"ישראל במקום האחרון": רוכבי האופנועים לא מפסיקים למות
מנתוני אור ירוק שפורסמו היום עולה כי חלה עליה של 20% ברוכבי האופנועים והקטנועים ההרוגים בתאונות דרכים | ישראל במקום האחרון בבטיחות רוכבי אופנועים בהשוואה למדינות אירופה
משלמים את מחיר ההפקרות: ביום חמישי האחרון, 3 באוגוסט 2023, נהרגו שני רוכבי אופנועים בתאונות דרכים. בשעות הבוקר נהרג רוכב אופנוע מפגיעת כלי רכב בכביש 4, סמוך לאשדוד ובשעות הערב נהרג רוכב אופנוע מפגיעת כלי רכב סמוך למחלף קיבוץ גלויות. 49 רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגו בתאונות דרכים מתחילת שנת 2023 לעומת 41 רוכבים שנהרגו בתאונות דרכים בתאריך המקביל בשנת 2022 - עליה של 20%. לשם השוואה בכל שנת 2022 נהרגו 79 רוכבי אופנועים וקטנועים, המהווים 23% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים באותה השנה כמעט כפול מחלקם במצבת הנהגים שנעמד בכ-13.4%.
שנת 2022: 58% מהרוכבים נפגעו בערים. בתל אביב-יפו נפגעו פי שנים יותר מאשר בירושלים
1,353 רוכבי ורוכבות אופנועים וקטנועים נפגעו בתאונות דרכים בתחום העירוני בשנת 2022, המהווים 58% מכלל הרוכבים שנפגעו בתאונות דרכים באותה שנה. עוד עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס, כי 26 רוכבים נהרגו בערים ובישובים ו-394 נפצעו באורח קשה בשנת 2022.
מניתוח של עמותת אור ירוק עולה כי, 49% מהרוכבים שנפגעו בערים נפגעו בתאונות מסוג חזית-צד המאפיינות צמתים והשתלבות בין רחובות, 17% נפגעו בתאונות מסוג צד בצד, 10% נפגעו בתאונות מסוג החלקה, 7% נפגעו בתאונות מסוג חזית-אחור ו-6% בתאונות חזית-חזית.
• בתל אביב-יפו נפגעו 1,931 רוכבי אופנועים וקטנועים בחמש השנים האחרונות (2022-2018), מהם 20 רוכבים נהרגו ו-301 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 358 רוכבים, שבעה מהם נהרגו ו-70 נפגעו קשה.
• בירושלים נפגעו 924 רוכבי אופנועים וקטנועים בחמש השנים האחרונות (2022-2018), מהם 21 רוכבים נהרגו ו-223 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 168 רוכבים, שניים מהם נהרגו ו-48 נפגעו קשה.
• בפתח תקווה נפגעו 394 רוכבי אופנועים וקטנועים בחמש השנים האחרונות (2022-2018), מהם שני רוכבים נהרגו ו-66 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 66 רוכבים, 14 מהם נפגעו קשה.
• ברמת גן נפגעו 385 רוכבי אופנועים וקטנועים בחמש השנים האחרונות (2022-2018), מהם רוכב אחד נהרג ו-65 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 68 רוכבים, 18 מהם נפגעו קשה.
• בחולון נפגעו 377 רוכבי אופנועים וקטנועים בחמש השנים האחרונות (2022-2018), מהם חמישה רוכבים נהרגו ו-59 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 60 רוכבים, 17 מהם נפגעו קשה.
• בחיפה נפגעו 337 רוכבי אופנועים וקטנועים בחמש השנים האחרונות (2022-2018), מהם שבעה רוכבים נהרגו ו-90 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 82 רוכבים, מהם רוכב אחד נהרג ו-28 נפגעו קשה.
• בבת ים נפגעו 241 רוכבי אופנועים וקטנועים בחמש השנים האחרונות (2022-2018), מהם ארבעה רוכבים נהרגו ו-26 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 38 רוכבים, מהם ארבעה נפגעו קשה.
• בראשון לציון נפגעו 204 רוכבי אופנועים וקטנועים בחמש השנים האחרונות (2022-2018), מהם ארבעה רוכבים נהרגו ו-72 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 36 רוכבים, מהם רוכב אחד נהרג ו-19 נפגעו קשה.
• בבני ברק נפגעו 185 רוכבי אופנועים וקטנועים בחמש השנים האחרונות (2022-2018), מהם שלושה רוכבים נהרגו ו-24 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 39 רוכבים, שבעה מהם נפגעו קשה.
• בנתניה נפגעו 166 רוכבי אופנועים וקטנועים בחמש השנים האחרונות (2022-2018), מהם שני רוכבים נהרגו ו-29 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו בעיר 35 רוכבים, שישה מהם נפגעו קשה.
ישראל במקום האחרון בבטיחות רוכבי אופנועים בהשוואה למדינות אירופה
דו"ח (מרץ 2023) שפרסמה המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) חושף את גודל הכישלון של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בצמצום היפגעותם של רוכבי האופנועים בתאונות דרכים בישראל.
מהדו"ח עולה כי מדינת ישראל מדורגת במקום האחרון והגרוע מבין כל מדינות אירופה בצמצום מותם של רוכבי אופנועים בתאונות דרכים באחת-עשרה השנים האחרונות (2021-2011).
בין השנים 2011 ו-2021 הצליחו מדינות אירופה להוריד את ההרוגים בתאונות אופנועים בשיעור ממוצע של 2%. בישראל לעומת זאת, לא רק שלא נרשמה ירידה במספר הרוכבים ההרוגים, אלא נרשמה עליה חדה בשיעור של 6% - הכי גבוה מכל מדינות אירופה. רק שש מדינות אירופיות רשמו עליה ברוכבים ההרוגים בשנים הללו. סלובקיה ופורטוגל נמצאות אחרי ישראל עם עליה של 3%.
מבט על המדינות המצליחות חושף כי לטביה נמצאת במקום הראשון עם ירידה של 6% במספר הרוכבים ההרוגים בתאונות דרכים. שוויץ ובלגיה הצליחו לצמצם את מספר הרוכבים ההרוגים בשיעור של 5% כל אחד והן במקומות השני והשלישי (הטוב).
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק', מגיב לנתונים הקשים ומאשים: "מדינת ישראל מפקירה את רוכבי האופנועים והקטנועים. העלייה הדרמטית השנה בשיעור הרוכבים ההרוגים בתאונות דרכים מחייבת את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לפעול על מנת לצמצם את מספר ההרוגים הגבוה. שרת התחבורה והבטיחות בדרכים חייבת לאשר את התכנית הלאומית שהכינו ברלב"ד אשר תוביל לירידה של 50% בהרוגים בשנים הבאות ותציל רוכבים רבים ממוות. שיפור תשתיות, הורדת מיסים על אמצעי בטיחות והגברת המודעות יובילו לחסכון בחיי הרוכבים. בנוסף לכך, גם על ראשי הערים מוטלת האחריות למפות את הרחובות והצמתים שבהם נפגעים מרבית הרוכבים ולפעול על מנת להפחית את הסיכון שלהם להיפגע בתאונת דרכים".
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות