כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
מפלצת של טרור

איך המערב וישראל עצמה מימנו בשוגג את חמאס

המערב וישראל מימנו בשוגג את חמאס, והשאלה איך זה קרה. הארגון הרצחני גנב את הסיוע ההומניטרי וגבה מסים לאחר הקלה במצור על עזה. חלק מהמימון הקטארי נלקח על ידי חמאס עבור הפעולות הצבאיות

איך המערב וישראל עצמה מימנו בשוגג את חמאס
מחבלי חמאס על טנק ישראלי בגבול צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

לאחר שחמאס פתח במתקפה הרצחנית שלו על ישראל, ארה"ב ובעלות בריתה גינו את איראן על המימון שהאיראנים נתנו לחמאס.

לא מספיק דובר על הדרכים בהן הקהילה הבינלאומית ואפילו ישראל עצמה עזרו לחמאס בלי משים לב למלא את קופתו. הארגון האיסלאמיסטי - דאעש גייס עשרות מיליוני דולרים על ידי גניבת סיוע הומניטרי והטלת מס על פעילות כלכלית בפתיחת מעבר ארז, כך על פי חוקרים עצמאיים וגורמי ביטחון מערביים בהווה ובעבר ששוחחו עם ה'וול סטרט ג'ורנל'.

זרימת הכסף ממחישה את השאלה איתה מתמודדים ישראל והמערב מאז 2007 כאשר חמאס העיף את הרשות הפלסטינית, כיצד לתמוך באזרחים פלסטינים בעזה מבלי לסייע לארגון חמאס. ההתקפות האחרונות של חמאס מראות כיצד הקהילה הבינלאומית נאבקה לצעוד בקו הזה.

הסיוע הבינלאומי "נועד להיות הומניטרי במהותו, אבל כסף הוא בר חילוף, וזה גם מאפשר לחמאס לקחת כסף של כדי לממן את מכונת המלחמה שלו", אמר אלכס זרדן, בכיר לשעבר בביטחון הלאומי של משרד האוצר האמריקאי.

ביום רביעי הודיע ​​הנשיא ביידן כי ארה"ב תשלח 100 מיליון דולר סיוע הומניטרי כדי לספק מים נקיים, מזון, טיפול רפואי וצרכים חיוניים אחרים לפלסטינים בעזה ובגדה המערבית. בנאום שנשא בישראל, הזהיר הנשיא את חמאס לא לגנוב את הסיוע ההומניטרי שמדינות ברחבי העולם מזרימות לאזור.

ממשלת ישראל בשנתיים האחרונות אפשרה ליותר פלסטינים לעבוד בישראל - מה שאפשר לחמאס להעלות מסים ברצועה. מצרים פתחה אפשרות לסחר לעזה, וסייעה לעסקים לייבא ולייצא סחורות בתשלום מס לחמאס.

לפי דרישתה של וושינגטון, קטאר נתנה עשרות מיליונים בחודש לעזה. רובם הלכו למשפחות נזקקות. חלק הלך לשכרם של אנשי חמאס העובדים בממשלה העזתית. אבל חלק מהמימון הקטארי נלקח על ידי חמאס עבור הפעולות הצבאיות שלו, כך אמרו גורמי ביטחון מערביים בהווה ובעבר.

גם הקהילה הבינלאומית מימנה בתי ספר ובתי חולים המנוהלים על ידי סוכנויות האו"ם, וסייעה לחמאס להימנע מלשלם בפועל על עלויות בשטח שבשליטתו.

עקבות של הסיוע הבינלאומי ניתן ללקט מהחומר שהותיר אחריו הפיגוע ב-7 באוקטובר, כאשר חמאס הרג לפחות 1,400 ישראלים ולקח בני ערובה, לפי הרשויות הישראליות.

מחבל שחוסל בתקיפה בקיבוץ בארי, בו נהרגו למעלה מ-100, החזיק בכיסו תלוש משכורת ממשרד הפנים הפלסטיני. תלוש המשכורת מצביע על שכר של 5,000 שקל בחודש, שכר גבוה מאוד בעזה. המשכורות הממשלתיות שולמו ברובן על ידי קטאר והרשות הפלסטינית.

גורמים מערביים אומרים כי איראן, מלבד אספקת נשק ומודיעין, מעניקה לחמאס כ-100 מיליון דולר בשנה בשנים האחרונות במיוחד עבור הפעולות הצבאיות של הקבוצה.

"איראן שותפה למתקפה הזו במובן הרחב כי היא סיפקה את חלק הארי של המימון לזרוע הצבאית של חמאס", אמר היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן.

מתיו לויט, לשעבר סגן עוזר מזכיר המודיעין והניתוח במשרד האוצר האמריקאי וכעת במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב, אמר: "המחקר האחרון חישב שחמאס מרוויח כעת מאות מיליוני דולרים בכל שנה. החלק הגדול ביותר מגיע מאיראן, ואחריו המסים שהיא גובה ברצועה. חלק מהכסף הזה הולך לשלטון". אבל הוא מעריך שהזרוע הצבאית של חמאס נמצאת בראש סדר העדיפויות.

חמאס עזה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד