כ"ג סיון התשפ"ד
29.06.2024
זה מה שישראל צריכה לעשות

ראש אמ"ן לשעבר: זו התוכנית האמריקאית בנוגע לאיראן

ידלין מסביר כי ההדלפות בשבוע שעבר על זה שאיראן עוד רגע בגרעין וישראל חייבת לפעול, אולי האיצו את הרצון של האמריקאים להגיע לאיזושהי הסדרה עם איראן. "אנחנו כישראלים צריכים להמתין ולראות מה הפרמטרים. איפה עוצרים את איראן" | בנוגע להסכם עם סעודיה: "למרות שהנושא מסובך, יש כאן שלושה אנשים שזקוקים להסכם הזה"

ראש אמ"ן לשעבר: זו התוכנית האמריקאית בנוגע לאיראן
אבראהים ראיסי צילום: סוכנות הידיעות האיראנית IRNA

ראש אמ"ן לשעבר, אלוף (במיל') עמוס ידלין התייחס אמש (רביעי) במהדורה המרכזית של ערוץ 12 לאתגר הישראלי מול הסכם אפשרי בין ארה"ב לאיראן בנושא הגרעין והסביר כיצד יש להסתכל על זה מן הצד הישראל. לדברי ידלין, צריך לבדוק מה הרווח האיראני מכך והאם זה מותיר לישראל זמן להיערך לתגובה אפשרית ברגע שהם יחצו את הקו האדום. בנוגע להסכם אפשרי בין ישראל לסעודיה הוא אומר כי לשלושת המנהיגים יש מוטיבציות חזקות ללכת על זה.

"זה די ברור שההדלפות בשבוע שעבר על זה איראן עוד רגע בגרעין ואם היא עוד רגע בגרעין אז ישראל חייבת לפעול, אולי אפילו האיצו את הרצון של האמריקאים להגיע לאיזושהי הסדרה עם איראן", מסביר ידלין.

לדבריו, "לאמריקאים יש שני סדרי עדיפויות מאוד ברורים: קודם המאבק שלהם מול סין - מי תהיה המדינה הדומיננטית במאה הנוכחית; ואחרי זה המלחמה באוקראינה. את איראן האמריקאים רוצים להחזיר לקופסה ולהזיז מסדר היום".

"ההסכם מ-2015 לא על סדר היום. מה שעומד על השולחן אפשר לקרוא לזה הסכמות כלשהן, ויש פה שתי נוסחאות: אחת נקראת "הקפאה תמורת הקפאה, השנייה נקראת "פחות תמורת פחות".

לדברי ידלין, "אנחנו כישראלים צריכים להמתין ולראות מה הפרמטרים. איפה עוצרים את איראן. האם מגלגלים אותה קצת לאחור. כמה כסף הם מקבלים?"

לדבריו, "עד כמה שידוע לי, מדובר בעסקה שבה האיראנים יקבלו כעשרים מיליארד דולר שמוקפאים בדרום קוריאה, יפן ועיראק בתמורה הם יעצרו את ההתקדמות שלהם, הם לא יעשירו מעבר ל-60% שיש להם היום, אבל זה משאיר אותם על סף הגרעין".

"אז השאלה שאנחנו צריכים לשאול את עצמינו, כיוון שהכול מוקפא, מי מנצל את הזמן יותר טוב, לטובת מי משחק הזמן? כיוון שאיראן מנסה להתחזק ומקבלת מרוסיה הרבה מאוד דברים בתמורה לאמצעי הלחימה שהיא מעניקה לה במלחמתה באוקראינה. ואיראן אולי תקבל מטוסי קרב רוסיים".

לבסוף אומר ראש אמ"ן לשעבר: "ישראל צריכה את הזמן כדי להכין את האופציה שלה אם איראן תחצה את הקו האדום שהוצב".

ריכוך ההתנגדות הישראלית להסכם עם איראן תמורת נורמליזציה עם סעודיה

"הנושא הסעודי הוא מאוד מסובך, מסביר ידלין. "הדרך לריאד עוברת דרך וושינגטון. בין וושינגטון לריאד עומדים כחמישה נושאים מאוד חשובים; הם רוצים ערבויות ביטחוניות ברמה של סעיף 5 בנאט"ו - לאמריקאים מאוד קשה לתת להם את זה; הם דורשים אזור סחר חופשי; מטוסי F35; תוכנית גרעין עם פרמטרים של איראן; והנושא של סין - נושא מאוד כבד. האמריקאים אומרים: הכנסתם את הסינים, אתם רוצים אותנו? בואו תחזרו.

בן סלמאן וביידן בסעודיה

אם מוסיפים לכך את העובדה שהסעודים לא יוותרו לישראל בנושא הפלסטיני, וממשלה שיש כאן כיום לא תסכים להכרה במדינה פלסטינית, לכן זה מאוד מסובך".

"מנגד", הוא מסביר, "יש כאן שלושה אנשים שזקוקים להסכם הזה: הנשיא ביידן, לטובת המורשת שלו. ראש הממשלה נתניהו שזקוק להישג. ויורש העצר מוחמד בן סלמאן שרוצה לשים את המשבר עם ארה"ב מאחוריו. ולכן יש כאן מוטיבציות גדולות לפתור בעיה מאוד קשה אבל אם המהלך יצליח יש לו משמעות אדירה כיוון שערב הסעודית אינה האמירויות - היא מדינה מובילה העולם הערבי-מוסלמי ויש פה סיכוי להישג מאוד גדול".

עמוס ידלין. צילום: פלאש90

 

 

 

עמוס ידלין ארה"ב הסכם גרעין איראן מוחמד בן סלמאן סעודיה נורמליזציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד