כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
ברוך דיין האמת

המחנך הנודע שניצל בשואה הלך לעולמו

רבי חיים שמואלי זצ"ל שהיה מחנך מפורסם בירושלים הלך לעולמו בשבת קודש בגיל 86. ניצל מאימי השואה וזכה להעמיד תלמידים הרבה בתלמודי תורה בירושלים. הלוויתו התקיימה במוצאי שבת מקרית ספר לבית החיים באלעד

המחנך הנודע שניצל בשואה הלך לעולמו
רבי חיים שמואלי זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: ממודיעין עילית הגיעה במוצאי שבת הידיעה המעציבה על פטירתו של המחנך הנודע הרה"ג רבי חיים שמואלי זצ"ל והוא בן 86 בפטירתו. 

המנוח זצ"ל שנולד בצרפת, ובנערותו השחירו שמיה של אירופה והנאצים כבשו אף את צרפת (שלטון וישי) ורבי חיים נאלץ להסתתר במשך שנה בבית משפחה נוכרית, כשהקלגסים עברו מבית לבית לחפש את היהודים המסתתרים, ובכל פעם ניצל בנס, וקרוב לשנה לא יצא מהבית. באחת הפעמים הבודדות שיצא הצליח להערים עליהם כי הוא נער גוי, וכך כל ימיו היו שפתיו שבח והודעה לבורא יתברך שמילט נפשו מהם, ואף היה משתף את תלמידיו בניסים שאירעו עמו.

בגיל הבחרות עלה לארץ הקודש והקים את ביתו, ושנים לאחר נישואיו החל לעסוק בחינוך, ר' חיים ונודע כמחנך בחסד עליון בעל מתק לשון וכוח עצום להאהיב את לימוד הגמרא על תלמידיו, דבר ידוע כי גם שנים אחרי שלמדו אצלו תלמידיו הרגישו קשורים אליו בעבותות אהבה, וכללית דרכן הייתה בעיקר בימין מקרבת, במשך שנים רבות חינך בת"ת סנהדרין בהר נוף, וכן לימד בת"ת אבני שלמה בגבעת שאול שעמד תחת נשיאות מרן רה"י הגר"ש אויערבאך זצ"ל, באחד הפעמים כשמרן הגר"ש אויערבאך בחן את תלמידיו אמר כי מתשובות התלמידים ניכרת הגדלות של רבם.

כמו כן שימש כמפקח וכמורה ללימודי חול בתלמוד תורה 'שירה חדשה' בשכונת רמת שלמה בירושלים והיה אהוב על כל התלמידים. 

הרב שמואלי נודע כבעל קורא ובעל דקדוק עצום, והיה אחד מגדולי הדקדקנים בדורנו, רבים מבעלי הקורא היו עולים למעונו להתייעץ בצורת ההגיה והקריאה הנכונה, כשהוא בטובת עין נפלאה בסבלנות אין קץ נהג להדריכם ברזי תורת הדקדוק וסודות הקריאה, לעיתים אף גדולי מורי ההוראה היו נועצים בו בענייני דקדוק שיש בהם נפקא מינה וראו בו כמרא דשמעתתא בעניינים אלו.

לצד תפקידו בהוראה היה קובע עיתים לתורה והקפיד על חוק לימודו עד מאוד, והיה לדמות נערצת בשכונת רמות פולין שם התגורר ולאחר מכן בעיר מודיעין עילית.

זכה לראות עולמו בחייו את משפחתו הנפלאה מהם רווה רוב נחת, ותמיד היה בפיו הודאה להשם יתברך שלא רק כי זכה להנצל מציפורני המרצחים ימ"ש ולעלות ארצה ולהקים עוד ביתו, עד זכה להקים של תורה וחסד במשפחתו הנפלאה.

בפטירתו נעקרה מעולם התורה דמות הוד של יהודי עובד השם מהדור הקודם שעבד את קונו כציווי פרשתנו: "תמים תהיה עם השם אלוקיך". 

זכה והותיר אחריו דור ישרים מבורך, בנים ובנות, חתנים וצאצאים הממשיכים בדרכו. 

הלוויתו התקיימה במוצאי שבת קודש, פרשת שופטים מביתו ברחוב מסילת יוסף 3 מודיעין עילית, לבית העלמין באלעד שם נטמן לאחר חצות הלילה.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

הרב שמואלי מודיעין עילית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד