כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024

כל התשואה על רגל אחת | טיפים להתנהלות נבונה

כולנו חוסכים לא מעט, אם נעשה חשבון נגלה שלפחות 20% מהשכר שלנו הולך לקרן הפנסיה, לחלקנו יש קרן השתלמות, לאחרים קופת גמל להשקעה או חסכונות אחרים | שחר וולף, מתכנן פיננסי, כלכלן ויועץ משכנתאות בטיפים להתנהלות כלכלית נבונה

כל התשואה על רגל אחת | טיפים להתנהלות נבונה
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

החיים מחייבים אותנו לחסוך כסף, ישנם מטרות שאנחנו חוסכים אליהם לתקופה הקרובה כגון החלפת רכב או קנית מכשיר חשמלי, לעומת זאת ישנם מטרות ארוכות טווח כגון נישואים של הילדים, פרישה מהעבודה, רכישת דירה וכו'.

כולנו חוסכים לא מעט, אם נעשה חשבון נגלה שלפחות 20% מהשכר שלנו הולך לקרן הפנסיה, לחלקנו יש קרן השתלמות, לאחרים קופת גמל להשקעה או חסכונות אחרים.

למרות שכולנו חוסכים, גם אם נחסוך את אותו סכום - חלקנו ירוויח יותר וחלקנו פחות. לא כולם יודעים כיצד למקסם את החיסכון כך שיביא לנו בהמשך החיים את הסכום המקסימלי.

כשאנו בוחרים מסלול השקעה אנו חייבים להתאים אותם למטרות שלנו. ישנם מסלולי השקעה שונים, אך בטור זה אני רוצה להתמקד על המטרה ארוכת הטווח שאליה כולנו חוסכים - בין ברצון ובין אם החוק מחייב אותנו, ישנם מספר מסלולים עיקרים:

א. המסלול הכללי (מסלול שמשולב בין מניות לאגרות חוב לפי טעמו של מנהל ההשקעות)
ב. מסלול האג"ח (אגרות החוב של המדינה ושל עסקים - מסלול שנחשב סולידי)
ג. מסלול מניות (מסלול בו מנהל ההשקעות מחליט איזה מניות לבחור, בנסיון להיות טוב יותר ממדד המניות)
ד. מסלול מחקה מדד (מסלול העוקב אחרי מדד המניות הגדולות ובוחר להשקיע בהן את מלוא הכסף)
ה. מסלול הלכה (דומה למסלול הכללי באופיו)

כפי שאפשר לנחש, המסלול המנייתי מניב בדרך כלל תשואה גבוהה, באופן משמעותי ביחס למסלולים הסולידיים. נכון הוא נחשב תנודתי, יתכן שנים בהם הוא יפול מאד כמו שראינו בשנה שעברה ויתכנו שנים של עליות מפתיעות מאד. המסלול הזה מתאים לאנשים שנותר להם עד הפרישה לפחות 10 שנים.

כותב השורות שחר וולף.

למרות שמסלול מניות הוא מסלול טוב, מסלול מחקה מדד הוא מסלול טוב יותר, העלויות בו לרוב נמוכות יותר, שכן לא צריך לעשות פעולות של קניה ומכירה. אך הוא בד"כ מביא את התשואה הטובה ביותר לאורך שנים.

אם עד עכשיו דברנו בתיאוריה בואו נצא למשחק קצר, אותו כל אחד יכול לשחק, נדרש רק מחשבון פיננסי.

יואל ואיתמר החלו לעבוד באותו מפעל בגיל 27, והשתכרו לאורך כל חייהם שכר של 10,000 ש"ח (השכר בד"כ גדל אבל בכדי להמחיש נשאיר אותו קבוע).

יואל ואיתמר נדרשים בהסכם השכר לרשום היכן ירצו לפתוח את קרן הפנסיה שלהם (ההפרשות הם על כ-20% מהשכר).

לאחר התייעצויות יואל מחליט ללכת על המסלול הסולידי ומשקיע את קרנות הפנסיה שלו במשך 40 שנה במסלול כללי (ממוצע 5%). יואל צפוי לפרוש עם סכום של 3 מליון ש''ח (הפקדות כולל ריבית).

איתמר לעומתו, טיפוס קצת שונה, הוא מתייעץ בפורום מומחים שואל יועץ פנסיוני ומחליט להשקיע את כספי הפנסיה שלו במסלול מחקה מדד (ממוצע 9%). לאחר 40 שנה הוא צפוי לצאת לפנסיה עם כספי חיסכון של 8 מליון ש''ח.

נכון הכל נשמע מקסים על הנייר ואולי במציאות הדברים נראים קצת שונה, אבל ההבדל בין יואל ואיתמר ברור. כל אחד מהם יוכל להרשות לעצמו חיים שונים לגמריי בגלל בחירה שונה שעשו בתחילת הדרך. העולם שלנו שואף קדימה, למרות המלחמות, המגפות וכל מהמורה אחרת בכל גרף שנסתכל נראה שהעולם העסקי מתקדם ושואף ללמעלה. לכן גרף המניות מראה מספרים מדהימים לאורך שנים.

לפני שאתם מתחילים לומר לעצמכם שזה לא רלוונטי לכם כי אתם לא מתחילים לחסוך בגיל צעיר ולא בטוח שתחסכו את אותו סכום וכו' - זה נכון אבל בכלל לא משנה, מה שחשוב הוא איך אתם ממקסמים את הרווח שלכם ממה שכן יש לכם!

אחרי שראינו את היתרון של חיסכון נכון חשוב לציין כי חסכונות במניות מתאימות להשקעות לטווח ארוך, של למעלה מעשר שנים. במקרה של חיסכון קצר טווח זה עלול להיות מסוכן בגלל תנודתיות שיש במהלך הזמן. חסכונות אלו מתאימות יותר לקרן פנסיה או חסכון אחר ארוך טווח.

הכי חשוב - תבחרו נכון!

---
שחר וולף הינו מתכנן פיננסי, כלכלן ויועץ משכנתאות, ניהל במשך למעלה מעשור בבנק דיסקונט ומפעיל את קבוצות הכלכלה בוואטסאפ "כלכלה בגובה העיניים"
תכנון פיננסי ליווי פיננסי ניהול פיננסי כלכלה נבונה כלכלה חרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד