כ"ה סיון התשפ"ד
01.07.2024

כ-100 אלף בני ובנות זוג של משרתי המילואים נשארו בעורף

מרכז המחקר והמידע של הכנסת: מבין כלל משרתי המילואים במלחמה, 98,000 אנשים השאירו בבית בת או בן זוג | 97% מהם נשים והשאר גברים | 4% מכלל בני ובנות הזוג של משרתי המילואים מקבלים דמי לידה | ח"כ פנינה תמנו שאטה: "מצפים מהממשלה לתת התייחסות ראויה לבני משפחות משרתי המילואים שנשארו בעורף"

כ-100 אלף בני ובנות זוג של משרתי המילואים נשארו בעורף
צה"ל בעזה צילום: דובר צה"ל

ועדת הכלכלה בראשות ח"כ דוד ביטן מ'הליכוד' והוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בראשות ח"כ פנינה תמנו שאטה מ'המחנה הממלכתי' התכנסו לדיון המשך משותף בנושא תמיכה וסיוע לבנות ובני זוג של מגויסים בצו 8.

לפי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ) שהתבסס על רישומי המוסד לביטוח לאומי, יש כ- 98,000 אנשים שהם בני ובנות זוג של מי שנמצאים בשירות מילואים פעיל בימים אלו. 97% מהם נשים והשאר גברים. כ- 17,200 מבני ובנות הזוג של המילואים הפעילים בימים אלו (18% מכלל בני ובנות הזוג) היו רשומים כעובדים עצמאים בספטמבר 2023, מהם כ- 16,700 נשים (97%) וכ- 540 גברים (3%). לפי נתוני המוסד לביטוח לאומי, 3,466 בנות זוג של משרתי מילואים מקבלות בימים אלו דמי לידה (וכן בן זוג אחד) – 4% מכלל בני ובנות הזוג של משרתי המילואים הפעילים בימים אלו. בנוסף, כ- 230 נשים גרושות עם ילדים וכ- 4,500 גברים גרושים עם ילדים משרתים בימים אלה בשירות מילואים פעיל.

ח"כ פנינה תמנו, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, אמרה בדיון: "אנחנו מצפים מהממשלה ומהאוצר לתת התייחסות ראויה לבני המשפחות של כוחות המילואים שנשארו מאחור. אנחנו דורשים התייחסות לבני המשפחה של משרתי המילואים. האוצר לא התייחס במתווה שלו לבני ובנות הזוג של משרתי המילואים ואנחנו נשב בוועדת כספים ונדרוש לבצע את התיקונים לטובת בני המשפה שנשארו מאחור".

תא"ל בני בן ארי, קצין מילואים ראשי גילה לנוכחים: "אנחנו מתקדמים בהקמת קרן סיוע לטובת אנשי המילואים ובהקמת מוקד לסיוע לפרט. אנחנו שמים דגש על הגנה מפני חל"ת ופיטורים ובשביל זה אנחנו צריכים את הסיוע של הוועדה".

לדברי נועה שוקרון, מאגף תקציבים במשרד האוצר: "בתקופת הקורונה המדינה ביקשה מהנשים להישאר בבית ולכן העניקה להן רשת ביטחון סוציאלית. כיום, חלק מהמשימה המלחמתית היא לשלוח אנשים לשוק התעסוקה. אנחנו באוצר מנסים לפרוס רשת ביטחון סוציאלית כלכלית ויחד עם זאת לא לפגוע בתמריצים של המעסיקים. המענה שכרגע עובר בוועדת כספים נותן מענה מספיק טוב. המדינה תשתתף ב- 75% מעלות השכר של נשים של משרתי המילואים שיצאו מחל"ת או פוטרו".

מאיר דוד, נציג משרד העבודה הסביר ש"החוק מתייחס לאפשרות של אי פיטור נשים במצב של סגירת מסגרות חינוך". עו"ד אופיר טל, פורום החפ"שים: "כיום ההגנה היא לא מלאה ולא טובה. אנחנו מבקשים הגנה מלאה מפני פיטורים לנשים של משרתי המילואים בין בהוראת שעה, בין בתקנות או בין בחקיקה".

ח"כ ששון גואטה מ'הליכוד' העלה רעיון: "צריך לחוקק חוק שיגן מפני פיטורין של נשים שבני הזוג שלהן משרתים במלואים".

ח"כ פנינה תמנו סיכמה את הדיון ואמרה: "אנחנו רוצים לתמרץ ולהעניק את היחס הראוי ביותר לנשות משרתי המילואים. צר לי שעד עכשיו אף שר או שרה בממשלה לא הקימו כל זעקה על הנושא. אני קוראת לארגוני הנשים להשמיע את כל הזעקה שלהן בפומבי. אנחנו פונים לשר העבודה להחיל את החוק למניעת פיטורים גם על בנות ובני הזוג של משרתי ומשרתות המילואים. בנוסף, אנחנו קוראים לבצע הקלות ביציאה לחל"ת גם ביוזמת העובד ולא רק ביוזמת המעסיק".

חיילים מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד