כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024
בגלל עמדתה הפרו-פלסטינית

הרב הראשי מתח ביקורת חריפה והחליף את הברכה למען דרום אפריקה

הרב הראשי של דרום אפריקה, נאם נאום עוצמתי בעצרת פרו-ישראלית שאורגנה על ידי הפדרציה הציונית של דרום אפריקה. הנאום כוון לממשלת דרום אפריקה בשל עמדתה הפרו-פלסטינית

הרב גולדשטיין עם מקומיים
הרב גולדשטיין עם מקומיים צילום: באדיבות המצלם

הרב הראשי של איגוד בתי הכנסת האורתודוכסים של דרום אפריקה, הרב ד"ר וורן גולדשטיין, נאם נאום עוצמתי בימים האחרונים בעצרת פרו-ישראלית שאורגנה על ידי הפדרציה הציונית של דרום אפריקה. הנאום כוון לממשלת דרום אפריקה בשל עמדתה הפרו-פלסטינית, והעלה חששות בקהילה היהודית.

במהלך נאומו מתח הרב גולדשטיין ביקורת חריפה על ממשלת דרום אפריקה על עמדתה הפרו-פלסטינית.

לאחר נאומו הוציא הרב גולדשטיין הנחיה לבתי הכנסת, הקוראת לשנות את התפילה למען מדינת דרום אפריקה. השינוי המוצע כרוך בהסרת כל ברכות או תפילה לממשלה והחלפתן בברכה לאומה. 

דבריו של הרב גולדשטיין זכו לתמיכה מאנשי הקהילות שמתנגדים לעמדת ממשלת דרום אפריקה לגבי הפלסטינים והשלכותיה הפוטנציאליות. עם זאת, רבים בקהילה חשים כי חיוני להדגיש כי לקהילות היהודיות יש קשר חיובי עם ממשלת דרום אפריקה. עסקים ומפעלים יהודיים משגשגים ברחבי דרום אפריקה, ורבים טוענים שאין לסכן את הקשר הזה על ידי נקיטת עמדה בנוגע לפלסטינים. הקהילות היהודיות מביעות הכרת תודה לנשיא ומעריכה ומכבדת אותו, למרות הפגיעה בישראל שגרמה מדיניות החוץ שלו.

מה שראוי לציון במיוחד הוא שהחלטת הרב גולדשטיין היא למעשה יציאה ממסורת יהודית בת מאות שנים של תפילה למען השלטון המקומי, ללא קשר למדיניותו. מבחינה היסטורית תמיד שמרו היהודים על מסורת זו. למשל, בתקופת שלטונה של רוסיה הקיסרית, היהודים המשיכו להתפלל עבור הצאר שהפגין בגלוי רגשות אנטישמיים והיה קשוח כלפיהם, אך לנוכח הטבח שביצע חמאס, הרב גולדשטיין החליט שלא לעמוד נגד.

הרב הראשי המשיך: "השינוי [הנוכחי] נובע, בבירור, מהתמיכה המתמשכת של ממשלת דרום אפריקה בחמאס. כיצד נוכל להתפלל לממשלה שתומכת בארגון האחראי למתקפה הקשה ביותר ביהודים מאז השואה – ארגון שמדיניותו הרשמית היא רצח יהודים ושמהווה איום מתמשך על ביטחונם של העם היהודי ומדינת ישראל?".

"זו לא החלטה שהתקבלה בקלות ראש", הוסיף הרב גולדשטיין. "בכל דמוקרטיה תהיה מדיניות ממשלתית שקבוצות אוכלוסייה מסוימות לא יסכימו איתה בתוקף. ואנחנו בהחלט לא יכולים לשנות את נוסח התפילות שלנו בכל פעם שהממשלה מקבלת החלטה שאנחנו לא אוהבים. אבל כשהממשלה חוצה את הגבול ונוקטת עמדה לא מוסרית כזו, אנחנו לא יכולים להתפלל עבורם במצפון טוב".

הוא הוסיף, "שימו לב שההבדל העיקרי בתפילה הוא שמעתה נתפלל רק עבור המדינה ואנשי דרום אפריקה, ולא עבור הממשלה. כאשר מסבירים זאת לבני הקהילה שלכם, חשוב להדגיש את ההבחנה הקריטית בין ממשלת דרום אפריקה לעם הדרום אפריקאי".

חמאס עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}