ג' תמוז התשפ"ד
09.07.2024
"מייל מפה, מייל משם"

יוזמה של אברך: המאבק בתופעת המיילים שחדרה למשפחות בני תורה

"אברכים אומרים לי: צריכים מייל בשביל הבנק, ב"ה לי אין מייל ואני מסתדר טוב בבנק, שווה לי ללכת לבנק ולחכות חצי שעה בתור בשביל לא לקבל את כל המיילים", זעק ראש ישיבת חברון בכינוס שמטרתו מאבק בתופעת המייל. 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים על מטרת חברות 'נדברו'

יוזמה של אברך: המאבק בתופעת המיילים שחדרה למשפחות בני תורה
חדרי המחשבים במגזר החרדי צילום: בחדרי חרדים

סדרת כינוסים תחת השם 'נדברו' - התאחדות אברכים ובני תורה להתרחקות מפגעי הטכנולוגיה התקיימו בתקופה האחרונה, בבני ברק, בירושלים ובמודיעין עילית, ל'בחדרי חרדים' נודע כי עיקר מטרת הקמת 'נדברו' הם תופעת המיילים שליחת 'אימייל' באמצעות דואר אלקטרוני שחדרה לטובי משפחות האברכים שכיום המצב הוא שבלי מייל קשה להסתדר. 

ל'בחדרי חרדים' נודע כי מי שעומד מאחורי מטרת החבורה והתאגדות האברכים הוא אברך מכולל חזון איש, בעלון שפורסם בסוף שבוע נכתב כמה דברים על מטרת החבורה. 

א. מעשית. התחושה היא שכיום אין אפשרות להסתדר בלי חיבור כלל באשר כל נותני השירות שאנו זקוקים להם עובדים בדרך זו.

ב. רגשית. מספר בני התורה המחזיקים בטכנולוגיה הנחשבת ככשרה הולך וגודל, ודבר זה גורם לתחושת בדידות והרגשה שכלל הציבור מחזיק ומשתמש בטכנולוגיה, בעוד שהאמת היא שיש אלפים רבים של אברכים בני תורה שרחוקים מזה ואינם מחזיקים בזה כלל.

מטרת החבורה היא עבור אותם אברכים הרוצים לשמור על עצמם וביתם שמירה מעולה ובוחרים באיכות חיים מעולה לפרוש לגמרי ולהשמר מכל מכשול.

הכלל הראשון שנקבע "באסיפה שהתקיימה בבית הגאון רבי מנחם מנדל לובין הינו, מאחר שע"י שימוש בשירותי המייל מצוי מאד שמגיעים למכשולות רבים וחמורים, סרטונים, קליפים, העברות שמחות משפחתיות, נייעס מלא רדידות לשה"ר ורכילות, דעות כל אלו שעולמם רחוק כמטחווי קשת מעולמנו, ומגרעות אלו עולות בהרבה על התועלויות, אף הרוחניות, שאפשר להגיע על ידו, נקבע ע"י הגרמ"מ לובין שבני חבורת "נדברו" לא יחזיקו בביתם שום אפשרות של שימוש במייל בכל שום וחניכא דאית בהו", נכתב במטרות החבורה.

"מלבד התועלת הרוחנית שבעצם הקמת החבורה, והתועלת בהתאגדות כוח הרבים, יש לקוות שבס"ד ע"י התאגדות הרבים ימצאו פתרונות אשר יקלו על הציבור, ובד בבד הגופים הציבורים שירגישו דרישה ציבורית, יתחשבו בכך ויתאימו את עצמם לציבור החשוב".

בכינוסים נשאו דברים בין היתר ראש הישיבה הגרמ"ה הירש, ראש ישיבת חברון הגר"ד כהן, הגר"א פילץ ראש ישיבת תפרח ועוד, לפי דברי העיתונאי אלי ביתאן שדיבר עם אנשים שנכחו במקום, יש הבדל בין עמדת הגר"ד כהן השולל את השימוש במייל מכל וכל כפי שמעוניינים בארגון "נדברו", לבין עמדת הגרמ"ה הירש ורבנים נוספים לפיה מדובר בקבלה טובה ובחיזוק, אך אין שום מניעה להשתמש במיילים לצורך. מנאומי הרבנים אפשר לשים לב לעמדות השונות בקשר לסוגיה הזו, שמקיפה משפחות בני תורה רבים בשנים האחרונות.

בכינוס שנערך בבני ברק נשא דברים ראש הישיבה הגאון רבי משה הלל הירש וכן בכינוס שנערך בליל שישי במודיעין עילית שם אמר שיש כאלו שמוכרחים את זה ואי אפשר לומר שהם עושים עוולה, אבל מי שיכול להימנע ודאי שזה טוב. אמר ראש הישיבה, כך גם בכינוס בבני ברק, אמר ראש הישיבה: "מה שיש עכשיו ציבור שלקחו ע"ע הענין של "טוטאל", פרישות מכל העניינים של טכנולוגיה', אע"פ שכולם עושים את זה, וקשה לחיות בלי זה, יש היתר כזה והיתר כזה, דהלא באמת זוהי הסיבה, וכמו שכותב ר' איצלה בלזר שהסיבה שיש ביטול תורה היא בגלל שיש דרכים של היתר, שיש היתר לפעמים, לכן אנשים מתירים ומקילים ע"ע עוד יותר, הרוח של הציבור היא רוח של אפשר ומותר, יש היתר כזה והיתר כזה, וציבור שאומר, לא! אנחנו לא מושפעים מהציבור! לא מושפעים מהחיצוניות! לא מושפעים מההלך רוח שעושים אחרת! אנחנו חזקים במה שאנחנו! זה הגילוי של נבונות, ולכך אם באים להגדיר את הציבור שמקבלים על עצמם, זה שני הדברים שאמרנו, הירא"ש הגדולה והנבונות. זה יראים ונבונים".

"וזו הברכה לכל אלו שקיבלו על עצמם היראה, הירא"ש הזו להיות משמרת על משמרתי זה יותר ירא"ש ויותר שכר, וכל אלו שקיבלו על עצמם להיות נבונים בזה, לא להתפעל מכל מה שכולם עושים, לא לשכוח שהתכלית שלי היא להיות דבוק בקב"ה, לא לשכוח את זה, אם זוכרים את זה אז ממילא מחמירים במקום שאפשר להחמיר, זו הברכה שכולם יצליחו בזה וזה יביא הרבה הרבה קידוש ש"ש, וכבוד שמים", סיים הגרמ"ה את דבריו.

ראש ישיבת חברון הגאון רבי דוד כהן נשא דברים חריפים ואומר "אמרתי הלב שותת דם לראות מה שקרה בעולם התורה, "איככה אוכל וראיתי ברעה אשר ימצא את עמי". מערכת חיים של אברכים עמלי תורה, שאמורים להיות יגעים בתורה יומם ולילה, מחוברים למערכת טכנולוגית שכל אחד שיש לו איזה ידיעה, כל אחד שיש לו איזו תמונה, כל אחד שיש לו איזה סיפור, הכל מקצה העולם ועד סופו הדברים מגיעים, כל השטותים של העולם, כל ההבלים, כל הפוליטיקה, כל הזוהמה".

"דיברו מקודם על הטומאה ועל עריות, אני לא בא לדבר על זה, לא על זה אני מדבר, לא בשביל זה הכינוס היום. אני מתעכב על הנושא הזה, על טשטוש המושגים, שלא יעלה על הדעת ששייך מערכת חיים של עמל התורה, אברך שמחובר כל הזמן, כסדר, מתחילה ועד סוף, כל הזמן! מייל מפה מייל משם, מגיעה תמונה מפה תמונה משם, סיפור, נייעס מפה נייעס משם, איזה צורה זאת של חיים של תורה".

"הגענו למצב של לא חלי ולא מרגיש! לא מרגישים איפה נמצאים! "ויוכל לו"- נעשית לו כהיתר! מרביצי תורה, רבנים, מייל לפה מייל לשם, אפילו אין בושה! מפה ומשם, שלחתי פה את המייל שלחתי פה את המייל, מה בן תורה מחובר לכל השטפון הזה! לא נדבר עכשיו על כל הטומאה, על כל הזוהמה של עריות, הרחוב הרדוד החרדי יש לו ג"כ מושגים, לאיפה הגענו כאן, איפה כל עולם התורה. שינינו פה את כל צורת החיים של אברך כולל, כל המושג של אברך כולל, נהפך היום מושג שאברך כולל זה בית סוהר! אברך כולל זה לא בית סוהר! אברך כולל זה צורת חיים של אדם שתורתו אומנותו, זה צורת החיים שלו, כל כולו חיבור לתורה. כל התנתקות כל התחברות לדברים אחרים זה התנתקות מהחיבור שלו לתורה". 

הגר"ד כהן סיפר עוד בדבריו: "אני הייתי אברך כולל אחרי החתונה, ואחד האברכים קנה אוטו. המבט של האברכים – כל האברכים, לא רק אני - היה, שהסתכלו עליו כאילו הוא לא נורמלי, אברך עם רכב? כמעט שלא יכול יותר לצאת מהכולל, זה היה המושגים של אברכים. היום זה לא הנושא שלנו. אברכים צריכים אוטו? יכול להיות, צריכים מייל?! אברכים אומרים לי: צריכים מייל בשביל הבנק, ב"ה לי אין מייל ואני מסתדר טוב בבנק, שווה לי ללכת לבנק ולחכות חצי שעה בתור בשביל לא לקבל את כל המיילים. קופת חולים, גם אני צריך ללכת לקופת חולים וב"ה אני מסתדר, מסתדר יפה. אפשר ללכת ואפשר בטלפון בלי מייל. זה הכול אחיזת עיניים".

מסמך קבלה למי שמוכן להתנזר משימוש במייל

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 39 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד