י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
זה המועד

אתר הפסולת שהציק לתושבים יפונה בקרוב

בימים הקרובים פעולות לפינוי הפסולת ולכיבוי בערות פנימיות באתר. זאת נוסף על פעולות שנעשו במסגרת תוכנית הפעולה לצמצום זיהום אוויר ומפגעי ריח באזור התעשייה הצפוני באשדוד | העבודות בהר הפסולת הפיראטית צפויות להימשך עד כחודשיים    

לנוכח הגברת פעולות האכיפה כנגד אתר הפסולת הלא חוקי טלאור כראדי, יחלו בימים הקרובים פעולות לפינוי הפסולת ולכיבוי בערות פנימיות באתר. זאת נוסף על פעולות שנעשו במסגרת תוכנית הפעולה לצמצום זיהום אוויר ומפגעי ריח באזור התעשייה הצפוני באשדוד. בעקבות פעולות אלו ננקטו אמצעים על ידי מכון טיהור שפכים אדמה-אגן ומכון טיהור השפכים של תאגיד יובלים אשדוד להפסקת מפגעי הריחות לתושבי יבנה והסביבה.

העבודות בהר הפסולת הפיראטית צפויות להימשך עד כחודשיים. לשם הסרת המפגע במהירות האפשרית בד בבד עם צמצום ומניעה של מפגעים, העביר המשרד להגנת הסביבה לקבוצת כראדי הנחיות עבודה מקצועיות ומפורטות. 

נציגי המשרד, איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה ועיריית אשדוד מפקחים צמוד על עבודות הפינוי והכיבוי עד להסרתו של המפגע. אף שהפיקוח צמוד, במהלך העבודות עלולות להיגרם מעת לעת פליטות של מזהמים ומפגעי ריח מהאתר.

המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה מבצעים, באופן יזום וקבוע, ניטור רציף ודיגום תקופתי של איכות האוויר במרחב אשדוד, חבל יבנה ויבנה, כמו גם ניטור ודיגום ממוקדים בשכונת נאות שמיר ביבנה, עקב פניות הנוגעות למטרדי ריח. עד כה נמדדו ריכוזי מזהמים נמוכים שאינם חורגים מערכי הסביבה.

המשרד להגנת הסביבה, איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה ועיריית אשדוד יפקחו צמוד על עבודות הכיבוי והפינוי עד להסרתו של המפגע וימשיכו לעקוב אחר הנתונים.

הרחבה

באזור התעשייה הצפוני שבאשדוד, בשטח עיריית אשדוד, פועלת תחנת מעבר בלתי חוקית ומפעל טיפול בפסולת בניין ומִחזורה. התחנה בבעלותה ובהפעלתה של קבוצת טלאור כראדי. ממצאי סיורים שקיימו המשרד, איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה ועיריית אשדוד בכמה מועדים בשטח תחנת המעבר העידו כי תחנת המעבר פועלת בלא רישיון עסק ובלא תשתיות נדרשות למניעת מפגעים סביבתיים, מתוך הפרה של חוקים ותקנות סביבתיות.

לנוכח ממצאי הסיורים, הוציא המשרד להגנת הסביבה התראה וזימון לשימוע לבעלי קבוצת טלאור כראדי. בשימוע דרש מנהל מחוז הדרום אמיר זלצברג מבעלי הקבוצה להסדיר את הליקויים שהתגלו בסיורים ואסר על העבודה בתחנת המעבר עד להסדרת ההיתרים והרישיונות כדין. בד בבד, המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף גופים נוספים, פתחה בחקירה פלילית כנגד בעלי תחנת המעבר ומפעיליה.

בסוף חודש מארס 2023 פרצה בתחנת המעבר שרפת פסולת גדולה. בשל השרפה הוציא מנהל מחוז הדרום צו הפסקה מנהלי לקבוצת כראדי לפי חוק רישוי עסקים, צו למניעה ולצמצום זיהום אוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי וצו לסילוק מפגע לפי חוק למניעת מפגעים.

בהוראות הצו נדרשה קבוצת כראדי לפעול מיידית לכיבוי השרפה ולפַנות בהקדם האפשרי את כלל הפסולת באתר, שכמותה הוערכה ב-50 אלף קוב, ולא יאוחר מאמצע חודש אוגוסט 2023. עד כה כיבו מפעילי האתר את הבעירה הגלויה וכיסו את הר הפסולת בעפר. עוד פינו מהאתר פסולת שנקלטה שלא כדין כולל עשרות אלפי טונות פסולת בניין, פסולת מתכת, בקבוקים וכדומה. עם זאת, ממצאי סיורים שהתקיימו לאחר השרפה העידו שהשרפה לא כובתה לחלוטין, ושהפסולת בתחנת המעבר בוערת בעירה פנימית וגורמת למפגעים לתושבי הסביבה. צו ההפסקה המנהלי הוארך וניתן תוקף להסכמה על ידי בית המשפט.

פעולות האכיפה מול תחנת המעבר של קבוצת טלאור כראדי מצטרפות לפעולות שביצע המשרד מול מכון טיהור השפכים של חברה אדמה-אגן ומכון טיהור השפכים העירוני של תאגיד יובלים אשדוד, שניהם מקור לריח לסביבה. לאחר התראה ושימוע שהתקיים לחברת אדמה-אגן, הוסיפה החברה למט"ש התעשייתי מסנני פחם לנטרול הריחות וחיברה מתקנים ומכליות למערכת הטיפול בפליטות. כתוצאה חלה הפחתה ניכרת בפליטות הריח מהאתר. כמו כן, החברה רוכשת מחמצן תרמי (RTO) לטיפול במפגעי הריח, והיא צפויה להשלים התקנתו בשנה הקרובה. 

גם המט"ש העירוני של תאגיד יובלים אשדוד ביצע פעולות לצמצום הריחות הנפלטים ממנו, לאחר התראה ושימוע שקיים לו המשרד להגנת הסביבה. במט"ש הוקם מבנה חדש וסגור לטיפול ראשוני בשפכים הנקלטים במט"ש (הקמת המבנה השולמה בחודש יולי 2023). טרם הקמת המבנה בוצע הטיפול הראשוני באוויר הפתוח. כמו כן, נוהל חדש מיושם לתפעול של מאגר ויסות השפכים, כדי להביא למינימום את היווצרות מטרדי הריח כתוצאה מפעילות המאגר.

מעיריית אשדוד נמסר: "אשדוד מובילה בשנים האחרונות את המאבק במזהמים, ודוגמה לכך היא שיקום נחל לכיש. בתחום זיהום האוויר, העירייה, בשיתוף כל הגורמים, נוקטת מדיניות לאסדרה, פיקוח וטיפול מול המזהמים. אנו עושים זאת הן בפעילות יום-יומית אינטנסיבית בשטח הן ברמת התכנון והחקיקה, על מנת להבטיח את איכות חיי התושבים ואיכות הסביבה גם לשנים הבאות. אנו מודים לכל השותפים – השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, צוות המשרד להגנת הסביבה, איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה, על המאמץ ועל העבודה המקצועית לטובת תושבי אשדוד".

מעיריית יבנה נמסר: "מטרדי הריחות וזיהום האוויר מחייבים את כלל השותפים לוודא כי המפעלים הפועלים במרחב עומדים בתקנים המחמירים של המשרד להגנת הסביבה למניעת פליטות אסורות. מטרד הריח חייב להיפסק, ויפה שעה אחת קודם. העירייה פועלת בשיתוף עם משרדי הממשלה ועומדת בקשר רציף עם מטה המאבק של התושבים על-מנת להביא לשינוי המצב הקיים, כולל הצבת ניידת לניטור זיהום אוויר בשכונת נאות שמיר למעקב, למדידה ולרישום של ריכוזי מזהמים באוויר לצד דיוני סטטוס שוטפים עם כלל הגורמים. ניטור רציף לצד אכיפה מוגברת ובלתי מתפשרת במזהמים העוברים על החוק הם תנאי הכרחי להגנה על בריאות התושבים, ואנו מברכים על פעילות המשרד בעניין זה. אל לנו לעצור בפעולות אלה ונמשיך לעקוב ולפעול להסרת המטרד ולהבטיח את איכות חייהם של התושבים".

רומי אבן דנן, מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה: "בשנה האחרונה מיושמת במרחב האיגוד תוכנית מעמיקה ומקיפה לאסדרת ומניעת מפגעי זיהום אוויר וריח באזור התעשייה הצפוני באשדוד, בשיתוף כל הגורמים. הפעולות המשמעותיות שננקטו מול קבוצת כראדי הן חלק מהמגמה להגברת האסדרה והאכיפה מול מפעלי התעשייה במרחב. התוכנית כוללת אסדרת הרישוי והתנאים הסביבתיים, פיקוח אינטנסיבי, דיגום וניטור שוטפים, סיורים בשטח וביקורות פתע במפעלים, השתתפות ומתן חוות דעת בוועדות התכנון, הגשת ניירות עמדה והשתתפות פעילה בישיבות בכנסת ובממשלה. כל זאת על מנת להוביל לתוצאות משמעותיות למניעת וצמצום המפגעים והסיכונים הסביבתיים על ידי התעשיות, מניעת הקמת תעשיות מזהמות נוספות ופעילות למניעה וצמצום סיכוני חומרים מסוכנים, זיהום האוויר ומפגעי ריח. נוסיף לפעול, במקצועיות ובנחישות, לטובת בריאות ואיכות חיי התושבים ואיכות הסביבה".

פסולת אתר פסולת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}