כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
המכתב המלא

הרוחות סוערות לקראת הפריימריז בבני ברק: "קשה לומר שהנציגים שירתו את האינטרס"

על רקע הפריימריז הצפויים ב'שלומי אמונים' לקראת הבחירות בבני ברק, עולה וצפה המתיחות סביב משבר הסמינרים בעיר | מנהל מוסדות פנה במכתב חריף לראשי הקהילות, תוך שהוא מטיח ביקורת חריפה: "קשה לומר שנציגי הציבור שירתו בעניין זה את האינטרס של הציבור הכלל-חסידי" | המכתב המלא

הרוחות סוערות לקראת הפריימריז בבני ברק: "קשה לומר שהנציגים שירתו את האינטרס"
מפגש נציגי הקהילות של שלומי אמונים צילום: באדיבות המצלם

בימים אלה מתחוללת סערה בקרב הציבור החסידי בבני ברק, לקראת הבחירות הפנימיות שעליהן הכריז יו"ר שלומי אמונים, מאיר פרוש. לפני כשבועיים, במהלך כנס של ראשי הקהילות הכלל חסידי בעיר בני ברק, הוחלט על קיום "פריימריז" לבחירת המועמדים שיתמודדו ברשימה למועצת העיר.

כעת, הרב מאיר ויסמן, המנהל מספר מוסדות כלל חסידיים בעיר ובהם תלמוד תורה גדול וסמינר לבנות, הנחשב לדמות מוכרת בקרב קהילות 'שלומי אמונים', שלא נכח בכנס עקב אירוע משפחתי, שיגר מכתב ארוך לכל ראשי הקהילות ובו מתח ביקורת קשה על התנהלות הנציגים. במכתב תיאר הרב ויסמן את הקשיים הבירוקרטיים והאפליה, לטענתו, שחווים מוסדות הכלל חסידי בשל העדפתם של הקהילות החסידיות הגדולות על פני הקהילות הקטנות יותר.

הוא הזכיר את נושא שיבוץ הבנות בסמינרים, וטען כי סמינרים של הקהילות הגדולות, לוקחים עשרות בנות טובות מקרב הציבור הכלל חסידי, זאת מתוך כוונה לפגוע באיכות המוסדות שיאלצו לקבל את הבנות שלא התקבלו, בעוד הבנות המובחרות נחלקות בין הסמינרים הכלל חסידיים לבין סמינרים של החסידויות הגדולות. הרב ויסמן תיאר את ההשמצות והכפשות שעמד בפניהם בעקבות עמידתו לטובת המוסדות, ואף נכנס לאדמו"רים לספר להם על כך.

במכתב התלונן הרב ויסמן כי גם כאשר פנה לנציגי סיעת אגודת ישראל, הכוללת גם את חברי שלומי אמונים, לא קיבל תשובה. זאת ועוד, הוא מתח ביקורת קשה על חברי הסיעה שלטענתו ניסו להתערב כדי שהמוסדות לא יקבלו את המגיע להם.

"בטרם אכנס לגופו של עניין", פותח הרב ויסמן את מכתבו, "חשוב לי להבהיר שאין בכל מה שייכתב או במה שלא נכתב דבר וחצי דבר ברמה האישית נגד איש. הדיון – כך אני מקווה – יוכל להמשיך להיות ענייני. אני רואה בהרה"ח ר' חנוך זייברט, הרה"ח ר' שלמה קוסטליץ, הרה"ח ר' יהושע מנדל והרה"ח ר' ישראל דרנגר ידידים אישיים שלי, לפני כתיבת מכתב זה וגם אחריו, ואני מלא הערכה כלפיהם על פועלם".

הרב ויסמן מגולל בהרחבה לגבי משבר הסמינרים בציבור החסידי בבני ברק. "כל נפש היא עולם ומלואו, ומאוד חשוב להסדיר סמינר לכל אחת ויפה שעה אחת קודם, ואני מוסר נפשי על האתגר הזה לילות כימים בחודשים האחרונים. אבל צריך להבהיר את הרקע: ה'חטא הקדמון' של הבעיה, נעוץ בהעדפה לטובה של הסמינרים החזקים על פני הכלל-חסידיים. זו בעיה רבת שנים, שחבל מאוד שמעולם לא נמצא לה פתרון", נכתב.


המכתב המלא

"לו היתה תחרות הוגנת – אף בת לא היתה נשארת בבית, כי הסמינרים היו רצים לקבלה כדי למלא כיתות. באין תחרות, יש הרבה יותר ביקוש מהיצע, והתוצאה היא שמי שיש לה משהו שנראה כחיסרון – נותרת ללא סמינר, ונזקקת ל'טובות' של שיבוצים. די לראות שבעולם הת"תים והישיבות אין בנים שיושבים בבית, כי יש תחרות. כשאין תחרות – התוצאה היא יותר ביקוש מהיצע, ואת המחיר משלם הציבור", מוסיף הרב ויסמן.

"לא אאריך הרבה בעניין זה העולה לי בבריאות, אבל קשה לומר שנציגי הציבור שירתו בעניין זה את האינטרס של הציבור הכלל-חסידי, והעדיפו להשאיר את המצב הקיים, המשמר את האינטרסים של הסמינרים הגדולים. כך הגענו לדרישה לצמצם את מספר הכיתות לשתיים בלבד, כדי שעשרות בנות שרוצות ללמוד בסמינר החדש – ייאלצו ללכת לסמינרים המגזריים. או כפי שנאמר – לבחור את הבנות המקושרות או המוכשרות ולתת להן מקום בסמינר החדש, ואת השאר – להותיר לסמינרים המגזריים, כדי שיהא להם 'בשר'".

"הטענה שהוצגה בפניי, היא 'פרוטקשן' ממש. לפיה, הסמינרים המגזריים יסרבו לקבל 'שיבוצים' מהמגזר הכלל חסידי, אם לא נכריח בנות נוספות ללכת אליהם. לא נותר אלא לשאול: אם שיבוצים הם חובה – הרי הם חובה על כולם. ואם הם לא חובה – הם לא מחייבים איש. לא הגיוני שהסמינרים המגזריים ייהנו מאפליה בוטה לטובה, במסגרתה הם יכולים לבחור רק את מי שהם רוצים, ואם לא משאירים להם מספיק 'בשר' – הם שוברים את הכלים, ורק הסמינרים הכלל-חסידיים יחויבו לשאת בנטל ה'שיבוצים'?! למה?! מי מוכן לתת יד ל'פרוטקשן' כזה, ובשמו להמשיך לדפוק את הציבור הכלל-חסידי ולצמצם את כיתותיו?!?!?!".

"יתירה מזו", כותב הרב ויסמן בהמשך המכתב, "במהלך העת האחרונה קיבלתי לא אחת איומים מגורמים שונים, אשר הקל שבהם הוא הדחתי והשארתי עם כל החובות, ולרבות שיחות בסגנונות ובאופנים אשר אין הדעת סובלתן. אינני רוצה להישמע כמתנשא, אבל בס"ד הרבש"ע נתן לי את הכוחות להתמודד מול הגלים הסוערים למען המטרה. אני מאמין באמונה שלימה, שלכל בת יראת שמים יש מקום בסמינרים בבני ברק. הדרך לדאוג לכך – היא אי כניעה לדרישות לא הגונות של הסמינרים המגזריים, ולפחות שאנשי העיריה יפסיקו לתקוע מקלות בגלגלי השיבוצים, או יסייעו לפתיחת סמי נרים כלל חסידיים נוספים, בהתאם לדרישה הציבורית".

שלומי אמונים פריימריז בחירות מוניצפליות בחירות מוניציפליות 2023

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד