כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
"חדר מלחמה"

עם בינה מלאכותית: כך מנסים אנשי מודיעין לאתר את החטופים בעזה

חברה ישראלית מומחית לטכנולוגיית בינה מלאכותית וזיהוי פנים מתקדמת, מנסה לאתר את מיקומם של החטופים מעזה. זוהי מערכת מתוחכמת שמצליבה תמונות שפורסמו על ידי מחבלים ברשתות החברתיות מול תמונות של בני הערובה שסופקו על ידי המשפחות

עם בינה מלאכותית: כך מנסים אנשי מודיעין לאתר את החטופים בעזה
מתקפת סייבר, אילוסטרציה צילום: freepik

ההחלטה של ​​המחבלים לצלם את הזוועות שלהם העמיקה את הייסורים של משפחות החטופים, אבל גם נתנה למומחים בסייבר והמודיעין של ישראל ראיות רבות לעבוד איתן. רבים מובילים כעת מאמץ לסרוק את הצילומים לאיתור רמזים היכן מוחזקים בני ערובה.

"למדינה יש את הכלים והמידע, אבל אין להם את המנגנון לעבוד באותה מהירות כמונו", אמר ל'וושינגטון פוסט' עידו הר-טוב, לשעבר איש שב"כ והמנכ"ל של חברת הפרסום גיתם BBDO שפתח "חדר מלחמה" מאולתר מתוך משרדיו ברמת החייל.

"אנחנו מנהלים את הפעילות שלנו כאן כמו סטארט-אפ יעיל", אמר הר-טוב. "אין לנו זמן".

לרבים מכ-100 הגברים והנשים ב"חדר המלחמה" יש ניסיון צבאי ומודיעיני, חלקם היו ביחידות המובחרות ביותר בישראל כולל 8200, ובדובדבן.

רפאל פרנקו, לשעבר סגן ראש מנהל הסייבר הלאומי, מפקח על בניית הפלטפורמה של הקבוצה, המבוססת על טכנולוגיית בינה מלאכותית וזיהוי פנים מתקדמת. זוהי מערכת מתוחכמת שמצליבה תמונות שפורסמו על ידי מחבלים ברשתות החברתיות מול תמונות של בני הערובה שסופקו על ידי משפחות.

כאשר מתרחשת התאמה, המערכת יכולה לאתר גיאוגרפית תוך שניות את המיקום המשוער של אדם נעדר. אז מומחי מודיעין מנסים למצוא את המקומות הללו תוך הסתמכות על רמזים הקשריים כמו מסגדים, חנויות מקומיות או זווית השמש.

הצוותים כבר בנו מסד נתונים של כ-1,000 אנשים, כולל בני ערובה וחוטפים. הם מקבלים כוח אדם ועזרה לוגיסטית מגוגל, הם שיתפו את הפלטפורמה שלהם עם גורמי ביטחון ישראלים, שישתמשו בה כדי לקדם את החיפוש שלהם.

אבל זה תהליך שלוקח זמן ולא מדויק. אחד האתגרים הגדולים ביותר, אמר פרנקו, הוא שבני ערובה הועברו שוב ושוב ממקום למקום.

"עם זאת, בכל פעם שמישהו מפרסם קטעים ברצועת עזה, אנחנו יכולים להצליב את זה במערכת כדי לדעת היכן הם נמצאים", אמר. הם ימשיכו לעקוב אחר הרמזים הדיגיטליים, הוא הדגיש, "כל עוד המשימה הזו תימשך".

רוב הסרטונים צולמו ופורסמו במהלך או זמן קצר לאחר החטיפות, והציפו אתרי מדיה חברתית כמו טלגרם, פייסבוק, סנאפצ'ט ו-X שנקרא בעבר טוויטר - לעתים קרובות בבת אחת. קל למצוא רבים מכיוון שהם פורסמו עם אותה סט של האשטאגים. בכמה מקרים, ניתן לשמוע מחבלים פלסטינים דנים לאן לקחת את השבויים.

סט אחד של סרטונים, ככל הנראה צולם על ידי חמושים ועוברי אורח בעיר חאן יונס שבדרום עזה, בן ערובה נראה מובל על ידי מחבלים, על קיר ברקע היה מספר טלפון של איש עסקים מקומי, שסייע למחבלים עם הכוונה.

"אנחנו מבינים את כל זה תוך כדי", אמר מתנדב אחד ל'וושינגטון פוסט', הקבוצה סורקת גיליונות אלקטרוניים מלאים בפוסטים מתורגמים, האשטאגים ומיקומים גיאוגרפיים.

 

חמאס עזה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד