כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024
לאחר פרסום הפגישה

דיווח: שרת החוץ עזבה את המדינה הלילה לטורקיה

תוך שעות ספורות מרגע פרסום הידיעה על פגישה של שרת החוץ הלובית, אל-מנקוש, עם מקבילה הישראלי אלי כהן בשבוע שעבר ברומא, התקיימו הפגנות במדינה בעיקר בבירה טריפולי. דיווחים בלוב כי השרה עזבה את המדינה דרך נמל התעופה לטורקיה  

דיווח: שרת החוץ עזבה את המדינה הלילה לטורקיה
שריפת צמיגים מחוץ למשרד החוץ הלובי צילום: צילום מסך

משרד החוץ הלובי הצהיר כי הפגישה בין שרת החוץ הלובית לבין שר החוץ הישראלי אלי כהן הייתה בלתי רשמית, והדגיש כי הוא דוחה נורמליזציה עם ישראל. המשרד ציין כי הפגישה לא תוכננה מראש וכי אל-מנקוש אמרה בפגישה כי עמדת ארצה היא לדחות נורמליזציה עם ישראל.

לאחר שבמהלך הלילה התקיימו הפגנות בלוב כולל שריפת צמיגים ודגלי ישראל, דיווחים בלוב כי השרה עזבה את המדינה דרך נמל התעופה לטורקיה.

בתוך כך שר ההסברה והתרבות לשעבר של לוב, עומאר אל-קווירי, ניסה מעיר הולדתו מיסראתה להסביר מהצד הלובי את פשר הפגישה עם שר החוץ אלי כהן. הפוליטיקאי הלובי אמר בשיחה עם רועי קייס ב'כאן חדשות', כי או שמדובר באקט אישי של השרה כדי להרחיב את קשריה בזירה הבינ"ל או שיש אפשרות אחרת והיא הגיונית יותר שמדובר בניסיון של הממשלה הנוכחית בלוב בראשותו של עבד אל-חמיד א-דבייבה, לקבל לגיטימציה בינלאומית להמשיך לשלוט באמצעות השפעתה של ישראל.

יש בלוב קונצנזוס כמעט מוחלט שיש להקים ממשלת מעבר חדשה שתפקח על הבחירות הבאות לפרלמנט ולנשיאות. בגלל הלחצים האלה, ייתכן שרה"מ א-דבייבה, שרוצה להמשיך בשלטון, שלח את שרת החוץ לפגישה כדי להשיג תמיכה מישראל ובאמצעות קשריה עם הבית הלבן וערי בירה ברחבי העולם היא, ישראל, תפעל למענו".

‏הפוליטיקאי הלובי אמר שהממשלה הנוכחית בלוב היא אמנם ממשלת אחדות לאומית, אך השליטה שלה בשטח מוגבלת מאוד, אם בכלל וכשזאת המציאות, היא לא יכולה באמת לכונן יחסים תקינים ונורמטיביים עם ישראל.

‏השר הלובי לשעבר הוסיף: "לא ייתכן שיהיו יחסים תקינים ונורמטיביים שיסתמכו על אופורטוניזם. היחסים צריכים להתבסס על בסיס תמיכה ציבורי ויציבות פוליטית. בלוב אין יציבות פוליטית ואין ממשלה ששולטת בשטח. אפילו אם הממשלה הזאת חותמת על הסכם כלשהו עם מדינה אחרת, היא לא יכולה ליישם אותו כיוון שהשליטה של הממשלה בשטח חלשה מאוד, פחות מעשרה אחוזים. יש עוד גופי ממשל, מיליציות ושבטים. ולכן זה לא מועיל בשום צורה לדבר על שת"פ או יחסים כיוון שהמצב בלוב הוא שאין מדינה".

כינון יחסים, לפי השר הלובי לשעבר, הוא גם סוגיה שהפרלמנט הלובי צריך לאשר ולא הממשלה. הפרלמנט הזה במשך עשור מאריך לעצמו את הכהונה ועל כן גם אם הפרלמנט הנוכחי יקבל החלטה כזאת, זהו צעד לא נכון, לא תקין ולא מוצלח, דברי עומאר אל-קוויירי.

לסיום אמר שר ההסברה והתרבות לשעבר של לוב בשיחה איתנו כי "הדיבורים על יחסים עם ישראל צריכים להתקיים אחרי שייערכו בחירות חדשות לכלל גופי השלטון במדינה שישקפו את הרצון ואת ההחלטה של העם הלובי".

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}