות מתחום הבריאות והרווחה. על כל אלו יש להוסיף גם את חישוב נזקי המלחמה לרכוש ושיקום יישובי עוטף עזה. ברור לכל כי תשלומים אלו ייגרמו לגירעון עוד לזנק ומשמעותית.

במהלך 12 החודשים האחרונים הגיע הגירעון לסכום הגבוה פי שניים וחצי מהתכנון התקציבי לשנה כולה והסכם כבר ב-47.2 מיליארד שקל. מראשית השנה הגירעון המצטבר מגיע ל-27.0 מיליארד שקל. בחודש אוקטובר הגיעו הוצאות הממשלה ל-54.9 מיליארד שקל, סכום חריג ביותר שנובע מההוצאות הראשונות בגין המלחמה והקדמת תשלומים לאלפי ספקים במשק, רשויות מקומיות ומענקים ראשונים בסכומים נמוכים שהועברו לאזרחים, בעיקר לעשרות אלפי המפונים ולמנהלת התקומה.

הוצאות הממשלה מראשית השנה עומדות כבר על 398.3 מיליארד שקל, לעומת 363.0 מיליארד בתקופה המקבילה אשתקד. זהו גידול של כמעט 10% בהוצאות.

מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד