ד' תשרי התשפ"ה
06.10.2024
זוועה בשידור חי

חמאס השתלט על חשבונות החטופים; מטא הקימה צוות מיוחד

מחבלי חמאס השתלטו על חשבונות פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ, של ישראלים חטופים, חברת מטא הודיעה כי הקימה "מרכז מבצעים מיוחד המאויש במומחים, כולל דוברי עברית וערבית שוטפת, כדי לפקח מקרוב ולהגיב למצב המתפתח במהירות"

חמאס השתלט על חשבונות החטופים; מטא הקימה צוות מיוחד
חמושים של חמאס צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

לפחות בארבעה מקרים, חברי חמאס התחברו לחשבונות המדיה החברתית האישיים של בני הערובה שלהם כדי לשדר בשידור חי את הטבח ב-7 באוקטובר. בימים שחלפו מאז, נראה שחמאס גם חדר לקבוצות הפייסבוק, חשבונות האינסטגרם והצ'אטים של הוואטסאפ של בני הערובה שלהם כדי להוציא איומי מוות וקריאות לאלימות. אנשי חמאס לקחו גם טלפונים סלולריים של בני ערובה כדי לבצע שיחות ולהתגרות בחברים ובקרובי משפחה, כך לדברי המשפחות הישראליות וחבריהם ששוחחו עם ה'ניו יורק טיימס'.

קבוצות קיצוניות מנהלות ברשתות חברתיות שיח רב כדי לקדם את מטרותיהן על ידי התקפות בשידור חי ופרסום תעמולה. אבל חטיפת חשבונות פייסבוק, אינסטגרם ווואטסאפ של בני ערובה בודדים "זה משהו שאני לא חושב שראינו בעבר", אמר תומס ריד, פרופסור ללימודים אסטרטגיים באוניברסיטת ג'ונס הופקינס. "אנחנו לא מוכנים לזה מבחינה פסיכולוגית".

הטקטיקה מזעזעת במיוחד עבור מקורבים לבעלי החשבון, ומגבשת מצב מדאיג ממילא. המדיה החברתית הפכה לחבל הצלה עבור חברים ובני משפחה המחפשים רמזים לגבי נעדרים של אהובים, וקבלת הודעה או צפייה בסרטון שהועלה לחשבונות עוררו מיד רגע של תקווה, אמרו שתיים מהמשפחות שקרוביהן נלקחו כבני ערובה על ידי חמאס. אבל זה שבר את הלב שלהן כשהם ראו שחמאס פרסם את הפוסטים.

חברת מטא, המחזיקה בפייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ, סירבה להגיב על השליטה של חמאס בחשבונות המדיה החברתית של ישראלים חטופים, אך אמרה כי הקימה "מרכז מבצעים מיוחד המאויש במומחים, כולל דוברי עברית וערבית שוטפת, כדי לפקח מקרוב ולהגיב למצב המתפתח במהירות".

שני חברי צוות האבטחה המפקחים בפייסבוק, שסירבו להזדהות מכיוון שלא היו מורשים לדבר בפומבי, אישרו כי חמאס קיבל גישה לחשבונות הפייסבוק של ישראלים שנלקחו כבני ערובה כדי להפעיל שידורים חיים ולפרסם בחשבונותיהם. זה נראה כחלק מהאסטרטגיה של חמאס מרגע התרחשות הפיגועים, אמרו. החשבונות הפכו מאז לפרטיים והשידורים החיים הוסרו, הם ציינו.

חשבון הפייסבוק של גב' עידן נתפס ב-7 באוקטובר, כשעתיים לאחר שחמאס תקף את קיבוצה, נחל עוז, בו התגוררה עם בעלה וארבעת ילדיה. לפתע הופיע שידור חי בעמוד הפייסבוק שלה, לדברי קרובת משפחה של המשפחה גב' דה ויה.

גב' דה ויה, שהייתה פעם שכנה של גב' עידן ויש לה ילדים באותו גיל, אמרה שניסתה להשיג אותה כשהסרטון החי צץ.

"מייד פתחתי את זה כי היא לא מישהי שעושה סרטונים בפייסבוק או עושה שידור חי", אמרה גב' דה ויה. "הדבר הראשון שראיתי היה איך הילדים נראו מפוחדים, ואחר כך קולות בערבית. הבנתי שמשהו רע מאוד קורה".

בהקלטה של ​​השידור החי רואים את גב' עידן, 50, ובעלה, צחי, 51, שרועים על הרצפה עם שני ילדיהם הקטנים, ילדה וילד. הילד, בן 7, בכה ושאל, "איפה אחותי?"

"שתי האחיות הגדולות שלו לא נראו שם", אמרה גב' דה ויה. "ואז ראיתי את הדם על הידיים של צחי וחשבתי על הגרוע מכל".

מאוחר יותר מצאו אנשי רפואה את גופתה של בתה הבכורה של גב' עידן, מעיין, שמלאו לה 18 לאחרונה. היא נורתה. בתם השלישית של בני הזוג לא הייתה בבית, אמרו גב' דה ויה וקרוב משפחת עידן. גב' עידן וילדיה נותרו לבסוף בבית; בעלה נלקח כבן ערובה. גב' עידן ניצלה מהטבח.

חמאס השתלט גם על חשבון הפייסבוק של דקלה ערבה (50), תושבת נחל עוז נוספת. התוקפים השתמשו בחשבון כדי להתחיל שידור חי. במהלך השידור בן 20 הדקות נאלץ בנה המתבגר של גב' ערבה לצאת החוצה ולומר לשכניו שזה בטוח ושעליהם לצאת כשהוא נמצא תחת איומי חמאס.

שניים מקרובי משפחתה של גב' ערבה, שצפו בסרטון ושיתפו את ההקלטה עם ה'ניו יורק טיימס', אמרו שזה מזעזע שחמושים השתמשו בנער כדי לפתות אנשים אחרים. גב' ערבה, בן זוגה ושלושת ילדיהם נחטפו כולם על ידי חמאס. בשבוע שעבר פורסם סרטון בערוץ טלגרם המזוהה עם חמאס בו נראית אחת מבנותיה המתבגרות של גב' ערבה בעזה.

סרטון חי החל ב-7 באוקטובר גם בחשבון הפייסבוק האישי של ברכה לוינסון, תושבת קיבוץ ניר עוז. היא נראתה שוכבת ללא תנועה על הקרקע בשלולית דם, מוקפת בגברים אוחזים בנשק, סיפרה גליה שישיצקי, שגדלה אצל משפחת לוינסון. ביתה של גב' לוינסון נשרף מאוחר יותר עד היסוד. משפחתה מאמינה שהיא נרצחה בטבח.

"לא הבנו מה קורה", אמרה גב' שישיצקי על הכאוס. היא לא לחצה על השידור החי בפייסבוק כי הייתה בהלם.

שיר מתן, סטודנטית בתל אביב שבת דודתה בן ה-27 נעלמה לאחר שהשתתפה בפסטיבל המוזיקה, שהותקף על ידי חמאס, אמרה כי כמה פוסטים מוזרים הופיעו בעמוד האינסטגרם של בת דודתה חמש שעות לאחר הפשיטה.

"היו קולות בערבית, ורק דשדוש קולות רגליים", אמרה גב' מתן, בת 31. "ואז מישהו אמר בערבית משהו" הסרטון נמחק לאחר 10 דקות, ומאז לא פורסם שום דבר בחשבון, אמרה.

חמאס עזה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}