כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024
השמאל איבד תומך נאמן

כמו בתפירת התיק לדרעי ב-92, הקליקה טועה ומאבדת את הכול // יאיר לוי

החוט המקשר בין תפירת התיק לדרעי בשנות ה-90, שגרם לשמאל להפסיד את השלטון לתמיד, לבין תפירת התיק לנתניהו שגרמה למערכת המשפט להפסיד את כוחה (רפורמה) הוא אי דחיית סיפוקים של השמאל והאליטה // יאיר לוי

כמו בתפירת התיק לדרעי ב-92, הקליקה טועה ומאבדת את הכול // יאיר לוי
שלט בחירות, נתניהו ודרעי צילום: David Cohen/Flash90

בשנת 1992, לשמאל היה את מפלגת ש"ס על מגש של כסף בזכות מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל שגם בנושאי דת לא ביקש להקשות ולהחמיר היכן שלא צריך (כוח דהיתרא); כמו התרת עגונות חיילי צה"ל במלחמת יום כיפור, הכרה ביהודי אתיופיה ועוד, וגם בנושא המדיני היה מרן זצ"ל מאוד יוני דבר שבא לידי ביטוי בדברים שהשמיע במוסד הרב קוק והדהימו רבים כשפסק 'שטחים תמורת שלום'.

וכשיצחק רבין ז"ל הקים ממשלה ב-92, מרן הרב עובדיה זצ"ל הורה מיד לש"ס לחבור אליה, בשותפות עם מפלגת 'מרצ' בראשות שולמית אלוני, וזאת למרות התנגדותם הנחרצת של הרבנים והמפלגות האשכנזים. מלבד האינטרס הפוליטי שהיה לרבין בש"ס, שהרי בלעדיה לא הייתה לו ממשלה כי מפלגת צומת סירבה להצטרף, הוא חזה למרחוק והבין עד כמה ש"ס היא מכרה זהב למחנה השמאל לעשרות השנים הבאות.

לפיכך הקשר שלו לש"ס ומרן הרב עובדיה היה הרבה יותר ערכי, אסטרטגי, אישי ומהותי וכאמור בהסתכלות למרחוק, הוא הבין שהמצב הדמוגרפי בישראל הוא לרעת השמאל עד כדי ריסוקו (בעצם מה שקורה היום), צפה במהפכה האדירה של ש"ס דרך ילדי 'אל המעיין' והבין שהיא תלך ותגבר ותמשוך עוד ועוד ילדים ומשפחות שהם בעצם אנשי ליכוד מהפריפריה, היישר לידי ש"ס שהיא בעצם סוג של שמאל או לפחות לא שוללת את השמאל, מה שבעצם יבטיח את עתיד שלטון השמאל לדורות הבאים - אחרי אותו מהפך כואב של 77, כי בעצם הרב עובדיה דרך דרעי ויצחק פרץ לוקחים מהימין ומעבירים לשמאל.

אך אנשי שלטון החוק והפרקליטות שמזוהים עם השמאל, לא התאפקו, ראו מולם צעיר מזרחי, גאון ומטאור פוליטי בשם דרעי, וזה הטריף אותם. הם זממו ותפרו לו תיק במחשכים. כשאותה חקירה החלה בשיתוף פעולה מלא של מוטי גילת והתחקירנית שלו, מהעיתון 'ידיעות' - שהיה אז בעל כוח גדול ושליטה, ניהלו נגדו משפט מרושע ושקרי אף שידעו שהוא זכאי לחלוטין. המשפט ארך שנים ארוכות מאוד, בנוסף לשנות החקירה הארוכות, שבסופו הושלך דרעי לכלא על לא עוול בכפו.

וכש-17 מנדטים צעקו ובכו: "הוא זכאי", לא ספרו אותם. ומשפט זה שהפך לסמל בקרב המזרחים, המסורתיים והחרדים לרדיפה פוליטית, גרם לשמאל להפסיד את הציבור הגדול הזה שהולך וגדל עוד ועוד והפך בסופו של דבר ללשון מאזניים בפוליטיקה, אך בגלל אותו משפט נתן גט כריתות למחנה השמאל וחירב את חזונו של רבין מתחילת שנות ה-90. כל זה קרה לשמאל בגלל אי היכולת של אנשי שלטון החוק שבעצמם מזוהים עם השמאל לדחות סיפוקים. מאז ועד היום ש"ס נמנית על גוש הימין והליכוד, למרות שזה אינו מקומם הטבעי שכאמור הרב עובדיה, היה יוני, כך גם דרעי.

אנו עדים לריטואל דומה בימים אלה בפרשת תיקי נתניהו: אנשי שלטון החוק, למרות שידעו שהציבור זז ימינה, והדמוגרפיה מצביעה על גידול של הימין, כך שכל פעולה משמעותית נגד הימין תזמין לבסוף נקמה - לא התאפקו ולא הצליחו לדחות סיפוקים, ותפרו לנתניהו את תיקי האלפים.

הנקמה על כך הגיעה בדמות הרפורמה המשפטית. שגם אם לא תעבור במושב זה, היא תעבור במושב הבא. וגם אם לא בקדנציה הזאת, אז בבאה, כי הרכבת כבר יצאה לדרך, ושלטון החוק ומערכת המשפט, הפסידו את כוחם האדיר, את שליטתם המלאה בכל המערכות הציבוריות.

עד היום לשלטון הנבחר לא הייתה שום סמכות. הקליקה השמאלנית קבעה פה הכול, כולל במדיניות, בכלכלה, בביטחון, בדת ומדינה ובכל דבר; הכול שפיט. והימין שתק ולא חשב לקחת מהם את הכוח. אך תפירת תיקי נתניהו הייתה קו פרשת המים שהוביל להחלטה שזהו.

משפטו של בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}