כ"ה סיון התשפ"ד
01.07.2024
תחת מעטה סודיות

הפילו את הרשת: התרגיל של ישראל ביום הפלישה הקרקעית לעזה

תחת מעטה הסודיות החלה פלישת ישראל לעזה. לאחר מערכה אווירית שחיסלה אלפי פלסטינים, ישראל החלה בהתקפה קרקעית, אך עברו שעות עד שאנשים מבחוץ הבינו מה קורה. העמימות הייתה מכוונת. בתוך ישראל עצמה פעלו גורמים רשמיים להסיט את תשומת הלב מן הפלישה

הפילו את הרשת: התרגיל של ישראל ביום הפלישה הקרקעית לעזה
מלחמת חרבות ברזל צילום: דובר צה"ל

כשכוחות היבשה התקדמו בהמוניהם לתוך רצועת עזה ביום שישי מיד לאחר כניסת השבת, הם עשו זאת בחשאי כל כך עד שחלפו שעות עד שהעולם שבחוץ הבין מה מתרחש, כך חושף העיתון ה'ניו יורק טיימס'.

בשלושת הימים שחלפו מאז החלה הפלישה, פעל צה"ל בעמימות. הפעולה הקרקעית התנהלה בהילוך נמוך, אך חיל האוויר המשיך לכתוש את עזה עם הפצצות אוויריות, נראה שחלק ניכר מהכוח הקרקעי נשאר מחוץ לעזה, באזורים הכפריים בפאתי העיר. בנוסף, ישראל נמנעה מלתאר את המבצע כפלישה. 

"הכול קורה בחושך", אמר אנדראס קריג, מומחה למלחמה בקינגס קולג', לונדון, והוסיף כי "יש קבוצה קטנה מאוד של אנשים שבאמת יודעים מה קורה, אפילו בתוך ישראל".

מעטה הסודיות החל בשעות אחר הצהריים המאוחרות של יום שישי, כאשר ישראל הפילה את רשתות האינטרנט ורשת הסלולר של עזה, כך על פי גורמים בכירים בארה"ב, ובכך מנעה מהעזתים לשתף את מה שהם רואים.

זמן קצר לאחר מכן הפציץ חיל האוויר את העיר עזה במטח אדיר של טילים, שנועד להניס את לוחמי חמאס לרשת המנהרות שלהם.

ואז, קצת אחרי השעה 18:00, טור עצום של טנקים, כלי רכב משוריינים, דחפורים, חיל רגלים וחיל הנדסה נכנסו לצפון עזה - באופן בלתי נראה שלא דווח לתקשורת העולמית, כי לא היה לעזתים אינטרנט.

לחמאס היה קשה לתפוס את המתרחש עד תום, או להכין תגובה, אמר ד"ר קריג. גם פלסטינים תומכי חמאס אך לא לוחמים היו בחוסר ודאות, בלי יכולת להגיע זה לזה כדי ללמוד מה קורה. בתוך ישראל עצמה פעלו גורמים רשמיים להסיט את תשומת הלב מהפלישה.

ה'ניו יורק טיימס' מציין כי ביום שישי האחרון בבוקר נאמר לצוותים הרפואיים בבתי החולים בישראל להתכונן לאופן שבו הם עשויים להתמודד עם שחרור עשרות בני ערובה שנחטפו על ידי חמאס ב-7 באוקטובר, לפי גורם רפואי בכיר. עבור חלקם, זה נתן את הרושם שישראל נמצאת על סף פריצת דרך גדולה במשא ומתן לשחרור החטופים, אך למעשה ישראל עשתה סידורים של הרגע האחרון לפלישה.

לאחר תחילת המבצע, הפסיקו דוברי הצבא השונים לענות לטלפונים שלהם. חלפו שלוש שעות, ואז הצבא הודיע ​​באופן מעורפל כי הוא "מרחיב את הפעילות הקרקעית", ושש שעות אחר כך דובר צבאי אישר כי כוחות נמצאים בתוך עזה.

בשבת, הצבא עדיין נמנע מלתאר את התקדמותם כפלישה, ורק ציין שהחיילים נשארו בתוך השטח. רק באותו ערב הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו רשמית על "השלב השני" של המלחמה - 24 שעות לאחר תחילתה.

החיילים הישראלים מקיפים את העיר עזה, אוטמים את הגישה לעיר מצפון ומדרום, אך עדיין נמנעים מלשגר לתוכה כוחות גדולים. "מעין תנועת מלקחיים, לחתוך אותו ולוודא שאף אחד לא עוזב", כך תיאר זאת ד"ר קריג.

לא ברור אם זה יעבוד: המבחן האמיתי יגיע ברגע שהכוחות הישראליים ייכנסו לעיר עזה. "אנחנו עדיין לא בשלב הלחימה העירונית, שם זה הופך להיות מאוד מאוד מבולגן", אמר ד"ר קריג.

חמאס עזה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד