כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
סערת ענק

חרדים ירקו על נוצרים בי-ם | נתניהו גינה: "מחויב לנקוט בצעדים"

קבוצת נוצרים יצאה אתמול עם צלב לרחוב שער האריות ונתקלה בקבוצה של מתפללים יהודים שחזרו מהכותל עם ארבעת המינים. בתיעוד ברשתות החברתיות נראו חרדים יורקים לעברם. לאחר פרסום התיעוד החלו להישמע גינויים חריפים, כולל מהרה"ר לאו ורה"מ בנימין נתניהו

חרדים ירקו על נוצרים בי-ם | נתניהו גינה: "מחויב לנקוט בצעדים"
מתפלל בעיר העתיקה. אילוסטרציה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

קבוצה של צליינים נוצרים יצאה אתמול (שני) לרחוב שער האריות בירושלים ונתקלה בקבוצת חרדים ששבה מתפילה בכותל המערבי וחלקם ירקו לעבר הנוצרים. בעקבות פרסום התיעוד מהאירוע נשמעו גינויים מקיר לקיר למקרה, כולל של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהבטיח לנקוט בצעדים נגד התופעה.

ראש הממשלה נתניהו גינה: "ישראל מחויבת לחלוטין לשמור על הזכות הקדושה של פולחן ועלייה לרגל לאתרים הקדושים של כל הדתות. אני מגנה בחריפות כל ניסיון להפחיד את המתפללים, ואני מחויב לנקוט נגד זה צעדים מיידיים ונחרצים".

קודם לכן, אלישע ירד, איש עוצמה יהודית לשעבר, הביע בטוויטר תמיכה במעשה המזעזע. "זמן טוב להזכיר שהמנהג לירוק ליד כמרים או כנסיות הוא מנהג יהודי עתיק ורב שנים, ויש בהלכה אפילו ברכה מיוחדת כשרואים כנסייה "שנתן ארך אפיים לעוברי רצונו" - ברכה שבאה להלל את הקב"ה שמבליג על מעשיהם הרעים של עובדי העבודה הזרה ולא מעניש אותם באופן מיידי. אולי בהשפעת התרבות המערבית קצת שכחנו מה היא הנצרות, אבל דומני שמיליוני היהודים שעברו בגלות מסעות צלב, עינויי אינקווזיציה, עלילות דם ופוגרומים המוניים - לעולם לא ישכחו". בהמשך ירד ציטט את הרב קוק זצ"ל, שכביכול מתיר התנהגות כזאת.

ארנון סגל, פעיל מרכזי לעליית יהודים להר הבית, כתב: "מעשה מכוער ביותר". ירד הגיב לו: "נו באמת, ארנון. להושיט את הלחי השנייה לדת שטבחה בעם שלך במסעות רצח המוניים זה לא בדת שלנו, זה יותר קשור לדת הרצחנית ההיא".

אחיו של ארנון סגל, עמית סגל הגיב גם הוא למעשה: "מדובר בבור ועם הארץ שאיננו מכיר את השתתפותו של הרב קוק בלוויות של כמרים אנגליקניים, את חילופי האיגרות איתם, ובעיקר ילד מגודל שלא הקים מעולם מחסום בין הבטן לפה. זו הסיבה שנטש את לשכתה של לימור סון הר מלך בטענה שהקואליציה שמאלנית מדי. היהדות שלו היא גרסה קוזאקית של יואב בן צרויה מינוס השירות הצבאי".

הרב הראשי הגר"ד לאו, גינה בתקיפות את המעשה. "בתגובה לפרסומים בימים האחרונים על יריקות וביזוי אנשי דת נוצרים שכביכול יש בזה חובה דתית כלשהי. הרב הראשי לישראל מבקש להבהיר, בחג סוכות היו מתפללים ומקריבים בבית המקדש לשלומם של 70 אומות העולם. גם אנו נמשיך להתפלל לטובתם ולכבד את כל העמים הבאים לכבד את עיר הקדש ירושלים. אני מגנה בכל תוקף פגיעה בכל אדם ובכל מנהיג דת. תופעות פסולות אלו וודאי שאין לייחס להם כל קשר להלכה היהודים" נמסר מלשכתו של הרב.

שר הדתות מיכאל מלכיאלי גינה בחריפות: "מגנה בתוקף את התופעה של יריקות לעבר נוצרים בי-ם. אין זו דרכה של תורה, ואין אף רב שתומך ומעניק לגיטימציה להתנהגות נבזית שכזו. חובה עלינו להוקיע, ונמשיך לכבד את כל העמים הבאים בשערי עיר הקודש".

שר השיכון יצחק גולדקנופף, הגיב: "נדהמתי לשמוע על התופעה המזעזעת של תקיפה בשם היהדות כביכול. 'דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם וְכָל נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם'. תורתנו הקדושה מצווה עלינו לנהוג בכבוד כלפי כל אדם באשר הוא, לא משנה מהי אמונתו, דתו או מוצאו. חובה עלינו לדאוג שיהיה כבוד שמיים מתרבה על ידינו ולא חלילה להפך. אני מגנה את ההתנהגות הנפסדת הזו".

בריאיון ל"כלכליסט", אמר פרנצ'סקו פאטון, שומר המקומות הקדושים לנצרות בארץ ובמזרח התיכון מטעם הוותיקן, כי "תיעוד אירועים שכאלה - בין אם יריקות על נזירות, השחתת אתרים קדושים וניסיונות השתלטות על מתחמים נוצריים, מופץ בעולם הנוצרי בתוך דקות ספורות".

"קיבלתי הרבה אימיילים מארה"ב עם הפניות לכתבות שעוסקות בעלייה במקרי האלימות כלפי נוצרים", ציין.

ראשי קהילות יהודיות באירופה ובארצות הברית אמרו הבוקר ל'בחדרי חרדים' כי ההתנהגות של היורקים היא נבזית ומסוכנת: "עצם היריקות וההתנכלות לדת אחרת היא חרפה" אמר מנהיג קהילה יהודית גדולה בניו יורק, "בנוסף לכך הם מסכנים את היהודים פה, נוצרים רואים את זה וזה יכול להביא לנקמה נגד יהודים כאן".

ח"כ אוהד טל מהציונות הדתית גינה את היריקות לעבר נוצרים בירושלים. "אסור לנרמל תופעות מגונות כאלה. היהדות מושתתת על כבוד לכל אדם, התנהגותם של האנשים בסרטון - היא חילול ה' מוחלט. התנהגות כזו היא לא יהודית ולא ציונית. קורא לרשויות האכיפה לוודא שכל אדם יוכל ללכת בכבוד וללא חשש בירושלים ובסמטאות העיר העתיקה".

שר התיירות חיים כץ גינה את דברי ירד: "האמירה שיריקה על נוצרים היא מנהג עתיק ואף משובח היא אומללה. ואהבת לרעך כמוך הוא כלל גדול בתורה והעיקרי שבה. במקום להיות אור לגויים, המעשים של קומץ קיצוני משניאים את היהדות ואת העם היהודי, פוגעים בתדמית של ישראל ובתיירות. יש לגלות אפס סובלנות כלפי פגיעה בסמלי דת באשר הם".

ירושלים הרב דוד לאו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 41 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד