כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024
אשכבתיה דרבי

עמוד ההוראה בבכי: מאה שנה חי, ומעולם לא התרגז ולא העליב בן אדם

עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין נשא הספד מרטיט על מרן רה"י הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל ככלות ימי השבעה. בין הדברים הזכיר כי לאחרונה פגעו בכבוד מרן זצ"ל, והוראתו המיידית הייתה לא לדבר על כך ולהתעלם לחלוטין, עוד אמר כי צריכים רחמי שמים מרובים בעקבות החששות מאיראן

עמוד ההוראה בבכי: מאה שנה חי, ומעולם לא התרגז ולא העליב בן אדם
עמוד ההוראה הגר''י זילברשטיין בהספד על מרן ראש הישיבה זצ''ל צילום: באדיבות המצלם

בהספד מיוחד שנערך בהיכל בית הכנסת המרכזי רמת אלחנן, לעילוי נשמת מרן ראש הישיבה זצוק"ל, נשאו דברים עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין, הראב"ד הגאון רבי יהודה סילמן רבה של בני ברק הגאון רבי מסעוד בן שמעון, הגאון רבי חיים מרדכי אוזבנד ראש ישיבת עטרת שלמה, ונכדו הרב יהושע אדלשטיין.

רטט עבר בקהל, בעת אשר עמוד ההוראה החל את הספידו בקול בוכים, בפתח דבריו אמר: "גדול בענקים היה מרן ראש הישיבה זצ"ל, מידותיו היו להפליא, והתמדתו ואהבתו לתורה אין לה שיעור וגבול, והמידה שהיתה מאד בולטת בו היא מידת האמת והענווה. וקיימו באמת, ופרח לו איש האמת".

עמוד ההוראה הגר\

לאחר מכן אמר עמוד ההוראה: "מה הם הנקודות הנוראות שלו? הוא מעולם לא התרגז, אני עוד לא ראיתי בן אדם כזה שמעולם לא התרגז, מאה שנה ומעולם לא התרגז. מעולם לא העליב בן אדם. היה פה מישהו כאן בזמן האחרון שמאד מאד פגע בו, ההוראה הראשונה הייתה חלילה מלדבר עליו, חס ושלום... חצי מלאך כזה בן אדם...".

בהמשך סיפר עמוד ההוראה סיפור מיוחד על מרן זצ"ל, תוך כדי שהוא משתנק בדמעות: "הוא החזיק בבית את חמותו [הרבנית דיסקין ע"ה], בא אלי הרופא שלו, ומספר לי סיפור, הבית כולו בית חולים, הכל בשביל השוויגער, כלים מכלים שונים, מה אין שם, הכל, בית חולים זעיר. הלכתי לחפש אותו, באתי שם, נכנסתי למטבח, ראיתי יושב שם בן אדם על סטנדר, מחזיק ניירות, וכותב... מה הוא כותב? שיעור לישיבת פוניבז'... הוא אומר לי איך משיגים כאלה כוחות... יש לו דירה, כלום, אין לו, הכל לשוויגער, והוא בפינה כותב חידושי תורה... איך מגיעים לזה?!".

עוד אמר עמוד ההוראה: "יש בינינו קצת קשרי חיתון, נכד שלי עם נכדה שלו, אמר לי הרב אליישיב זצ"ל דברים נוראים עליו, הוא הסתכל עליו ודיבר איתו, ואמר לי דברים חריפים במעלתו, לרב אליישיב יש זוג עיניים, קדוש אלוקים. הוא השתומם. וחבל... כזה אדם מגן על הדור הרי... מי לא צריך, אנחנו צריכים רחמים מרובים, הרי מוכנות שמה [באיראן, מ.ו.] שלושה פצצות אטום כבר... אנחנו צריכים רחמים מרובים... צריכים רק לבכות ולהתחנן להקב"ה".

עמוד ההוראה בהספד חלק שני

בהמשך דבריו שאל עמוד ההוראה מדוע על התורה מברכים רק כאשר לומדים אותה, ואילו על גדולי ישראל מברכים גם על עצם ראייתם. וביאר על פי מה שמצינו בגמרא במסכת מו"ק (ט.) שרשב"י אמר לבנו רבי אלעזר, בני אדם הללו אנשים של צורה הם, זיל גביהון דליברכוך. ונאמרו כמה פירושים מה זה "אנשים של צורה", אך יש שפירשו כמו שבית דפוס ליצירת מטבעות לוקח חתיכות מתכת ומדפיס עליו צורה, כך יש אנשים שהם חוקקים ומטביעים צורה על מי שנמצא לידם, זהו התואר של אנשי צורה, ואליהם שלח רשב"י את בנו כדי שיתברך מהם.

ולכן ראיית אותו חכם שהוא איש צורה, היא לבדה מחייבת ברכה, כי עצם ההסתכלות עליו מביאה יראת שמים וענווה בבחינת דמות דיוקנו של אביו נראית לו בחלון. וסיים עמוד ההוראה ואמר: "על דא קא בכינא, דבר זה אבדנו והוא החסר לנו, מרן ראש הישיבה זצ"ל חקק בצורתו והטביע מטבע של תורה ויראת שמים וענווה על כל רואיו. כעת נוצר חלל של ענווה וכבוד לזולת, שהרי מעולם לא ביזה אף אחד, ועל כל אחד למלא חלל זה", עד כאן דבריו המרגשים של עמוד ההוראה.

הרב יצחק זילברשטיין הרב גרשון אדלשטיין עצרת הספד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}