כ' סיון התשפ"ד
26.06.2024
החשש מחזית נוספת

חיזבאללה לבכיר לבנוני: "לא יכולים לראות את נפילת חמאס"

בלבנון אומרים כי ארצות הברית חייבת ללחוץ על ישראל נגד פלישה קרקעית גדולה בעזה - מה שעלול לדחוף את חיזבאללה להגביר את העימותים עם ישראל. "אנחנו אומרים לחיזבאללה שאנחנו לא יכולים לסבול מלחמה". והתשובה היא "אנחנו גם לא יכולים לסבול את נפילת חמאס"

חיזבאללה לבכיר לבנוני: "לא יכולים לראות את נפילת חמאס"
נסראללה בנאום הערב צילום: צילום מסך

הסימנים הראשונים לכך שהמלחמה עלולה לזלוג עמוק יותר ללבנון הגיעו לבירה ביירות. שבוע לאחר שמחבלי חמאס ערכו את הטבח הקטלני שלהם בתוך ישראל, עלתה כרזה במרכז ביירות: "שום דבר לא מסכל דיכוי חוץ מדם".

המסר הגיע מפלג חמוש בעל ברית עם חיזבאללה הנתמכת על ידי איראן בעלת כוח פוליטי משמעותי בלבנון. עד כה, האש חוצת הגבול מוגבלת לאזור הגבול. אולם בביירות ובחלקים אחרים של לבנון יש חשש שהאירועים עלולים לגרור את לבנון לסכסוך רחב יותר.

לאחר מלחמת לבנון השנייה ב-2006 בין ישראל לחיזבאללה, האזהרות מישראל היו חריפות: "המלחמה הבאה עלולה להיות הרסנית עוד יותר ללבנון".

"כל מדינות המערב מדברות איתנו, שולחות את השגרירים שלהן ואומרים שאסור לחיזבאללה להיכנס למלחמה", אמר בכיר לבנוני, שדיבר בעילום שם עם ה'וושינגטון פוסט'.

המסר של לבנון בחזרה, לדבריו, היה שארצות הברית חייבת ללחוץ על ישראל נגד פלישה קרקעית גדולה בעזה - מה שעלול לדחוף את חיזבאללה להגביר את העימותים עם ישראל. שר הביטחון יואב גלנט אמר ביום שבת כי הצבא "עבר לשלב חדש במלחמה" לאחר המתקפה הקרקעית הורחבה.

"מה שאנחנו אומרים [לחיזבאללה], כממשלה, הוא ש'אנחנו לא יכולים לסבול מלחמה'. והתשובה היא, 'אנחנו מבינים אתכם. אבל אנחנו גם לא יכולים לסבול את נפילת חמאס'".

מחשש לראות את תמונות ההרס שיוצאות מעזה חוזרות ונשנות בארצם. עצומה נגד מעורבותה של לבנון נחתמה על ידי קרוב ל-8,000 בני אדם בלבנון.

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, שותק מאז ההשתוללות של חמאס בישראל ב-7 באוקטובר. מאחורי הקלעים גוברים לחצים של גורמים לבנוניים ממפלגות אחרות על הארגון להימנע מלהשתתף בלחימה כוללת עם ישראל.

במלחמה ב-2006 בין חיזבאללה לישראל, הציבור תמך באופן נרחב בחיזבאללה. "עכשיו, זה לא הזמן", הוסיף הבכיר הלבנוני. לאחר מלחמת 34 הימים ב-2006, כסף ממדינות המפרץ הפרסי זרם ללבנון לצורך שיקום. כעת, אמר הפקיד, מדינות ערב העשירות "הפסיקו לתת כסף".

מאז 2006, ישראל נשבעה שוב ושוב כי התגובה תהיה קטסטרופלית אם חיזבאללה יהיה מעורב במלחמה נוספת. היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי, חזר על האזהרה ב-14 באוקטובר ואמר כי הגברת פעילות חיזבאללה תוביל ל"חורבן" של לבנון.

מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר ב-16 באוקטובר כי "למרבה הצער, אין תיאום" עם חיזבאללה. מרזוק קרא לחיזבאללה להגביר את התקפותיו. "ציפינו למעורבות הרבה יותר גבוהה ממה שמתרחש כעת", אמר, "ואנחנו קוראים להם להמשך השתתפות".

גורם מערבי אמר ל"וושינגטון פוסט" כי נוצרו מגעים עם גורמים לבנוניים וחיזבאללה, וביקשו מהם "להימנע מכל סוג של הסלמה מהגבול, ובאופן כללי להרחיק את לבנון מהסכסוך הנמשך בעזה".

"לבנון הרשמית לא רוצה מלחמה", אמר שר ההסברה זיאד מקרי. "אבל אנחנו מודעים לכך שהחזית תמיד עלולה להתפוצץ בכל רגע".

 

 

חמאס לבנון חיזבאללה מלחמת חרבות ברזל חסן נסראללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד