כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024
הכרת הטוב

אמריקאי שקיבל סיוע מאיראני בכלא, החזיר לו טובה באופן לא צפוי

אמריקאי יוצא חיל הים האמריקני קיבל עזרה בלתי צפויה בזמן שהיה בכלא באיראן בגין האשמות מופרכות. לאחר ששוחרר, הוא החזיר ובה ענקית לאיש שסייע לו בכלא תוך סיכון חייו

אמריקאי שקיבל סיוע מאיראני בכלא, החזיר לו טובה באופן לא צפוי
מפגינים באיראן נגד המשטר צילום: Iran international

מייקל ווייט, חייל אמריקאי לשעבר הגיע לכלא איראני ב-2018 בגין האשמה מופרכת בעוון ריגול, זכה לסיוע יוצא דופן מאסיר איראני סקרן דובר אנגלית, שניגש אליו בחצר הכלא ופתח עמו בשיחה.

האמריקאי לא חשף הרבה בהתחלה, אבל זו הייתה תחילתה של ידידות בין ווייט, יוצא חיל הים שהיה כלוא באשמת ריגול שלדבריו היו האשמות מופרכות, לבין מהדי ותנקה, פעיל פוליטי איראני צעיר שעמדותיו בנושאים חברתיים הובילו אותו לכלא.

השניים הפכו לחברים מאחורי סורג ובריח בגלל עניין משותף בפוליטיקה ובזכויות אדם, הם פיתחו קשר שהוכח כחיוני לשניהם, כך דיווחה סוכנות הידיעות AP.

בזמן שהותו במעצר ולאחר שחרורו, ותנקה סייע לווייט בכך שסיפק לאמו של ווייט דיווחים ממקור ראשון על מצבו של בנה בכלא ועל ידי העברת מכתבים שכתב ווייט בזמן שהיה כלוא. לאחר שהשתחרר ב-2020, ווייט לא שכח. הוא פעל שותנקה יוכל לקבל ויזה לארצות הברית, השניים נפגשו באביב שעבר בשדה תעופה בלוס אנג'לס כשעין לא נותרה יבשה במעמד, שאף אחד מהם לא יכול היה לדמיין כשהם נפגשו לראשונה בכלא שנים קודם לכן.

"הוא סיכן את חייו כדי להוציא את המידע כשהייתי בכלא באיראן, הוא באמת עשה זאת", אמר ווייט בראיון לצד ותנקה. "אמרתי לו שאעשה כל שביכולתי כדי להביא אותו לכאן כי הרגשתי שזה יהיה למען הבטיחות שלו. וגם הרגשתי שהוא יכול להיות תורם גדול בחברה כאן".

האיראני קיבל אישור לגור באופן זמני בארה"ב במסגרת תוכנית ממשלתית הומניטרית, המאפשרת לאנשים להיכנס מסיבות הומניטריות דחופות או אם יש תועלת ציבורית משמעותית.

ותנקה אמר ל-AP שהוא חלם להגיע לארה"ב מאז שהוא זוכר את עצמו. כשהוא נחת, "זה היה כמו הרגע הכי טוב בחיי. כל החיים שלי השתנו".

ווייט, בן 50, יליד דרום קליפורניה ששירת 13 שנים בצי הימי, נעצר באיראן ב-2018 לאחר שנסע למדינה לביקור, הוא נכלא בהאשמות שונות, כולל האשמות ריגול מזויפות, וכן האשמות על העלבת המנהיג העליון של איראן.

הוא סבל מעינויים, אותם תיעד ביומן בכתב יד שניהל בחשאי מאחורי סורג ובריח, ונידון ל-10 שנות מאסר.

ותנקה, כיום בן 24, אמר שהוא נכנס ויצא מהכלא בגלל מעורבותו במטרות שמאלניות וביקורת קולנית על ממשלת איראן, כולל באמצעות הפגנות, פוסטים ברשתות החברתיות וטורי דעה בעיתונים באוניברסיטה. הוא פגש את ווייט ב-2018 לאחר מעצר כאשר ותנקה התמודד עם האשמות בהפצת תעמולה נגד ממשלת טהראן.

במהלך השהות בכלא, עזר ותנקה לווייט להבין טוב יותר את מערכת המשפט, כשהוא משמש לו מתורגמן כדי לעזור לו לתקשר עם סוהרים ואסירים אחרים. בתחילת 2020, בזמן שותנקה היה בחופשה, הוא גם הפך לצינור חיוני לעולם החיצון עבור ווייט.

באמצעות פרטי הקשר שמסר לו ווייט, ותנקה יצר קשר עם ג'ונתן פרנקס, יועץ לממשלת ארה"ב למשפחות של בני ערובה ועצורים אמריקאים שעבד על המקרה של ווייט ומאוחר יותר עזר להוביל את התהליך ההומניטרי לותנקה. הוא גם דיבר עם אמו של ווייט והבריח מכתבים שכתב ווייט.

המידע המפורט על ווייט, מעמדו ובריאותו כשהוא סבל מסרטן וקורונה בכלא - הגיע בזמן מכריע, וסיפק הוכחת חיים בזמן של מתיחות מוגברת בין ארה"ב לאיראן עקב מתקפת מל"ט אמריקאית שהרגה את קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה.

ווייט שוחרר בחילופי שבויים ביוני 2020, ברופא אמריקאי-איראני שנכלא בארה"ב בגין הפרת חוקי הסנקציות האמריקאיים. ותנקה, ששוחרר באותה שנה, עשה את דרכו לטורקיה.

דובר מחלקת המדינה אמר בהצהרה כי משרדו של השליח המיוחד של המחלקה לענייני בני ערובה עבד קשה כדי להבטיח את שחרורו של ווייט ב-2020, ולאחר שנודע לו על המקרה של ותנקה, "עבד יד ביד עם מספר שותפים בארה"ב מטעם הממשלה", כולל המועצה לביטחון לאומי והמחלקה לביטחון המולדת, כדי לוודא את הגעתו לארה"ב.

ותנקה מתגורר כעת בסן דייגו, ממנה הגיע ווייט. ותנקה אמר שהשחרור ההומניטרי שלו רק לשנה אחת, אבל הוא כבר הגיש בקשה למקלט מדיני, מה שיאפשר לו להישאר בארה"ב. הוא השיג אישור עבודה ומצא עבודה כמטפל.

איראן ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}