ג' תשרי התשפ"ה
05.10.2024
"איך נחיה?"

סודן: הלחימה חודשה; מצרים מקשיחה נהלי הגירה

לאחר ששבת היה היום הרגוע ביותר מאז החל הסכסוך, הלחימה התחדשה אמש בעוצמה מחודשת | מצרים הקשיחה את כללי הויזה שלה לאזרחים סודנים הנמלטים מהמלחמה

סודן: הלחימה חודשה; מצרים מקשיחה נהלי הגירה
לחימה ברחובות סודן צילום: באדיבות המצלם

הלחימה התחדשה בעוצמה לאחר תקופה קצרה של הפוגה בסוף השבוע, השקטה ביותר מאז פרוץ בסודן הסכסוך לפני כמעט שמונה שבועות, כאשר היריבות בין הצבא לבין כוחות התמיכה המהירים החצי-צבאיים (RSF) התפוצצה והפכה למלחמה גלויה .

בתוך 30 דקות מתום הפסקת האש שהסתיימה ביום ראשון בבוקר, ניתן היה לשמוע התקפות אוויריות, הפגזות ארטילריה ומקלעים בכמה אזורים במדינה. 7 אזרחים נהרגו בבירת חרטום מהלחימה, כאשר הצבא פתח בתקיפות אוויריות נגד בסיסי RSF.

עדי ראייה אמרו שהלחימה התחדשה בצפון אומדורמן, באל-ג'ניינה ליד הגבול עם צ'אד, ובאל-עובייד, בירת מדינת צפון קורדופן, מדרום-מערב לחרטום. הפסקת האש בתיווך ארצות הברית וסעודיה נקבעה על מנת להקל על המעבר הבטוח של סיוע הומניטרי הנחוץ נואשות ברחבי המדינה. כמו כן, קיוו שזה יעצור את הלחימה שמתחוללת מאז 15 באפריל.

במהלך ההפוגה של 24 שעות, כמה קבוצות סיוע הצליחו להגיע לנזקקים, כאשר אנשים בחלק הדרומי של הבירה יכלו גם לעזוב את בתיהם כדי לחדש את מלאי הסחורות החיוניות שלהם. אבל בחלק הצפוני של הבירה, אנשים נותרו לכודים ללא סיוע.

בינתיים, המצב במערב דארפור מתואר כ"קטסטרופלי". באל-ג'ניינה במיוחד - שחווה הפסקת תקשורת כבר שבועות - היו גלים חדשים של התקפות של שבטי נוודים ערבים עם קשרים ל-RSF. המיליציות הללו, מכוונות לאנשים על סמך מוצא אתני. סינדיקט הרופאים של מערב דרפור קרא להרג, שבו מתו יותר מ-1,000 בני אדם, שווה ערך ל'רצח עם'.

האלימות הובילה לכך שאנשים נמלטו לצ'אד השכנה במהלך השבועות האחרונים, מסע מזעזע ומסוכן. עבדולכרים הרון, אדם שנמלט מאל-ג'ניינה לאדרה, אמר שהוא הוכה והוכה ואיבד את אחיו במסע. "אני לא יודע אם הם הרגו אותו או לקחו אותו", אמר הארון.

אומרים כי העיר אל-עובייד, בציר מרכזי לדרפור, נמצאת במצב של מצור, כאשר התושבים אומרים כי אספקת המזון והתרופות מנותקת. "המצב קשה. ה-RSF פרושים על הכבישים בין הכפרים והם בוזזים, ויש כנופיות שבוזות בכל מקום. המעבר ממקום למקום הפך למסוכן", אמר תושב צפון קורדופן, מוחמד סלמאן, לסוכנות הידיעות רויטרס. "אנחנו לא יודעים איך נחיה במצב הזה."

אזור קורדופן הרחב יותר הוא אזור חקלאי חשוב, מקור לבעלי חיים. יותר מ-1.4 מיליון בני אדם נעקרו בתוך סודן ועוד 476,800 נמלטו למדינות שכנות, שרובם כבר נאבקים בעוני ובקונפליקט פנימי, על פי הערכות של הארגון הבינלאומי להגירה.

כמחצית מהבורחים פונים צפונה למצרים. בשבת, מצרים הקשיחה את כללי הויזה שלה לאזרחים סודנים הנמלטים מהמלחמה, דורשת אשרות לפני חציית הגבול, וביטול פטור לנשים וילדים.

 

סודן מלחמת אזרחים הפסקת אש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}