כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
חשש מקריסה

המטבע הסורי בצלילה של כל הזמנים

הלירה הסורית שוקעת לשפל היסטורי | ההגבלות על המטבע הופחתו על ידי הבנק המרכזי של המדינה ביום שלישי, מה שעודד את קריסת המטבע מאז החלה המלחמה ב-2011

המטבע הסורי בצלילה של כל הזמנים
נשיא סוריה בשאר אסד צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

המטבע הסורי הגיע לרמה הנמוכה ביותר בהיסטוריה, על פי יישומים המשמשים למעקב אחר ערכו. ביום שלישי, הלירה הסורית נסחרה ביותר מ-11,000 לדולר ארה"ב בשוק הרגיל, או השחור.

ביום שלישי, הבנק המרכזי של סוריה הוריד את השער הרשמי שבו ניתן היה למשוך העברות כספים במטבע חוץ ל-9,900 לירות סוריות לדולר. שער זה מסמן קריסה משמעותית מתחילת השנה, אז שער השוק נע סביב 6,500 וקצב ההעברה עמד על 4,522.

רק לשם ההשוואה, הליש"ט נסחר ב-47 לדולר לפני שהמחאות נגד הנשיא בשאר אל-אסד פרצו במרץ 2011.

בסכסוך, שנמצא בשנתו ה-12, נהרגו כמעט חצי מיליון בני אדם ונעקרה מחצית מאוכלוסיית המדינה לפני המלחמה, המונה 23 מיליון. זה, בשילוב עם סנקציות מערביות, מצב כלכלי רעוע הקשור לנפילה החופשית הכלכלית של לבנון, ואובדן הממשלה של השטחים המייצרים נפט שלה בצפון-מזרח, גרמו להתמוטטות פיננסית.

הבנק העולמי חזה התכווצות של 3.2 אחוזים בתפוקה הכלכלית של סוריה ב-2023, עקב סכסוך מתמשך, מחירי תבואה ואנרגיה גבוהים ומחסור, ומחסור במים שמגביל את תפוקת היבול. בפברואר, חלקים מסוריה וטורקיה נפגעו קשות מרעידות אדמה, והדגישו עוד יותר את אוכלוסיית סוריה, שמיליונים מהם כבר היו עקורים ונאבקו ברעב.

בעקבות רעידות האדמה, הבנק העולמי תיקן בפברואר את התחזית שלו ב-2.3 נקודות אחוז נוספים ל-5.5 אחוזים לשנה.

בעקבות האסון, משבר מימון חסר תקדים בסוריה אילץ את תוכנית המזון העולמית של האו"ם (WFP) לקצץ בסיוע ל-2.5 מיליון מתוך 5.5 מיליון האנשים המסתמכים על הסוכנות לצרכי המזון הבסיסיים שלהם. משלוחי סיוע ושיירות הומניטריות לאזורים המושפעים היו נתונים לחסדי המתיחות הפוליטית הבינלאומית.

הפיחות ניזון מהתפרצות הסטגפלציה, מונח המתייחס לשילוב של אינפלציה גבוהה וקיפאון כלכלי, אמרה האנליסטית הכלכלית ניסרין זרייק לרויטרס. "העלייה היא תוצאה של חולשה בכלכלה הסורית בכלל ובמגזר הייצור בפרט, בנוסף לגידול ביבוא", אמר זריק.

 

סוריה קריסה מטבע חוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד