כ"ה סיון התשפ"ד
01.07.2024
הסיפור המלא

נחשף: המקור של ריקוד ההקפות הגוראי

במגזין 'קול פליי' לחג הסוכות חשף אברהם דב גרינבוים בטורו גילוי מרעיש: הניגון המוכר כאחד מניגוני ההקפות בגור, מקורו בכלל בחסידות מוד'זיץ | ממלכת כהנים וגוי קדוש

נחשף: המקור של ריקוד ההקפות הגוראי
הקפות שניות בחצר חסידות גור צילום: באדיבות המצלם

במגזין 'קול פליי' האחרון חושף אברהם דב גרינבוים בטורו גילוי מרעיש: הניגון המוכר כאחד מניגוני ההקפות בגור, מקורו בכלל ב... חצר מודזיץ.

המדובר הוא בלחן שהתקבל בשנה האחרונה ונכנס לז'אנר הריקודים בחתונות ובשמחות עם המילים "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש", שיר שעד כה כאמור היה מקובל בחצר קודש גור כניגון גוראי המושר בהקפות.

ממלכת כהנים - מקהלת מלכות, יואלי דווידוביץ, יואלי קליין, שייע גרוס, מוטי גולדמן - Malchus Choir

הניגון הקרוי "הניגון של חיפה" חובר והולחן לרגל נס הצלתו של מרן האמרי אמת מפולין הנאצית ובואו לארץ הקודש בחודש ניסן ת"ש, אבל גרינבוים חושף במאמרו כי לא המלחין המיתולוגי לבית גור ר' יענקל תלמוד החחין את השיר, אלא חברו הטוב, מלחין בית מודז'יץ, ר' שמואל רוזנבוך.

וכך כותב גרינבוים: לחן גוראי? לא מדויק. שכן, המלחין המיתולוגי לבית גור, רבי יעקב תלמוד, לא הצליח להנפיק לחן ראוי לרגל בוא הרבי. אולי מתוך התרגשות, אולי מתוך בלבול וסערת נפש, שכן גם הוא הותיר אחריו בפולין את משפחתו המורחבת. כך או כך, ר' יענק'ל תלמוד האגדי פנה לחבר קולגה, אף הוא מלחין בעל שם, הרב שמואל רוזנבוך, מחבר המנגנים בחצר הקודש מודז'יץ וביקש את עזרתו.

רוזנבוך זמזם מה שזמזם והלחן החדש הקפיץ את ר' יענק'ל תלמוד. הוא קנה זאת בשתי ידיים והביאו לנמל חיפה. "דער חיפה ניגון", יקראו לזה חסידים ברבות השנים. הניגון החיפאי שהפך לריקוד בהקפות ושאר מועדי שמחה בחצר הקודש, כחלק מהרפרטואר הניגוני לבית גור, שאי אפשר כמעט להבדיל בינו ובין שאר ניגוני ההקפות של ר' יענק'ל תלמוד וחבריו. וכן שמעתי ממרן האדמו"ר ממודז'יץ שליט"א שרוזנבוך התאים את השיר לנוסח גור, ונאמנים דבריו.

בשנה האחרונה קם הלחן והפך לנחלת הכלל. היתה זאת מקהלת מלכות בניצוחו של ר' פנחס ביכלר שהלבישו את השיר עם המילים "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש". השיר המושר בידי יואלי קליין הפך לשיר חובה בכל חתונה ואירוע יהודי. (כאן המקום לתקן את שנכתב בטעות על ידי 'מלכות' שהלחן הוא של ר' אלחנן קמינר הי"ד. לקמינר יש שירים טובים וזכויות מרובות בעולם הנגינה, אבל את השיר הזה הוא לא זכה כנראה לשמוע בחייו ונלקח לתאי הגזים יחד עם רבבות אחינו בית ישראל).

במודז'יץ יש מקום של כבוד ללחניו של הרב רוזנבוך ושמו נישא בהערצה. מיטב שירי וואלס וריקודים מושרים בטישים, ויש לו גם את 'ניגון הפנטזיה' שמבטא געגועים עזים שבין חסיד לרבו. כך או כך, בפנטזיה הרחוקה שלו הוא לא חלם שהלחן אותו העניק בטובת עין לידידו רבי יענק'ל תלמוד ז"ל, ייהפך לניגון גוראי ולשלאגר בחתונות, שמונים שנה אחרי.

האדמו"ר מגור שמחת תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד