כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
זו התוכנית

"הצלת הנשרים בישראל" המדינה תשקיע עשרות מיליונים

המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים פועלים במשותף להצלת אוכלוסיית הנשרים בישראל עם תוכנית חדשה בהיקף של כ-28 מיליון שקל

"הצלת הנשרים בישראל" המדינה תשקיע עשרות מיליונים
שימור הנשרים צילום: שולמית שביט, רט''ג

המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים יוצאים בתוכנית חדשה לאישוש ולהצלת אוכלוסיית הנשרים בישראל ומניעת הרעלות בהיקף של 28.5 מיליון שקל לארבע שנים. במסגרת תוכנית זו, בין היתר, יבוצעו מהלכים להקטנת כמות פגרים ופסולת בשטח, בדגש על אזורים שבהם מקננים הנשרים; יוקמו תחנות האכלה לנשרים; ויוקמו מתקני קומפוסטציה וכילוי.

הנשרים ממלאים בטבע תפקיד חשוב של סניטרים, שכן הם ניזונים מבשר פגרים של חיות בשטחים הפתוחים, אשר מתו באופן טבעי. כך הם מנקים את השטח ומונעים הפצת מחלות, חרקים מזיקים כמו זבובים, וריחות רעים.

פסולת רבה, כגון אשפה ביתית המכילה שאריות מזון, פירות וירקות וכן פגרים של חיות משק אשר מתו במהלך גידולם (בקר, צאן, עופות ודגים), פעמים רבות מושלכת באופן בלתי חוקי בשטחים הפתוחים ובשטחים חקלאיים בסביבות ישובים. תופעה זו מביאה להתרבות לא מבוקרת ולעליה בגודל אוכלוסיות טורפים הניזונים ממנה, כמו: זאבים, שועלים, תנים וכלבים משוטטים. הטורפים גורמים לנזקים לתשתיות חקלאיות, לתוצרת חקלאית ולעדרים. 

חקלאים ומגדלי בקר וצאן, הסובלים מנזקי התרבות הטורפים, מעוניינים פעמים רבות להרעיל אותם ועלולים לעשות זאת באמצעות הנחת פגרים של חיות משק בשטח, ועליהם הם מפוזרים רעלים. בעקבות זאת, נשרים רבים הניזונים מאותם פגרים ואף מאתרים אותם ביעילות יחסית, מתים כתוצאה מהרעלה בעקבות אכילת פגרים מורעלים. 

על כן הוחלט בחודש יולי 2023 בהנהלת הקרן לשמירת הניקיון, שהיו"ר שלה הוא מנכ"ל המשרד, גיא סמט, להתגייס להצלת אוכלוסיית הנשרים ולאשר תמיכה בתוכנית פעולה לאישוש הנשרים של רשות הטבע והגנים בסך כולל של 28.5 מיליון שקל. 

התוכנית כוללת: 

הקטנת כמות הפגרים ופסולת נוספת המושלכת בשטח: ההקטנה תתבצע באמצעות הפעלת מערך לפינוי פגרים של חיות משק על פי קריאה, בדגש על אזורים שבהם מקננים הנשרים ולא קיים בהם מערך מסודר של הרשות המקומית, כמו: בפזורה הבדואית בנגב, באזור ואדי ערה, גליל תחתון, גליל עליון מזרחי ורמת הגולן. 

הקמת תחנות האכלה לנשרים: התחנות יתבססו על הפגרים שיאספו באופן מוסדר על ידי מערך פינוי הפגרים. 

הקמת מתקני קומפוסטציה וכילוי לעודפי הפסולת שלא תנותב להאכלת הנשרים.

התקציב יסייע בהקמת התשתיות הנדרשות לביצוע התוכנית וכן להפעלתה למשך ארבע שנים. כל זאת, במטרה לתקצב את התוכנית ולהפעיל אותה לשם שיקום אוכלוסיית הנשרים, וכן כתמיכה בקידום יעדי המשרד להגנת הסביבה בשמירה על המגוון הביולוגי בישראל.

 

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד