כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024
אני לדדי ודדי לי

דדי גראוכר נשנק בבכי: "זה מה שביקשתי מהקב"ה"

מפגש אחרון מרגש ושיחה מלב אל לב עם איש השמחה והחסד, גדול הזמר ר' דדי גראוכר ז"ל שנזדכך ביסורים והלך לבית עולמו | צוואתו הלא כתובה ומה עמד לנגד עיניו עד לימיו האחרונים ממש | טור פרידה

דדי גראוכר נשנק בבכי: "זה מה שביקשתי מהקב"ה"
כותב השורות עם דדי צילום: באדיבות המצלם

"זכיתי והקב"ה עזר לי לעזור להרבה אנשים, אבל עכשיו קשה לי" אמר לי דדי ז"ל ופרץ בבכי תמרורים. היה זה לפני כחודשיים, דדי חזר לביתו אחרי אשפוז קשה וממושך בו היה תלוי בין שמים לארץ, תפילות רבים נשאו לזכותו, גופו כבר היה חלוש ומפורק, מחורר ממחטי הרופאים, גופו כבר כמעט ולא נענה לו, אבל הנשמה הגבוהה שיקדה בו בהקה והאירה את כל הסובב אותו באור יקרות.

היה זה בעת מעמד מיוחד בו זכיתי להביא לדדי מתנה שריגשה אותו, ספר חדש שהוצאתי לאור באותם ימים, 'דעת רמח"ל' - ליקוט פנינים מעשרות ספרי הרמח"ל. ספר שנכתב בהשראתו ומכוחו של אחד משיריו המרגשים והמפורסמים, שיר איתו אגב גם נפרדו ממנו בני משפחתו סמוך למיטתו בבית החולים בשעותיו האחרונות עלי אדמות - השיר נקרא 'אמנם', והוא מתבסס על מילים שמימיות שכתב הרמח"ל בספרו 'דעת תבונות' בהן הוא מעמיד יסודות עצומים בתכלית הבריאה, תהפוכות העולם ומסתריו.

לבית של דדי הגעתי מלווה ברעייתי שתחי' ובתנו הקטנה, במטרה להודות לדדי על השיר המיוחד שלמעשה היה זה שפתח בפניי פתח וחיברני לתורת הרמח"ל, ובעיקר בעיקר להראות לדדי כי שיריו לא רק שנוגעים עמוק בלבבות, אלא אף נושאים פירות ומזכים את הרבים.

מיטתו של דדי בבית ההלוויות הבוקר

דדי שהתרגש מאוד מהמחווה הרגיש בנוח לפתוח בפניי את סגור ליבו, ולחשוף טפח מהמתחולל בקרבו באותם ימים טרופים של חולי ומכאוב.

"אתה יודע מה זה וויז?" הפתיע אותי דדי בשאלה, וכשהוא לא מחכה לתשובה הוא המשיך מיד בדבריו, "בשנים האחרונות חליתי, חליתי בצורה קשה מאוד" הוסיף כשהוא נאנח, "אבל אז פניתי ואמרתי לקב"ה, זה מה שאתה רוצה? בסדר גמור, אני אחריך! הכל לטובה", "רק דבר אחד ביקשתי ממנו, ריבונו של עולם, תראה לי שאני בכיוון הנכון".

"מה יש בוויז?" חזר מיד והקשה, "יש התראה על רכב חונה בצד ימין, משטרה בצד שמאל, ככה בדיוק החיים שלי נראים בתקופה האחרונה", "כל כמה ימים הקב"ה שולח לי 'התראה' בדמות אנשים שהשפעתי ועזרתי להם, אלמנות, יתומים, חולים שזכיתי להרנין ולשמח", "ואתה" פנה אלי תוך שהוא מוחה את הדמעות מעיניו, "אתה 'התראה' נוספת, תזכורת מאוד מיוחדת מרבש"ע שהוא לא עזב אותי, שאני בכיוון הנכון".

עוד בנושא:

צפו: הספר שגרם לדדי גראוכר לדמוע

עולם המוזיקה נפרד וסופד לדדי גראוכר ז"ל

ראיון מרתק: כשדדי גראוכר פתח הכל

איש השמחה והחסד: גדול הזמר ר' דדי גראוכר ז"ל הלך לעולמו

משפחת נתניהו על דדי גראוכר: "אנחנו בוכים"

הייתה זו שיחה פרטית שנמשכה למעלה משעה, שיחה שנחרטה עמוק בליבי והותירה עלי רושם בל יימחה תקופה ארוכה קדימה, שיחה שגרמה לי להבין שמאחורי הלהיטים הגדולים שהפכו לנכס צאן ברזל במוזיקה היהודית ונגעו ברבבות, עומד אדם שכולו לב, אדם מלא בחינניות ובאופטימיות שגם במצבים הכי קשים, מה שתופס את ליבו ומעיק עליו זה צרתם של אחרים. זה היה הסוד של האדם הזה שהתחבב מיד על כל מי שהכיר אותו.

כך לדוגמא במהלך השיחה התעניין דדי על דרכו ההיסטורית של הרמח"ל ועל הקורות אותו, וכששיתפתי אותו בסיפורים אודות הרדיפות הנוראיות אותם עבר על ידי רבים מבני דורו, הצטעפו עיניו בדמעות, ובקול נשנק מבכי הוא הרהר ואמר ספק לי ספק לעצמו, "אבל איך?, איך יהודי יכול להתנהג ככה", כשהוא כואב לעומק את כאבו של הרמח"ל משל מדובר בסיפור שמתרחש כעת חיה בימים אלו. "ביארצייט הבא", הוא הוסיף, "נעשה בעז"ה משהו גדול לכבודו של הרמח"ל".

"אני רואה בתקופה האחרונה סרטים שהמפיקים הכי גדולים לא היו יכולים לביים, סגירות מעגל שרק הריבונו של עולם יכול ליצור, אני שימחתי את עם ישראל, השתדלתי, והקב"ה דאג לי חזרה עם הילדים והמשפחה המופלאה לה זכיתי, אנשי תורה וחסד שדואגים לי כמה שרק אפשר".

וכך, אחרי שנים ארוכות של עשייה מבורכת, של פעילויות חסד שעוד רבות ידובר בהם, דדי שכבר ראה ועשה כל כך הרבה, לא נתן מנוח לנפשו ולא איפשר לכאבים האיומים שליפפו אותו ולמצב הפיזי הרעוע בו הוא נמצא, לטשטש את המטרה העיקרית שהציב בפניו, "תדע לך, שאני מודה בכל יום לקב"ה שזיכה אותי במתנת המוזיקה, אמנם כואב לי שהצטרדתי ואין לי כוח לשיר, אבל גם עכשיו, אני כל יום משתדל ומתפלל לה' שיזכה אותי לעשות חסד".

דדי היקר והאהוב, קשה עלי פרידתך, אפשר לדבר אודותיך בלי סוף, אבל לדבר אחד גדול זכית ש"כל העם רואים את הקולות", איך הקול המופלא שלך הולך ומתמזג הפעם עם קולו של השופר, הולך וחזק מאוד, פושט צורה ולובש צורה קורא לנו להפוך ולנצל כל רגע להיות בשביל השני, ולא להותיר את ההתלהבות משמיעת שיר מרגש ככל שיהיה - למשהו רגעי וחולף

"שפרו מעשיכם", זוהי צוואתו של האיש היקר והמיוחד הזה, תתחברו לאמת הפנימית שלכם ותרגמו אותה הלכה למעשה, להיות טובים כמה שרק אפשר, מתי שרק אפשר.

נוח בשלום על משכבך ותעמוד לגורלך לקץ הימין, עודד דוד, נעים זמירות ישראל.

 

 

 

 

דדי גראוכר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}