כ"ה סיון התשפ"ד
01.07.2024
"הרג את ערוץ השיחות"

מחאה אמריקאית חריפה בשל חשיפת הפגישה עם שרת החוץ הלובית

ממשל ביידן העביר מחאה חריפה לישראל על ההתנהלות שהובילה לחשיפת הפגישה בין שר החוץ כהן לשרת החוץ מלוב. בכיר אמריקני: "הפך את המאמצים לקדם נורמליזציה להרבה יותר קשים". אתמול פורסם כי השרה הושעתה, היום דווח בסעודיה כי השרה פוטרה ועזבה את המדינה

מחאה אמריקאית חריפה בשל חשיפת הפגישה עם שרת החוץ הלובית
השר אלי כהן צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

הממשל האמריקני העביר מחאה חריפה לישראל על ההתנהלות שהובילה לחשיפת הפגישה בין שר החוץ אלי כהן לשרת החוץ של לוב נג'לא אלמנקוש, כך דווח בוואלה מפי בכירים אמריקנים וישראלים.

בשנתיים האחרונות פועל ממשל ביידן לקידום הצטרפות של לוב להסכמי אברהם וכעת עם פרסום הפגישה המאמצים הללו נפגשו קשות. האמריקנים מודאגים כי חשיפת הפגישה באופן רשמי על ידי ישראל, והאירועים שהתרחשו לאחר מכן ייצרו אפקט מצנן למדינות נוספות להצטרף לתהליכי הנורמליזציה.

בכיר אמריקני אמר: "זה הרג את ערוץ השיחות מול לוב והפך את המאמצים שלנו לקדם נורמליזציה עם מדינות נוספות להרבה יותר קשים".

על פי הדיווח, ממשל ביידן היה מעודכן על הכוונה לקיים פגישה ועודד את הלובים לקיים אותה. ההבנה בממשל ביידן הייתה שמדובר בפגישה חשאית בלבד בשלב זה, ולכן בארצות הברית נדהמו מכך שמשרד החוץ הוציא על כך הודעה רשמית.

בתגובה למחאה האמריקנית, שר החוץ כהן ואנשיו טענו בפני האמריקנים כי הם לא אלה שהדליפו את הפגישה, אלא רק הגיבו לאחר שהמידע הודלף לאחד מכלי התקשורת בישראל.

במשרד החוץ האמריקני ובמשרד החוץ בירושלים לא מסרו תגובה לדיווח.

לשכתה של שרת החוץ של לוב, נג'לאא אל-מנקוש, פרסמה בצהריים התייחסות לסערה שפרצה בעקבות פרסום הפגישה בינה לבין שר החוץ הישראלי אלי כהן, ואמרה כי "הפגישה בוצעה באישור ראש הממשלה עבד אל-חמיד א-דובייבה". כך דווח ברשת אל-מיאדין הלבנונית. אחרי שאתמול פורסם כי השרה הושעתה, היום דיווחה רשת אל-ערביה הסעודית כי היא פוטרה.

לדברי לשכת השרה, שלפי דיווחים שאושרו גם בישראל נמלטה לאיסטנבול שבטורקיה, "א-דובייבה נפגש עם ראש ממשלת איטליה וכבר אז סוכם על הפגישה עם הישראלים. א-דובייבה ביקש משרת החוץ להוציא הודעה שלפיה הפגישה הייתה מקרית כדי למנוע מעצמו מבוכה. לאחר שהיא פרסמה את ההודעה הזו, הוא השעה אותה". ממשרדה נמסר עוד כי "יש בידי השרה מסמכים רבים, והיא לא תסכים להיות הקורבן בסיפור שבו מילאה את בקשתו של א-דובייבה".

שר החוץ אלי כהן נפגש בשבוע שעבר ברומא עם שרת החוץ של לוב, נג׳לא אלמנקוש, המייצגת את ממשלת ההסכמה בלוב. מדובר בפגישה ראשונה אי פעם בין שרי החוץ של שתי המדינות.

בפגישה דנו השרים בקשרים ההיסטוריים בין העמים, המורשת של יהודי לוב, ובאפשרות לשיתוף פעולה בין המדינות וסיוע ישראלי בנושאים הומניטריים, חקלאות, ניהול מים ועוד.

 

 

 


 

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד