כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
יהפוך פסולת למשאב

מתקן טכנולוגי חדשני החל לפעול במתחם חירייה

במתחם חירייה החל לפעול מתקן חדש ומתקדם לטיפול בפסולת בנייה | במתקן החדש, בבעלות החברות שטאנג ריסייקל ורדימיקס, ציוד וטכנולוגיה חדישים המאפשרים עיבוד יעיל של פסולת הבנייה וההריסה, והוא צפוי לטפל בכ-2,000 טונות פסולת בנייה ביום  

מתקן טכנולוגי חדשני החל לפעול במתחם חירייה
המתקן למחזור פסולת בנייה בחירייה צילום: יואב לוינסקי

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, בראשות ערן ניצן, אישרה את תוכנית המשרד להגנת הסביבה בשיתוף איגוד ערים דן לתברואה, להקמת מתקן חדש ומתקדם במתחם חירייה, לטיפול בפסולת בנייה במרחב גוש דן. המתקן, שהקמתו הסתיימה ופעילותו החלה בימים אלה, צפוי לתת מענה לפסולת בנייה הנוצרת בגוש דן, שבו מתוכננים מיזמים רבים לבנייה בשנים הקרובות.

על פי הערכות המשרד להגנת הסביבה, בכל שנה נוצרות בישראל כ-7.3 מיליון טונות פסולת בנייה שמקורן במיזמים של בנייה חדשה, בהריסת מבנים, בשיפוצים של מבנים, בסלילת כבישים ובהקמת תשתיות. רק פחות מ-6 מיליון טונות פסולת בנייה מגיעות לאתרי טיפול מוסדרים, ויותר ממיליון טונות פסולת בנייה מושלכות לשטחים הפתוחים שלא כחוק. הגידול הצפוי בפסולת הבנייה מוערך ב-2% לשנה. המצב הנוכחי מוביל לבעיות סביבתיות וכלכליות קשות ולמפגעים תברואתיים ובטיחותיים. אלו כוללים בין השאר פגיעה בשטחים פתוחים, שרפות פסולת הפוגעות בבריאות הציבור, זיהום מי תהום וקרקעות ופגיעה במשק הנדל"ן ובהכנסות המדינה.

במתקן החדש, בבעלות החברות שטאנג ריסייקל ורדימיקס, ציוד וטכנולוגיה חדישים המאפשרים עיבוד יעיל של פסולת הבנייה וההריסה, והוא צפוי לטפל בכ-2,000 טונות פסולת בנייה ביום. על ידי שימוש בטכנולוגיה זו, אפשר להפחית את כמות הפסולת הנשלחת למטמנות ולשטחים הפתוחים שלא כחוק ולקדם שימוש בחומרים ממוחזרים במיזמים של בנייה וסלילה. המשרד להגנת הסביבה יפקח על המתקן בקפידה כדי לוודא כי הפסולת ממוינת, מופרדת ומעובדת מתוך אחריות לסביבה בד בבד עם הפיכתה למשאב שאפשר להשתמש בו במיזמי בנייה וסלילה חדשים.

מתקן זה הוא נדבך נוסף בפעילות המשרד להגנת הסביבה לקידום הטיפול בפסולת בכלל ובפסולת בנייה בפרט. בד בבד המשרד להגנת הסביבה מקדם את חוק הטיפול בפסולת בנייה, ובימים אלו הוא נדון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. מטרותיו העיקריות של החוק להסדיר את התחום ולצמצם התופעה של השלכת פסולת בשטחים הפתוחים ושרפתה. החוק יביא להסדרת שרשרת הטיפול בפסולת בנייה, לצמצום של ממש בתופעת ההשלכה הפירטית של פסולת בנייה ולשיפור איכות חיי התושבים והסביבה.

מנכ"ל מִנהל התכנון רפי אלמליח אמר: "מִנהל התכנון פועל במשנה מרץ לטיפול במשבר הפסולת, ופועל לקדם פתרונות לטיפול בכל סוגי הפסולת ובפרט בטיפול בפסולת בניין. זאת, מתוך תפיסה של כלכלה מעגלית, המקדמת שימוש חוזר בחומרים ולאור היקפים גדולים של פרויקטים להתחדשות עירונית ובניה מסיבית למגורים ולתשתיות במדינה הצומחת. המתקן החדש בחירייה הוא חלק ממערך הארצי הכולל המתוכנן והוא ייתן מענה לצרכי מטרופולין תל אביב ההולך וגדל".

 

 

פסולת אתר חירייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד