כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
ארסנל נשק איראני

פרופיל: מי הם המורדים החות’ים שמאיימים על ישראל

לרשות התנועה החות'ית, בזכות סיוע מאיראן, יש ארסנל טילים וכלי טיס בלתי מאוישים אשר יכולים לפגוע הן בשטח ישראל והן בכלי שיט ישראלים המשייטים בים האדום ובסמוך לחופי תימן. לחות'ים יש גם מחויבות ישירה למאבק הפלסטיני. לפיכך נראה שככל שתמשך המלחמה, יהיו ניסיונות נוספים של החות'ים לתקוף את ישראל

פרופיל: מי הם המורדים החות’ים שמאיימים על ישראל
טיל ה”טופאן”, אשר מסוגל להגיע לשטח ישראל צילום: ערוץ אלאימאן של הממשלה החות’ת

מתחילת מלחמת "חרבות ברזל" שוגרו, בארבעה פעימות, טילים וכלי טיס בלתי מאוישים מאזור הים האדום לכיוון שטח ישראל. כל הטילים וכלי הטיס יורטו לפני הגעתם למרחב האווירי של ישראל. תנועת החות'ים בתימן קיבלה אחריות על השיגורים. יצוין, כי בכירים בתנועה החות'ית, מאיימים, מאז תחילת המלחמה, כי אם תמשכנה פעולות ישראל נגד רצועת עזה, הם לא יהססו להצטרף למערכה לצד חמאס.

תנועת החות'ים הוקמה בתימן בראשית שנות התשעים של המאה העשרים על בסיס תושבים מוסלמים שיעים-זידים המהווים כ-30% מהאוכלוסייה במדינה. בשנת 2004 החלה התנועה במרד נגד השלטון המרכזי בתימן בטענה שהוא הפך מזוהה מידי עם ארה"ב וישראל. עד שנת 2009 התנהלו שישה סבבי לחימה בין הצדדים, שבסיומם הקימו החות'ים אוטונומיה בצפון תימן.

החות'ים הצליחו להגדיל את כוחם ואזורי שליטתם, ובשנת 2015 הדיחו את הנשיא המכהן, מהלך, שהביא בין השאר, להקמת קואליציה של מדינות ערביות, בהנהגת סעודיה ואיחוד האמירויות, ששמה לעצמה מטרה להביס אותם ולהחזיר את השלטון הקודם. בתגובה, החלו החות'ים לתקוף גם בשטח סעודיה ואיחוד האמירויות, תוך שימוש באמצעי לחימה מתקדמים שסיפקה להם איראן שתמכה בהם לאורך השנים וצירפה אותם ל"ציר ההתנגדות".

לרשות התנועה החות'ית, בזכות סיוע מאיראן, ארסנל טילים וכלי טיס בלתי מאוישים אשר יכולים לפגוע הן בשטח ישראל והן בכלי שיט ישראלים המשייטים בים האדום ובסמוך לחופי תימן.

להערכת מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית, תקיפות החות'ים נגד ישראל בוצעו בתיאום עם איראן, במסגרת היותם חלק מ"ציר ההתנגדות". איראן רואה בשימוש במיליציות שיעיות פרו-איראניות בעיראק, בסוריה ובתימן מדרגת הסלמה נוספת שמבטאת מצד אחד מחויבות לתפיסת "התלכדות הזירות", במיוחד לנוכח תחילת המתקפה הקרקעית הישראלית, ומצד שני לא מחייבת בשלב זה שילוב חיזבאללה בעימות כולל עם ישראל, שעלול לגבות מהארגון, וייתכן שגם מאיראן עצמה, מחיר כבד.

יש לציין כי לחות'ים יש גם מחויבות ישירה למאבק הפלסטיני. לפיכך נראה שככל שתמשך המלחמה, יהיו ניסיונות נוספים של החות'ים לתקוף את ישראל.

אמצעים ויכולות

ב-21 בספטמבר 2023, ערכו השלטונות החות'ים מצעד צבאי בעיר צנעא לציון יום השנה התשיעי לכיבוש העיר. במצעד הוצגו אמצעי לחימה, שמקורם באיראן, שלא הוצגו בעבר. בין השאר הוצג טיל קרקע קרקע מסוג "טופאן" בעל טווח של 1,350-1,950 ק"מ, אשר יכול להגיע גם לשטח ישראל. המרחק בין צפון תימן לדרום ישראל הוא כ-1,600 ק"מ.

במצעד הוצגו גם טילי חוף-ים חדשים אשר מסוגלים לפגוע בכלי שיט המשייטים בים האדום ובסמוך לחופי תימן: ביניהם טילים מסוג "טנקיל" בעלי טווח משוער של 500 ק"מ, ו-"Quds Z-0", המוגדרים כטיל שיוט בעלי יכולת לפגוע במטרות יבשתיות וימיות.

אמצעים אלה מצטרפים לארסנל החות'י הרחב אשר צברה התנועה בסיוע מאסיבי שקיבלה מאיראן אשר כולל בין השאר טילי קרקע-קרקע, טילי שיוט, טילי חוף-ים וכלי טיס בלתי מאוישים מסוגים שונים ובעלי טווחים הנעים בין עשרות ק"מ ל-2,500 ק"מ. ארסנל זה מהווה איום מגוון על מטרות ישראליות הן בנתיבי השיט הסמוכים לתימן והן בשטח ישראל.

מחמד אלבח'יתי, חבר הלשכה המדינית של החות'ים, מסר בריאיון כי מנהיג החות'ים, עבד אלמלכ אלחות'י, הורה על שיגור טילים לאחר "התוקפנות הקרקעית" של ישראל ברצועת עזה ולאחר איומי ארה"ב על תימן. לדבריו הם שיגרו מספר רב טילים בליסטיים וכלי טיס בלתי מאוישים אולם ישראל דיווחה רק על הפלת טיל אחד והסתירה את השאר. עוד ציין שארה"ב שותפה כיום לתוקפנות נגד רצועת עזה והיא חוצה את הקווים האדומים שהציבה תימן.

בליל 31 באוקטובר - 1 בנובמבר 2032 יירטה ההגנה האווירית של צה"ל "איום אווירי" שזוהה במרחב ים סוף, דרומית לאילת. לא זוהתה חדירה לשטח ישראל. סביר להניח שזוהי התקפה נוספת שביצעו הכוחות החות'ים על ישראל.

דובר הכוחות המזוינים של החות'ים בתימן, יחיא סריע, הודיע כי הם שיגרו אז "רצף של כטב"מים לעבר מספר יעדים בעומק הישות הציונית בפלסטין הכבושה והם הגיעו ליעדיהם". בנוסף מסר כי הכוחות המזויינים של תימן ממשיכים בפעילותם בתמיכה בפלסטינים עד שתיפסק "התוקפנות ברצועה".

חמאס איראן מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד