כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
בדיונים הסגורים

בישראל חוששים: נורמליזציה עם סעודיה בתמורה להסכם עם איראן

בישראל עוקבים בדריכות אחרי השיחות החשאיות שמתנהלות בין ארה"ב ואיראן | בדיונים סגורים עולה החשש כי האמריקנים יקשרו בין הסכם הגרעין עם איראן לבין הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה | הטיעון: הסעודים לא יכולים לחתום על נורמליזציה עם ישראל בלי הסכם עם איראן 

בישראל חוששים: נורמליזציה עם סעודיה בתמורה להסכם עם איראן
נתניהו וגלנט בתרגיל "אלוני בזלת צילום: ללא קרדיט
בישראל עוקבים בדריכות אחרי השיחות החשאיות שמנהלת ארה"ב עם איראן בתיווך עומאן וקטאר, בניסיון להגיע להסכם גרעין חדש מסיבות כלכליות.

האינטרס אמריקני בהצלחת השיחות ברור והוא להגיע לבחירות עם הישגים בדמות הסכם גרעין חדש עם איראן, וכן חתימת הסכם שלום בין סעודיה לישראל. בישראל מעריכים כי האמריקנים נושאים ונותנים על הסכם ביניים שיחליף את ה-JCPOA, הסכם המעצמות מ-2015, שבמרכזו הקפאה מלאה או חלקית של העשרת האורניום מצד איראן בתמורה להסרת הסנקציות על איראן.

בדיונים סגורים עולה החשש כי האמריקנים יקשרו בין הסכם הגרעין עם איראן לבין הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, זאת במטרה למתן את הביקורת הישראלית. האמריקנים יטענו שסעודיה לא יכולה להיכנס לנורמליזציה עם ישראל בלי הסכם עם איראן. במקרה כזה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הביטחון, יואב גלנט, יעדיפו שלא יהיה הסכם עם סעודיה כלל.

ראש הממשלה, נתניהו, התייחס אמש לדיווחים על האפשרות שארה"ב תחתום על הסכם ביניים עם איראן והבהיר כי ישראל תעשה כל מה שהיא צריכה כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני.

נתניהו אמר: "אני שומע את כל הפרסומים בעניין איראן, אז יש לי מסר חד וברור גם לאיראן וגם לקהילה הבינלאומית: ישראל תעשה כל מה שהיא צריכה לעשות כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני".

שר הביטחון, גלנט, נדרש גם הוא לנושא וברקע הדו"ח שפרסמה הסוכנות לאנרגיה אטומית אשר מעיד על התקדמות בתוכניות הגרעין של הרפובליקה האסלאמית אמר: "הסכנות העומדות בפני מדינת ישראל הולכות ומתעצמות ואנחנו עלולים להידרש לממש את חובתנו על מנת להגן על שלמות ישראל ובעיקר על עתידו של העם היהודי. המשימות הן כבדות והאתגרים הם גדולים".

גלנט הוסיף: "המציאות בה אנו נמצאים מורכבת, אך מדינת ישראל, צה״ל וכל גופי הביטחון, ידעו מה לעשות כדי להבטיח את ביטחון ישראל בהווה וגם בעתיד, בעזרתכם חברי המטה הכללי הנוכחיים והמצטרפים".

ישראל איראן ארה"ב הסכם הגרעין האיראני סעודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד