כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
המחדל הגדול

הלילה שלפני המתקפה: ראש השב"כ הוקפץ, נתניהו קיבל התרעות

בשב"כ הריחו שמשהו קורה ברצועת עזה. ראש השב"כ רונן בר הגיע בעצמו להתייעצויות ונותר במטה עד תחילת המתקפה. ועדיין, איש לא הבין את גודל האסון שבדרך

הלילה שלפני המתקפה: ראש השב"כ הוקפץ, נתניהו קיבל התרעות
הרמטכ"ל בבור חיל האוויר צילום: דובר צה"ל

השאלה המטרידה את כולם, האם הייתה התרעה לפני מתקפת הפתע של חמאס בבוקר החג בשבת? לפי גורמים צבאים וביטחוניים, כמה שעות לפני שאלפי מחבלים הסתערו על שערי היישובים וטבחו במעל 1300 גברים נשים וטף, התקבלו בצה"ל ובשב"כ אותות על תזוזת כוחות של חמאס בקו המגע - ועם זאת, ראש השב"כ בעצמו הוקפץ למטה הארגון, כך דיווח יוסי יהושוע באתר Ynet.

על פי הדיווח, בלילה שבין שישי לשבת נערך דיון טלפוני בהשתתפות הרמטכ"ל ואלופים נוספים, כפי שפורסם בערוץ 11. בשב"כ הבינו שמשהו קורה, ורונן בר, הגיע למטה הארגון בלילה, ונשאר שם עד לפרוץ המתקפה. ההתייעצויות שהתקיימו בין חצות ל-5:00 בבוקר מלמדות שהתגובה הייתה רצינית.

עם זאת, בשני הארגונים חשדו שמדובר באפשרות של חטיפה, אך בוודאי לא בסדר הגודל הזוועתי שהוביל לאסון.

"בשום פנים ואופן לא הייתה כאן 'התרעה למלחמה', אומר בכיר במערכת הביטחון ל-Ynet. "אי אפשר היה להסיק מזה שמדובר באירוע גדול כפי שהתרחש". גם המזכיר הצבאי של ראש הממשלה, אלוף אבי גיל, עודכן בפרטים, אך רק סביב 6 בבוקר, רגע לפני תחילת המתקפה.

בחדשות 12 דווח כי הרמטכ"ל ואלופים במטכ"ל היו בהתייעצויות טלפוניות ערב לפני המתקפה. היו התרעות נקודתיות, ועל כן הוחלט לבצע את השיחות הללו. בשלב מסוים גם מפקד פיקוד הדרום וראש אמ"ן הצטרפו לדיונים, אך הוחלט לחכות לבוקר כדי לעבד את המידע.

על פי הדיווח, לפני המתקפה גובש מסמך מודיעיני שהועבר בין ראשי לשכות, בשעות הבוקר ביום שבת, סמוך לתחילת המתקפה, קיבל המזכיר הצבאי של ראש הממשלה שיחה מהשב"כ על "התארגנות חשודה". לאחר השיחה, בעוד הוא מתלבט אם לפנות לרל"ש הרמטכ"ל, המסך נצבע באזהרות וברקטות: בשלב זה המידע הועבר לנתניהו והוא עשה את דרכו לקריה

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "ראש הממשלה נתניהו עודכן רק בשעה 06:29 עם פרוץ הקרבות ולא לפני כן. הוא מייד יצא לקריה, קיים הערכת מצב וכינס את הקבינט".

 

בנימין נתניהו מלחמת חרבות ברזל חמאס עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד