כ"ה סיון התשפ"ד
01.07.2024
המדיניות כלפי אוקראינה

ביקורת מתוך הליכוד על נתניהו: "חופרים לעצמנו בור"

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אדלשטיין, על מדיניות ישראל כלפי המלחמה באוקראינה: "אנחנו חופרים לעצמנו בור מדיני" | יו"ר ועדת המשנה למדיניות חוץ, ח"כ סער: "ראוי ומתבקש שראש הממשלה ייסע לקייב" | משרד הביטחון העריך בדיון כי מערכת ההתרעה מפני טילים תפעל חלקית באוקראינה כבר בקיץ. משרד החוץ אמר כי יש תכניות סיוע מוכנות אשר טרם הועבר להן התקציב שהובטח ממשרד ראש הממשלה

ביקורת מתוך הליכוד על נתניהו: "חופרים לעצמנו בור"
במליאת הכנסת צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת המשנה למדיניות חוץ והסברה, בראשות ח"כ גדעון סער, קיימה היום (שלישי) דיון בנושא המדיניות הישראלית כלפי המלחמה באוקראינה.

ח"כ יולי אדלשטיין, יו"ר ועדת החוץ והביטחון אמר בדיון: "גורמי המקצוע אומרים שהמדיניות הקיימת נכונה ואין סיבה לשנות, וכשאני תוהה על כך, מסבירים לי שזה בגלל שאני יליד אוקראינה ולכן זה כואב לי. זו תשובה דבילית, ואני שואל כי אנחנו חופרים לעצמנו בור מדיני. הגורמים הבכירים ביותר בארץ יושבים עם מקביליהם ומה שמעניין אותם זה עמדת ישראל לגבי אוקראינה ורוסיה לא היחסים עם הפלסטינים".

לדבריו, "סנטורים בכירים מבקשים שנאשר להם לשלוח את סוללות כיפת ברזל שבידי ארה"ב לאוקראינה ואנחנו מתמהמהים – זה לא רק לינדזי גרהאם, זה גם יו"ר ועדת המודיעין של הסנאט שישב פה בחדר הזה וביקש מאיתנו אותו הדבר. אלה גדולי הידידים של ישראל – אפרופו שיקולים אסטרטגיים. לעומת זאת, אנחנו משדרים לרוסיה עמדה אמביוולנטית – ודווקא משום כך הם באים אלינו בדרישות לגבי העמדות שלנו. המשחקים הכפולים האלה יכולים בהחלט להתהפך עלינו בסוף".

סער ואדלשטיין בדיון. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת.

יו"ר ועדת המשנה למדיניות חוץ והסברה, ח"כ גדעון סער סיכם ואמר: "דיון מצוין, עם תרומה גדולה של גורמי החוץ שהשתתפו. אני משבח את ארגוני החברה האזרחית שהציגו כאן משהו מהעשייה החשובה שלהם באוקראינה, חשובה כשלעצמה וגם תורמת לתדמית ישראל באוקראינה ובעולם".

עוד הוסיף סער: "הדוברים הציגו כולם את מורכבות הנושא, לרבות מה שהוגדר כיכולת ההיזק הרוסית, אבל נדמה לי שכולם מבינים שאנחנו באוף-סייד באירוע הזה. הדבר הקובע הוא לא איך אנחנו מציגים את הדברים אלא איך הם נתפסים בעולם המערבי. יש היום בעולם הזדהות אדירה עם אוקראינה וחייבים לצמצם את הפער הנתפס בינינו לבין העולם המערבי בהקשר הזה. בעיניי, וכנראה על דעת משתתפים אחרים כאן, ראוי שראש הממשלה ייסע לקייב. זה מתבקש וזה כשלעצמו יכול לצמצם חלק מהפער הזה. הצעתי היא לערוך מהלך פרלמנטרי גדול להזדהות עם העם האוקראיני עוד בכנסת הנוכחית, זה גם יגביר את הלחץ על הממשלה לבחון מחדש את המדיניות הקיימת".

אדלשטיין בדיון. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת.

לדבריו, "בפרפרזה על דברי השגריר לשעבר מיל-מן, אכן ניתן משקל יתר לצרכים אופרטיביים על פני שיקולים אסטרטגיים ונדרשת כיום הערכת מצב מחודשת. דבר אחד ברור גם במדיניות הקיימת – יש פער מאוד משמעותי בין מה שכבר הוחלט אליו, לבין הביצוע שלו בפועל – להרבה סוגיות לא ידעו לענות לנו מהו התקציב ומהו הסטטוס של הדברים, הן ברמת סיוע הומניטרי והן ברמת סיוע צבאי רך, כפי שהוגדר כאן. אנחנו חיים את חיינו כאן, ושם יש מלחמה ויש תחושת דחיפות לדברים – צמצום פערי הביצוע חייב להתבצע מיידית ואשוחח על כך עם ראש המל"ל".

"ארה"ב היא בת הברית האמיתית היחידה שלנו", אמר גדעון סער בדיון. "אנו ודאי רוצים מערכות יחסים טובות עם כוחות חזקים אחרים, אבל ארה"ב היא בת הברית שאין לה תחליף. נושא אוקראינה הוא רק אחד מנושאי חיכוך רבים כיום מול ארה"ב ואירופה, ולעמדתי זו מהווה גם החמצה בנושא האיראני. באמצעות קמפיין מסודר, המלווה במדיניות ישראלית ברורה, אפשר היה להתמקד בציר הרוסי-איראני, השפעתו באוקראינה, ומכאן גם להשיג הישגים הרבה יותר טובים למדיניות שלנו מול איראן בכלל, ופרויקט הגרעין בפרט".

גדעון סער בנימין נתניהו מלחמת אוקראינה רוסיה יולי אדלשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד