י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
כתבה ראשונה בסדרה

הצצה: ימי השיא של הרישום ב'עולם הישיבות' | כל החידושים

הרישום בעולם הישיבות נמצא בשיאו: כל הפרטים על הרישום הסוער מאי פעם בעולם הישיבות ועל עונת הרישום שמתקרבת בימים אלו לסיומה |  על השינויים הצפויים בישיבת פוניבז', והישיבות שכבר סגרו רישום לשנה הבאה | מי הן הישיבות שזכו השנה לביקוש הגבוה ביותר? | מיוחד

הצצה: ימי השיא של הרישום ב'עולם הישיבות' | כל החידושים
בחורי ישיבה בשיא השטייגען צילום: שוקי לרר

ימים אלו הם ימי השיא בעולם הרישום, כאשר חלק ניכר מהישיבות כבר סיימו את הרישום ובאלה שעוד לא סיימו נמצאים לקראת סיום הרישום. רוב מכריע של הבחורים כבר עברו ראיון – מבחן, בימים אלו בישיבות שאליהם הם שואפים ללכת, מלבד פוניבז', חברון תפרח ותורה בתפארתה ששם מקיימים את המבחן רק בסוף חודש תמוז.

כזכור, מרנן ורבנן גדולי ישראל הורו במכתב שלא לקיים מבחנים בימים אלו ולכן בישיבות מקיימים כרגע "ראיונות", ורק בשלב מאוחר יותר מקיימים את המבחנים. אמנם על פי רוב זה לא משנה את הקבלה, אך בהרבה מהישיבות ישנם שמתקבלים כבר במהלך הראיון לישיבה ובמבחן עצמו הם אינם מתקבלים, למרות שבדרך כלל זה לא קורה.

בנוסף, בעקבות פטירתו של מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל נוצר מצב שישיבת פוניבז' התעכבה בתשובות לבחורים הרוצים להתקבל למבחן, דבר שהותיר את השוק בציפייה במשך ימים ארוכים בהן שרר חוסר וודאות בקשר למספר רב של בחורים שלא היה ידוע אם הם יתקבלו למבחן בפוניבז'.

גורם בכיר מאוד המעורב ברישום לישיבת פוניבז' מספר ל'בחדרי חרדים' שהשנה המגמה היא להוריד ממספר הבחורים שמגיעים לישיבה, כך שבעוד בשנה שעברה התקבלו 378 בחורים, השנה היה נסיון להוריד את הכמויות, אך ככל הנראה שבישיבה יאלצו בסופו של דבר כן לקבל את הכמות של שנה שעברה. עם זאת, לא יגדילו את מספר המתקבלים ממה שהיה בשנה שעברה, מה שלא היה קיים בשנים האחרונות, בהם בכל שנה הגדילו את הכמות של הבחורים שהתקבלו לישיבה בבחינת 'מוסיף והולך'.

שינוי נוסף שנרשם השנה בפוניבז'. לראשונה השנה סיננו בחורים עוד קודם למבחן, והיו בחורים שלא התקבלו למבחן, דבר שעד היום לא היה קיים בישיבה ורק בחברון היו עושים כך, אך השנה מחמת גידול הביקוש גם בפוניבז' החליטו לסנן בחורים עוד בטרם המבחן לישיבה.

היכל ישיבת פוניבז' צילום: שוקי לרר

גורם בכיר המעורב ברישום מספר ל'בחדרי חרדים': "השנה הרישום נהיה אגרסיבי בצורה לא רגילה, הפתיחה של מספר ישיבות חדשות גרם לאנדרלמוסיה, מכיוון שאותם ישיבות שפתחו היו צריכים אנשי צוות, ואנשי הצוות מגיעים מישיבות קיימות, כך שנהיה שוק בין רמי"ם ואנשי צוות בכירים ששקלו לעזוב בגלל שיקולים של קידום בישיבה אחרת".

והוא מוסיף, "לדוגמא העזיבה של הגר"א מאירוביץ' מישיבת וולפסון- אי אפשר לומר שזה לא השפיע לה על הרישום בישיבה, גם בישיבת קפלן היה איזה קושי מהעזיבה של הגר"א זיסקינד אך נראה שהם הצליחו להתגבר על זה ובשטח נראה שהם השתקמו מהעזיבה".

'בחדרי חרדים' יצא לעקוב מקרוב על המגמות של עולם הרישום. מכיוון שברוב הישיבות הרישום עוד בשיאו קשה לקבוע מי הן הישיבות שהשתדרגו השנה בצורה ברורה, אך ישנם פרמטרים בהם ניתן לקבוע ביחס לפרק זמן הנוכחי מי אלו הישיבות שזכו השנה לביקוש יוצא דופן ולעת עתה זה נראה שהם יביאו את הבשורה של הרישום.

בישיבת מיר ברכפלד מסכמים את הרישום בשלב הנוכחי עם לא פחות מ-350 בחורים שהגישו נכון לעכשיו טפסי רישום, השנה ראש הישיבה הגאון ר' נועם אלון שבוחן את הבחורים יכול לבחון רק יום אחד בשבוע, דבר שיוצר עומס מטורף על מערכת הרישום בישיבה, ל'בחדרי חרדים' נודע שהרב אלון בוחן בממוצע כ60 בכל פעם, הישיבה רושמת שנה רביעית של עליה ברישום לאחר השינוי שהתחילה לעבור לפני מספר שנים, מי שאחראי על מערכת הרישום בישיבה הם הרשמים הרב יצחק לונטל והגר"י זילבר.

היכל ישיבת מיר ברכפלד. צילום: שוקי לרר

ישיבת 'היכל יצחק' בראשות הגאון רבי ישראל לנדא, רשמה השנה זינוק מפתיע הן בכמות הפניות לישיבה מצד ראשי ישיבות קטנות, והן מצד הביקוש בקרב הבחורים, כידוע בישיבה התחולל מהפך בשנה שעברה, אז התקבלה הוראה על ידי ראש הישיבה, הרב לנדא, להתמקד בבחורים ממשפחות בני אברכים, דבר שהוביל לכך שבחורים ממשפחות יותר מודרניות, אפילו שכן התאימו לרמה של הישיבה, לא התקבלו. השנוי נתן את אותותיו וכבר השנה הישיבה רשמה גידול בקרב בחורים מהישיבות קטנות המובילות בבני ברק, מודיעין עילית ועוד. גורם המעורב בעולם הישיבות מספר ל'בחדרי חרדים' "אין ספק שהשינוי וקפיצת הדרך שישיבת 'היכל יצחק' עשתה בקצת יותר משנה הוא קיצוני ולא רגיל. תהליך כזה היה אמור לקחת לפחות ארבע חמש שנים, זה הפתעה בעולם הרישום, וזה הצלחה גדולה בכל פרמטר".

היכל ישיבת היכל יצחק. צילום: באדיבות המצלם

ישיבת 'שערי שמועות' שבבית חלקיה בראשות הגאון רבי נפתלי צבי יהודה שפירא והגאון רבי אריה שפירא, גם היא זכתה לביקוש רב בקרב טובי הבחורים בישיבות קטנות הטובות, לישיבה כידוע סגנון מיוחד שאת הקו מדריך ראש הישיבה הרב שפירא, והדרך שבה הוא מחנך ומגדל את התלמידים צוברת תאוצה בשנים האחרונות, לישיבה הגיע השנה מספר גבוה של פניות להתקבל לישיבה, כאשר הביקוש גדל בצורה משמעותית מהשנה שעברה.

ישיבת 'נתיב הדעת' בראשות הגאון רבי אברהם קפלן גם היא רשמה השנה הצלחה וזכתה לביקוש גדול בעיקר בקרב המשפחות ששולחים לפוניבז' וכדו'. כזכור, הגאון ר' אברהם זיסקינד ששימש כר"מ חשוב בישיבה עבר לישיבת "כתר תורה" שבראשות הגר" אברמוב, אך בישיבה הדבר לא השפיע ונראה כי על אף המעבר הישיבה זוכה לביקוש יוצא דופן.

ישיבת 'בית מאיר' בבני ברק בראשות הגאון רבי צבי רוטברג רושמת אף היא הישג משמעותי שנה שלישית ברצף, וזהו אחד ההפתעות הגדולות בשנים האחרונות, אם לא ההפתעה הגדולה ביותר, בישיבה סגרו השנה את הרישום וקיבלו בחורים שסגרו מראש בישיבה. כבר בשלב הראשוני התקבלו כ-75 בחורים כאשר ישנם עוד לחצים לקבל עוד, אחת הסיבות שבשלה הישיבה זוכה לביקוש גבוה היא בגלל הכמות הגדולה של אנשי הצוות שאמון על הקשר לבחורים, לבני שיעור א' לבד יש כ-15 אנשי צוות בהם רמי"ם משיבים ומשגיחים, כך שהבחורים שמגיעים לישיבה לא 'נעלמים' ויש להם אנשי צוות שאיתם הם יכולים לדבר, בנוסף, בישיבה מקווים שלקראת החורף כבר יוכלו להיכנס אל הבנין החדש והמפואר של הישיבה, שהולך ונבנה בשלבים הסופיים ברחוב דבורה הנביאה.

היכל ישיבת בית מאיר. צילום: באדיבות המצלם

בישיבת פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך סיימו בימים אלו את הרישום עם 45 תלמידים ולמרות בקשות רבות מראשי ישיבות קטנות ומהורים רבים להגדיל את מספר הבחורים המתקבלים הורה ראש הישיבה לא להגדיל את המספר בכדי שכל בחור יוכל להיות בקשר טוב עם הרמי"ם וצוות רבני הישיבה. 

הראיונות של הבחורים היו אצל רה"י הגאון רבי אפרים זלמן שטרנבוך, הר"מ הגאון רבי יחזקאל פרבשטיין והמשגיח הרב יצחק מנדלסון. בשבועות הקרובים יתקיים מבחן הקבלה הסופי אצל ראש הישיבה פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך. בימים אלו אף נערכים בישיבה לקראת תחילת הקמת מבני הקבע לישיבה בקרית הישיבה בבית שמש. 

היכל ישיבת הגר"מ שטרנבוך בבית שמש. צילום: באדיבות המצלם

בישיבת 'תורת זאב' שבראשות הגאון רבי ברוך סולוביצ'יק גם רשמו השנה ביקוש מיוחד. הישיבה לראשונה פתחה ערוצים חדשים מול ישיבות שלא עבדה איתם עד כה, עיקר העבודה המוצלחת נעשתה עם כניסתו של בנו של ראש הישיבה לצוות הרישום בישיבה, ונראה כי הדבר הוכיח את עצמו הן מול ראשי ישיבות קטנות שנותנים בו את האמון, והן מצד הרושם של הבחורים שמגלים התעניינות גוברת בישיבה, לדברי רשם המעורב בנעשה בעולם הרישום, "יש דבר נוסף שגרם להצלחה של הישיבה, וזה העובדה שבישיבה הפסיקו לקחת 'נפילות' באופן שיטתי וגורף, דבר שבעבר היווה גורם מפריע ברישום לישיבה, בעבר הרבה בחורים שלא התקבלו לישיבות בשורה הראשונה יכלו לקחת את ישיבת סולוביצ'יק בתור אופציה שניה, אך בשנתיים האחרונות בישיבה הבינו את הנזק שזה גורם והפסיקו לקבל נפילות משום ישיבה, למרות הרבה לחצים שהופעלו על הישיבה, והן ספק שזה היה גורם משמעותי בהצלחה".

היכל ישיבת תורת זאב. צילום: באדיבות המצלם

ישיבת הגר"ח מן ההר, בראשון הגאון רבי חיים מן ההר בביתר רשמה השנה הצלחה גדולה וסגרה את הרישום בשלב מוקדם עם 52 בחורים, הישיבה ידועה כישיבה עם רמת לימוד גבוהה אך מאידך מציעה לבחור מקום קטן עם יחס יותר אישי בין הצוות לבחורים, השנה כאמור סגרה השנה הישיבה את הרישום בשלב מוקדם יותר מבשנים עברו והרשמים בישיבה מביעים סיפוק גדול מההצלחה של מערכת הרישום השנה שהביאה לתוצאות מרשימות אף יותר מבשנים עברו.

בישיבה הגדולה החדשה בית שמש בראשות ראש הישיבה הגאון רבי אלעזר מאירוביץ מסופקים מאד מעונת הרישום הנוכחית כש 48 בחורים מצוינים כבר נרשמו לשנה הבאה וכעת בוחרים בקפידה עוד שמונה בחורים על מנת לסיים את הרישום. גורם המעורב ברישום לישיבות גדולות מספר בשיחה ל'בחדרי חרדים', שהישיבה החדשה תפסה תאוצה בזכות שמו הטוב של ראש הישיבה ובחורים מצוינים מישיבות מובילות מתדפקים על דלתות הישיבה.

ישיבת 'מאור התלמוד' ברחובות בראשות הגאון רבי אברהם יצחק קוק רשמה השנה הישג נכבד ולישיבה התקבלו פניות רבות מצד מנהלי ישיבות והורים שביקשו לשלוח את בנם לישיבה. בנוסף, לראשונה פתחה הישיבה ערוצים חדשים מול ישיבות קטנות רבות מרחבי הארץ שבעבר לא שלחו לישיבה.

'בחדרי חרדים' ימשיך לעקוב בכתבות נוספות אחר הרישום

הרישום לישיבות בחינות לישיבות רישום לישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}