א' תמוז התשפ"ד
07.07.2024
חטא ההיבריס

פרטים מדהימים: המחדל המודיעני שהוביל לטבח בשמחת תורה

הניו יורק טיימס מפרסם כיצד שנים של כישלונות מודיעיניים ישראלים מול חמאס הובילו לטבח הקטלני. גורמים רשמיים ישראלים לא העריכו נכון את עוצמת חמאס שטבחו בדרום ב-7 באוקטובר, וניפצו את תחושת הביטחון של המדינה שנחשבה ל"בלתי מנוצחת"

פרטים מדהימים: המחדל המודיעני שהוביל לטבח בשמחת תורה
מבצע חרבות ברזל - היום הראשון צילום: צלמי פלאש90

השעה הייתה 3 לפנות בוקר ב-7 באוקטובר, ורונן בר, ראש השב"כ, עדיין לא הצליח לקבוע אם מה שהוא רואה הוא רק עוד תרגיל צבאי של חמאס, או משהו משמעותי יותר שיש להתייחס אליו באופן שונה מהרגיל.

במטה השב"כ, שהו גורמים רשמיים שעות במעקב אחר פעילות חמאס ברצועת עזה, שהייתה פעילה באופן חריג באמצע הלילה. גורמי מודיעין וביטחון לאומי ישראלים, ששכנעו את עצמם שאין לחמאס עניין לצאת למלחמה, הניחו בתחילה שמדובר בתרגיל לילי בלבד.

שיקול הדעת שלהם באותו לילה עשוי היה להיות שונה לו היו מאזינים לתנועה במכשירי הקשר הידניים של חמושי חמאס. אבל יחידת 8200, סוכנות הביון של ישראל, הפסיקה לצותת לרשתות הללו שנה קודם לכן, משום שראו בכך בזבוז מאמץ, כך דיווח ה'ניו יורק טיימס'.

ככל שחלף הזמן באותו לילה, חשב רונן בר שחמאס עשוי לנסות תקיפה בקנה מידה קטן. הוא דן בכך עם הגנרלים הבכירים של ישראל והורה לצוות "טקילה" יחידה נגד טרור להתפרס בגבול הדרומי של ישראל.

עד כמעט תחילת הפיגוע, איש לא האמין שהמצב חמור מספיק כדי להעיר את ראש הממשלה נתניהו, כך לפי שלושה גורמי ביטחון ישראלים.

תוך שעות ספורות נקלעו חיילי הטקילה לקרב עם אלפי חמושים של חמאס שחדרו דרך הגבול של ישראל, במשאיות ובאופנועים לתוך דרום ישראל ותקפו ישובים ובסיסים צבאיים.

הכוח הצבאי שנחשב לחזק ביותר במזרח התיכון לא רק שהמעיט לחלוטין בממדי המתקפה, הוא גם נכשל לחלוטין במאמצי איסוף המודיעין שלו, בעיקר בגלל יהירות והנחה מוטעית שחמאס הוא איום מוכל ונשלט.

למרות יכולתה הטכנולוגית המתוחכמת של ישראל בריגול, חמושי חמאס עברו הכשרה מקיפה לקראת התקיפה, כמעט ללא זיהוי במשך שנה לפחות. ללוחמים שחולקו ליחידות שונות עם יעדים ספציפיים, היה מידע מדוקדק על הבסיסים הצבאיים של ישראל ועל הקיבוצים.

תחושת הביטחון הבלתי מנוצחת של המדינה התנפצה באחת.

יותר מ-1,400 בני אדם נהרגו, בהם נשים, ילדים וזקנים רבים שנרצחו באופן שיטתי ואכזרי. מאות מוחזקים כבני ערובה או עדיין נעדרים. ישראל הגיבה במסע הפצצות על עזה, חיסלו יותר מ-8,000 פלסטינים ונפצעו אלפים נוספים, כך לפי משרד הבריאות המנוהל על ידי חמאס.

עוד דווח, כי נתניהו וגורמי ביטחון בכירים האמינו שאיראן וחיזבאללה, מהווים את האיום החמור ביותר על ישראל, מה שהסיט את תשומת הלב והמשאבים מהתמודדות עם חמאס. בסוף ספטמבר אמרו גורמים ישראלים בכירים ל"ניו יורק טיימס" כי הם מודאגים מכך שישראל עלולה להיות מותקפת בשבועות או בחודשים הקרובים בכמה חזיתות על ידי קבוצות מיליציות הנתמכות על ידי איראן, אך לא הזכירו שחמאס יזום מלחמה עם ישראל מרצועת עזה.

סוכנויות ריגול אמריקאיות הפסיקו בשנים האחרונות לאסוף מידע מודיעיני על חמאס ותוכניותיו, מתוך אמונה שהארגון מהווה איום אזורי שישראל מנהלת אותו. העיתון מציין כי חמאס הצליח משום שגורמים ישראלים עשו הרבה מאותן טעויות שנעשו ב-1973 במלחמת יום כיפור.

כדי לעקוף את טכנולוגיית המעקב העוצמתית של ישראל, לוחמי חמאס אכפו משמעת קפדנית בקרב שורות הקבוצה ולא דנו בפעילות בטלפונים ניידים. זה איפשר להם להוציא את המתקפה ללא גילוי, אמר גורם אירופאי אחד לעיתון.

סביר להניח שהקבוצה חילקה את הלוחמים שלה לתאים קטנים יותר, שכל אחד כנראה אומן רק למטרה מסוימת. המחבלים לא הבינו את היקף הפיגועים שהם התכוננו אליהם ולא יכלו למסור פרטים המבצע אם ייתפסו, אמר גורם אירופאי, בהתבסס על הניתוח שלו כיצד התפתחה המתקפה ומהסרטונים שהפיצה חמאס מהטבח.

ייתכן שחמאס למד משמעת מבצעית מחיזבאללה, שמחלק את לוחמיו ליחידות קטנות יותר, לפי גורמים לבנוניים בעלי קשרים לארגון. אם הלוחמים מדברים בגלוי בטלפונים סלולריים כדי לתאם פעולות צבאיות, חלק מהקוד שלהם הוא לדבר בזיכרונות ילדות - למשל, לבקש להיפגש במגרש ספורט שבו שיחקו פעם יחד.

חמאס טען כי 35 מל"טים השתתפו במתקפת הפתיחה, כולל מל"טים עמוסים בחומרי נפץ.

"התחלנו לקבל הודעות שיש פשיטה על כל קו דיווח", העיד חייל אחד, שהיה בבסיס אוגדת עזה ביום הפלישה, "בכל קו דיווח נכנסו נחילי מחבלים", הוסיף החייל. "לכוחות לא היה זמן לבוא ולעצור את זה. היו נחילי מחבלים, משהו פסיכוטי, ופשוט אמרו לנו שהברירה היחידה שלנו היא לקחת את הרגליים ולברוח על החיים שלנו".

בשיחה עם חוקרים צבאיים שבועיים לאחר הפיגוע, העידו חיילים ששרדו את התקיפה כי האימונים של חמאס היו כה מדויקים עד שהם פגעו בשורה של מצלמות ומערכות תקשורת כך ש"כל המסכים שלנו נכבו כמעט באותה שנייה בדיוק" התוצאה של כל זה הייתה עיוורון כמעט מוחלט בבוקר הפיגוע.

לאחר הפסקת הלחימה, מצאו חיילים ישראלים מכשירי קשר ידניים על גופותיהם של חלק מחמושי חמאס - אותם מכשירי קשר שגורמי המודיעין הישראלים החליטו לפני שנה שכבר לא ראויים למעקב.

חמאס עזה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד