כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
טוב מאוחר מלעולם לא

צרפת: אושר חוק בקשר לציורים שנשדדו בידי הנאצים

החוק אושר על ידי שני בתי הפרלמנט והוא קובע הנחיות מעשיות כיצד משפחות יכולות לפעול בצעדים משפטיים כדי להשיב לרשותם את ציורי האומנות

אילוסטרציה
אילוסטרציה

ממשלת צרפת אישרה חוק חדש שאמור להקל את השבת הציורים אותם שדדו הנאצים לידי בעליהם היהודיים. החוק אושר על ידי שני בתי הפרלמנט והוא קובע הנחיות מעשיות כיצד משפחות יכולות לפעול בצעדים משפטיים כדי לקבל בחזרה את ציורי האומנות שהיו שייכים להם או להוריהם לפני מלחמת העולם השנייה.

ציורים אלה הגיעו בסופו של דבר למוזיאונים ברחבי צרפת ויוכלו לשוב לידי בעליהם החוקיים. על פי הערכות מומחים, בתקופת השלטון הנאצי הוחרמו ונבזזו מיהודים באירופה באופן מאורגן, על ידי הנאצים ימ"ש ועוזריהם, כ-600,000 יצירות אמנות ומאות אלפי פרטי יודאיקה וספרים, ואולי אף יותר.

הביזה הייתה בעיקרה ממוסדת, ונעשתה בין היתר בפיקוח יחידה מיוחדת בפיקודו של אלפרד רוזנברג, שהיה אחראי לניהול השטחים הכבושים במזרח. במסגרת 'מבצע רוזנברג', יצאו לפועל מבצעי שוד נרחבים של רכוש יהודי מכל רחבי שטחי הכיבוש הגרמני, ובמיוחד מארצות מערב אירופה. השוד כלל בין השאר יצירות אמנות, חפצי יודאיקה וספרים נדירים. למרות המספר הנקוב היקף הביזה המדויק אינו ידוע עד היום.

לאחר המלחמה איתרו כוחות בעלות הברית כמויות אדירות של יצירות אמנות שדודות וחפצים בעלי ערך תרבותי. אלה הועברו לנקודות האיסוף שהוקמו על מנת לקטלג אותם ומתוך מטרה להחזירם לבסוף לבעליהם. רוב היצירות הושבו לארצות מוצאן, בהנחה, שלא תמיד התממשה, שכל ממשלה תאתר את הבעלים ותחזיר לידיהם את הרכוש הגנוב.

מלחמת העולם השניה שואה צרפת ציורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד