כ"ה סיון התשפ"ד
01.07.2024
הודח מהקמפיין של אובמה

קשר עם גורמים איראנים: החשדות נגד השליח האמריקאי הבכיר

רוברט מאלי, השליח האמריקאי לשעבר לענייני איראן חשוד שהדליף מידע מסווג לגורמים זרים, אולי איראן. דיווחים בעיתונות האיראנית מצביעים על כך שמאלי ניהל שיחות חשאיות עם דיפלומטים איראנים באו"ם, אולי ללא אישור ממחלקת המדינה. ב-2008 פוטר מן הקמפיין של ברק אובמה 

קשר עם גורמים איראנים: החשדות נגד השליח האמריקאי הבכיר
שיחות הגרעין עם איראן בווינה בדצמבר 2021 צילום: Iran international

באמצע חודש מאי האחרון, קבוצת סנאטורים אמריקאים החלה לשאול שאלות לאחר שרוברט מאלי שליח איראן מטעם ממשל ביידן, לא הופיע בתדרוך מסווג על משא ומתן סביב הסכם הגרעין המחודש עם איראן.

בתור הדיפלומט הבכיר המעורב בשיחות עם טהראן, אי-הופעתו של מאלי בפני הקונגרס עורר שאלות ממחוקקים. באותו זמן, גורמים בממשל ביידן אמרו למחוקקים שמאלי נמצא בחופשה אישית ממושכת, כך אמרו מקורות לאתר Washington Free Beacon.

חודש בלבד לאחר מכן, התברר כי מאלי היה בחקירה לכאורה בגין הדלפת מידע מסווג, אישום כה חמור שהחקירה הועברה מאוחר יותר ממשרד מחלקת המדינה האחראי לאבטחה דיפלומטית ל-FBI. חרושת השמועות לגבי ביטחון לאומי מסתחררת מאז, אם כי הפרטים על העבירה לכאורה של מאלי עדיין לא ברורה.

מהן האפשרויות? דליפת חומר מסווג ליריב זר. האפשרות החמורה ביותר היא שמאלי העביר חומרים מסווגים בכוונה לאיראן או למדינה זרה אחרת.

דיווחים בעיתונות האיראנית מצביעים על כך שמאלי ניהל שיחות חשאיות עם דיפלומטים איראנים באו"ם, אולי ללא אישור ממחלקת המדינה. למאלי, למעשה, יש היסטוריה של פגישות עם אויבי אמריקה, כולל ב-2008, כאשר הוא פוטר מקמפיין של ממשל אובמה לפני הבחירות בגלל ניהול שיחות עם ארגון הטרור חמאס הנתמך על ידי איראן. בנוסף לטיפול שגוי במידע מסווג, פקידים נשללים מסיווג הביטחוני שלהם אם הם לא חושפים מגעים עם זרים.

העיתון 'טהרן טיימס', שופר של המשטר האיראני, טען מוקדם יותר החודש שמאלי עסק ב"אינטראקציות חשודות עם יועצים לא רשמיים ממוצא איראני", וכי הסיווג הביטחוני שלו נלקח בסוף אפריל. חשיפת הפרטים הללו בעיתונות האיראנית מצביעה על כך שמקורות בטהרן עשויים לדעת יותר על המצב מאשר אלה בתקשורת האמריקאית.

מקורות ששוחחו עם האתר Free Beacon ציינו כי ייתכן שמאלי הדליף מידע מסווג לרשת של תומכים איראנים שתמכו בהסכם עם איראן של ממשל אובמה ב-2015. מאלי ואחרים המעורבים בהסכם האיראני המקורי תדרכו את הקבוצה הזו באופן שוטף כדי להבטיח שהם חוזרים על הנקודות של ממשל אובמה לגבי ההסכם.

מקורות אמרו עוד כי ייתכן שמאלי חזר לתדרוך את אותם אנשים בזמן שהנשיא ביידן דוחף להחיות את ההסכם עם איראן, וכי במהלך תדרוך אחד כזה הוא הדליף מידע שלא היה מורשה לחשוף.

ייתכן גם שמאלי טיפל לא נכון במידע מסווג, מה שיגרום להאשמה פחות חמורה. אם מאלי לא הצליח לאבטח פיסת מידע, מדור האבטחה הדיפלומטי של מחלקת המדינה יכול לבטל את סיווגו עד לחקירה, כך על פי גורמים ממשלתיים בהווה ובעבר.

משגריר ממשל קלינטון בישראל, מרטין אינדיק, נשלל הסיווג הביטחוני שלו בשנת 2000 לאחר שה-FBI החל לחקור אישומים שהוא ניגש למידע מסווג ממחשב נייד לא מורשה.

עם זאת, במקרה של אינידק, משרד החוץ היה שקוף לגבי ההאשמות. ממשל ביידן לא סיפק מידע פומבי על החקירה של מאלי, ואפילו לא אישר בפומבי שהסיווג הביטחוני שלו מבוטל. מאלי עצמו חשף את החדשות הללו לעיתונאים בחודש שעבר.

עוד דווח, כי ייתכן גם שהסיווג הביטחוני של מאלי נמשך בגלל נושא שאינו קשור לעבודתו על תיק איראן. כל סוג של פעילות פלילית - משימוש בסמים ועד להיתקלות עם החוק בדבר שמהווה עילה לחקירה על ידי ביטחון דיפלומטי, סוכנות האכיפה הפנימית של מחלקת המדינה.

מחלקת המדינה טענה כי מאלי היה בחופשה ממושכת עד 29 ביוני בערך, חודשיים לאחר השעיית הסיווג הביטחוני שלו, כך לפי דיפלומט לשעבר שמכיר את המצב. במהלך אותה תקופה, מאלי עדיין ניהל פעילות בתפקידו הרשמי, תוך הפרה של פרוטוקולי מחלקת המדינה.

סנאטורים רפובליקנים כבר קוראים לחקור את הדיווחים הללו, כאשר 17 מחוקקים פנו למחלקת המדינה "לערוך חקירה עצמאית האם פקידי משרד החוץ צייתו לכל החוקים והתקנות המתאימים".

איראן ארה''ב גרעין איראני הסכם גרעין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד