כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
בינתיים הן מתעכבות

האם המדוזות לא יגיעו השנה לחופי ישראל

אף אחד לא מתגעגע לצריבה, אולם בתקופה זו בשנה אנחנו רגילים לראות נחילי מדוזות שמשתלטים על חופי הארץ, אבל חוקרים באוניברסיטת חיפה מעריכים "בסבירות גבוהה" כי העונה זה הולך להיראות אחרת

האם המדוזות לא יגיעו השנה לחופי ישראל
מפרץ חיפה עם מליוני מדוזות צילום: רותם שדה, רט''ג

חודש יולי מסמל עבור ישראלים רבים את פתיחתה הרשמית של עונת הרחצה, אבל יחד עם זאת גם את התקופה בה נחילי מדוזות מציפים את חופי הארץ. אולם בניגוד מוחלט למה שאנחנו רגילים לראות בתקופה זו בשנה, חוקרים באוניברסיטת חיפה מעריכים "בסבירות גבוהה" כי הפעם הקיץ הולך להיראות אחרת.

בניגוד לשנים קודמות, בהן נחילי ענק של החוטית הנודדת כבר מגיעים לחופי ישראל, החופים כמעט נקיים לגמרי ממדוזות. על פי ההערכות של החוקרים מאוניברסיטת חיפה, ייתכן כי מצב זה יישמר לכל אורך הקיץ - וכך נחווה קיץ שהוא כמעט נטול מדוזות. "בהתבסס על שנים קודמות בהן המדוזות הגיעו באיחור והיו לנו נחילי קיץ קטנים, ייתכן שנראה תופעה זו גם השנה. כלומר, לא יגיע אלינו נחיל גדול וצפוף", הסביר ד"ר דור אדליסט מהחוג לציוויליזציות ימיות באוניברסיטת חיפה. "אנחנו אומרים זאת בזהירות וכמובן שהמציאות עוד יכולה להשתנות, אבל אם מסתכלים על מקרי העבר, זו בהחלט ההערכה הסבירה, נכון לרגע זה".

תמרור אזהרה מפני הימצאות מדוזות | צילום: אנספלש.

אז למה המדוזות לא מגיעות? כמו תמיד, כשמדובר בענייני מדוזות, אלו הערכות בלבד. למרות שבכל שנה אוספים החוקרים עוד ועוד מידע לגביהן, הנסתר עדיין רב על הגלוי. אפשרות אחת היא שינוי בזרמי הים, שאולי סחפו את המדוזות לאזורים אחרים. אולם לדברי החוקרים, הם לא מזהים דיווחים על נחילי מדוזות במקומות אחרים, אליהם יכלו להגיע בעקבות שינוי בזרמים. בנוסף לכך, הזרם הצפוני, שיכול אולי לסחוף את המדוזות אל חופי ישראל וגם לאזורים מרוחקים יותר היה חלש השנה, כך שאולי הזרמים הינם חלק מההסבר לתופעה.

"בשנים קודמות, היינו מקבלים דיווחים כבר מיאכטונרים ומכמורתנים שנמצאים בלב ים, שהמדוזות בדרך אלינו. בינתיים גם הם מספרים שהים נקי ממדוזות", אמר פרופ' אנג'ל דרור אנג'ל מהחוג לציוויליזציות ימיות. גם ד"ר גור מזרחי מבית הספר למדעי הים באוניברסיטה מהכרמל מספר על תמונה דומה – הפעם ממעוף הציפור. יחד עם מוביל המחקר ד"ר יואב להן מבית הספר למדעי הים, המריאו השניים במטוס מעל פני הים כדי לזהות את נחיל המדוזות, ואז לשוט אליו כדי לחקור אותו לעומק, וגילו כי הים "נקי": "השטח שסקרנו מהאוויר היה רחב מאוד. טסנו במרחק של 6 מייל מקו החוף ולאורך כל החופים ולא נצפו נחילי מדוזות. ראינו מעט מדוזות שייתכן שנשארו באזור מתקופות החורף והאביב".

ילדים אוחזים מדוזות בחוף ישראל. צילום: אדי ישראל, פלאש 90.

ההערכה המרכזית עליה מסכימים החוקרים היא ששינויי אקלים גרמו לכך שמי הים התחממו בצורה איטית יותר השנה ולכן הטמפרטורה הנוחה ל"הבשלת" הפוליפים למדוזות התאחרה בכשבועיים. לאור זאת, ההערכה הראשונית של פרופ' אנג'ל וד"ר אדליסט הייתה שגם המדוזות יאחרו במשך זמן דומה. אולם הזמן עבר והמדוזות מיאנו להגיע. אז מה בכל זאת קרה? "אנחנו עדיין מעריכים כי תהליך הרבייה של המדוזות אכן התקיים באיחור של שבועיים-שלושה, אולם ייתכן שכשהן כן הבשילו, נכנס לתמונה גורם אחר, למשל בעל חיים שטורף את המדוזות כשהן עדיין קטנות. ייתכן כמובן שקרו דברים אחרים, שהרי הים הוא מערכת מורכבת וסבוכה", אמר פרופ' אנג'ל.

כאמור, החוקרים מזהים בשנים האחרונות מספר קייצים דומים, למשל בשנים 2016, 2018 ו-2021. לדבריהם, על פי מה שהתרחש בשנים אלו, הם צופים שגם השנה נראה קיץ דומה שבו יגיעו מעט מדוזות לחופי ארצנו. מבחינתם, זוהי בהחלט בשורה טובה למתרחצים – אולם הם עדיין מזכירים כי מדובר בהערכות ולאור מורכבותה של המערכת הימית, המצב עוד יכול להשתנות.

"אין ספק שקיץ ללא מדוזות הוא בשורה מצוינת למתרחצים, אבל אם מישהו חושב שמדובר ב'סוף המדוזות' – אז הוא טועה. מה שקרה השנה לא אומר דבר לגבי אוכלוסיית המדוזות שיושבות בקרקעית הים, כשהן עדיין בשלב הפוליפ. רוב הסיכויים שמושבות הפוליפים עדיין קיימות ומחכות לתנאים המתאימים לבקוע ולשחרר לים מדוזות בוגרות. כך שלפי כל מה שאנחנו יודעים כעת, המדוזות ממש אינן הולכות להעלם. השנה הנוכחית היא רק מכה קלה בכנף עבורן", סיכם פרופ' אנג'ל.

מדוזה מדוזות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד