ל' סיון התשפ"ד
06.07.2024
הסריקות נמשכות

תעלומת הסירה שנפלטה בישראל: חיל הים חוקר

השיטור הימי ממשיך לסרוק לאורך רצועת החוף בנתניה בעקבות סירת גומי שנפלטה לחוף כשעליה דרכונים של 8 בני אדם, בהם ילדים שלא ברור מה עלה בגורלם, אם טבעו או שמא עברו לכלי שיט אחרים | בחיל הים חוקרים איך מערכות המכ"ם לא התריעו על הסירה שחוצה לשטח ישראל

תעלומת הסירה שנפלטה בישראל: חיל הים חוקר
הסירה צילום: דוברות המשטרה

במשטרה ובשיטור הימי ממשיכים לסרוק לאורך רצועת החוף בנתניה, לשם נפלטה בשעות הבוקר של יום ראשון סירת גומי ללא אנשים, ובה ציוד ומסמכים של אזרחים זרים.

בסירה נמצאו דרכונים של שמונה בני אדם מטורקיה וסומליה, בהם כמה ילדים, שלא ברור מה עלה בגורלם, האם טבעו או נטשו את הסירה ונמלטו. לצד חקירת המשטרה, בצה"ל מנהלים תחקיר כיצד הסירה חדרה לשטח המים הטריטוריאליים של ישראל, ומה הרקע לאירוע. ההערכה בצה"ל היא שהסירה הגיעה ריקה, כלומר שהיושבים בה טבעו או עלו על כלי שיט אחר.

לפי הדיווח ב'כאן חדשות' בחיל הים פתחו בתחקיר פנימי שנועד לבדוק האם מערכות המכ"ם פעלו כנדרש עם הגעת סירת המהגרים לחוף בנתניה. גורמי צבא הסבירו כי בהתאם לאיומים על ישראל, המערכות התקשו לאתר את כלי השייט הקטן, בין היתר כי היה ריק מנוסעים ולא היה עליו מקור חום, כמו למשל, מנוע. אחד מהגורמים ציין כי מכיוון שהסירה נעה על הגלים, הדבר הקשה גם כן על יכולות האיתור.

בצה"ל אמרו כי אם היו על הסירה נוסעים או אמצעי לחימה שלרוב פולטים חום, האיתור היה הרבה יותר פשוט. עם זאת, הגעת הסירה לחוף בנתניה הוביל את חיל הים לפתוח בתחקיר. לאחר הגעתה סרקו לוחמי חיל הים במשך שעות בלב הים אך לא מצאו ממצאים חריגים. ההערכה הנוכחית היא שהנוסעים לא הגיעו לישראל - ייתכן ועברו לכלי אחר בים, ירדו במדינה אחרת באזור או טבעו בים.

מנתוני צה"ל עולה כי אירועי ההסתננות מידי שנה נמצאים במגמת עלייה משמעותית - ולא כולם נמנעים לחלוטין.

מהנתונים שהתקבלו לבקשת המרכז למדיניות הגירה ישראלית שפורסמו ב-ynet עולה כי קצב אירועי ההסתננות לישראל גדל דרמטית בשנים האחרונות. בעוד שבשנת 2017 זוהו או "סוכלו" אפס אירועים, ובשנת 2018 זוהו 3, בשנת 2021 כבר זוהו 14 אירועים כאלו. בשנת 2022 כבר זוהו 14 אירועים רק במחצית הראשונה של השנה (עד 13 ביוני) - מכאן שלכל הפחות נכון למחצית הראשונה של השנה, מדובר בקצב של 28 אירועים בשנה.

יודגש שמדובר במניין אירועים ולא במספר מסתננים שנכנסו ארצה. ההערכה היא שגל ההסתננות הגובר הינו מגבול ירדן. מנתוני צה"ל עולה כי בדומה לגבול ירדן, גם מהגבול הימי יש פער בין מספר האירועים שזוהו, לבין מספר האירועים ש"סוכלו" על ידי כוחות צה"ל. 

עו"ד יונתן יעקובוביץ, מייסד המרכז למדיניות הגירה ישראלית, הגיב לנתונים ואמר: "נתוני צה"ל המצביעים על המגמה המטרידה וסירת המהגרים שהתגלתה בחוף נתניה, מוכיחים כי אנו על סף גל הסתננות מחודש. בניית גדר איננה יכולה לעצור מהגרים כיוון שמרבית ההסתננות בעולם המערבי מתבצעת דרך הים, והרבה יותר קל ובטוח להגיע ממצרים או לוב לחופי תל אביב או נתניה מאשר לאיטליה. רק מחסום נורמטיבי קשיח בדמות חוק יסוד הגירה, פתיחה מחדש של מתקן חולות, חידוש חוק הפיקדון שבוטל על ידי בג"ץ והסדרים עם מדינות שלישיות בטוחות, יכולים להרתיע ולמנוע הסתננות".

נתניה מסתננים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד