כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
מתקפלים מול הלחץ

החרדים משלמים את מחיר הרפורמה המשפטית \\ ארי קלמן

הנפסדים העיקריים מחקיקת השלב הראשון ברפורמה המשפטית (המיותרת) הם החרדים שלמרות שהצהירו בתחילת הקדנציה כי לא יקשיבו ללחצי השמאל והתקשורת, מתקפלים כעת מול הלחץ הזה בדיוק ומוותרים על חקיקה עקרונית וחשובה 

החרדים משלמים את מחיר הרפורמה המשפטית \\ ארי קלמן
גפני וגולדקנופף במליאה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בעוד ששר המשפטים המחויך עשה את דרכו הביתה למודיעין שמח וטוב לב על ההישג בדמות העברת שלב א' ברפורמה המשפטית המיותרת, בטלפון הנייד שלו נשמע זמזום כשהתבונן במסך ראה פוש מאתר 'בחדרי חרדים' על דיווח מאת כתבינו המצוין אברהם פריינד שסיפר כי החרדים נערכים להעביר את חוק הגיוס בכנס החורף וכבר הניחו על שולחן הכנסת את חוק יסוד ערך לימוד, החוק ההיסטורי שאמור להעלות על נס את ערך לומדי התורה, לעגן ולמנוע את גיוסם לצה"ל.

יריב לוין נודע כפוליטיקאי מחושב שיודע לזהות תהליכים ולחשב כמה צעדים קדימה, אבל משהו לא ברור עבר עליו ועל חבריו לפורום ראשי הקואליציה ששמחו על קידום הרפורמה אך לא הפנימו שאת המחיר היקר על כך ישלמו דווקא החרדים - השותפים הטבעיים של הליכוד והיחידים שצעדו עם נתניהו במדבר מאז המשבר הפוליטי שהחל אי שם בראשית שנת 2019 והסתיים רק עם הקמת הממשלה לפני כמחצית השנה.

את מחיר הרפורמה המשפטית המיותרת ניתן היה לחוש רק הבוקר, עם הפרסום של כתבינו הפוליטי על קידום החוק ההיסטורי שמשווה את ערך לימוד התורה לערך יסוד במדינת היהודים. המפגינים בסיוע התקשורת האנטי-חרדית ששולטים בסדר היום הציבורי החלו לזעוק, ובליכוד הודיעו בתגובה כי החוק לא יוקדם - וזאת על אף ההתחייבות של ראש הממשלה והליכוד בהסכמים הקואליציוניים.

לא צריך להיות גאון פוליטי כדי להבין שזה מחיר קידום הרפורמה המשפטית המיותרת, כמו ביטול עילת הסבירות שאושר אתמול ושלא יסייע לחרדים בדבר. נבירה קצרה בפרוטוקול הכנסת לחודש טבת (ינואר 2023) השנה יגלה שכבר אז הוגש החוק שיבקש להעלות את ערך לימודי התורה כערך יסוד במדינת היהודים, אז הליכוד לא פרסם אף הודעה, אבל היום הוא מבין כי ציבורית לא יתאפשר לקדם את החוק עליו התחייב במכתב חתום.

אבל הנושא הוא לא חוק ערך לימוד התורה, וכנראה גם לא חוק הגיוס שיעורר גם הוא זעם ציבורי מחאות ענק ולחץ שיופעל כנגד שר הביטחון שהוכיח כי ליבו לא תמיד עומד בלחץ של המפגינים ואנשי השמאל שכל מטרת הוא להפיל את ממשלת הליכוד והחרדים. הנושא הוא כניעתה של הקואליציה ללא תנאי לתקשורת ולמפגינים. למרות שהחרדים הצהירו בתחילה כי לא יהססו למשול כמו שעשו מנסור עבאס, בנט והחברים - והתחייבו כי לא ייכנעו ללחצי התקשורת והשמאל.

אז מתברר שמה שרואים משם (מהאופוזיציה) לא רואים מכאן (מהקואליציה שמקדמת את הרפורמה המשפטית המיותרת), ונראה כי את מחיר הזעם הציבורי ישלמו אך ורק החרדים. מצביע ליכוד פוטנציאלי לא יינזק מכך שהכנסת תכנס להקפאת חקיקה בגלל זעם ציבורי, אבל מצביעי הסיעות החרדיות יינזקו משמעותית ללא חוק גיוס ובעקבותיו ללא חקיקת חוקים משמעותיים נוספים לטובת החרדים.

הרפורמה המשפטית חוק הגיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 80 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד