כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
"מדינה דלת משאבים"

ראש אגף תקציבים נגד החינוך החרדי: "רמת חיים של מזרח אירופה"

ראש אגף התקציבים באוצר תקף את החינוך החרדי והזהיר כי אם לא יילמדו ליבה מצב המשינה כולו יורע | לפני כשבועיים הכלכלנית הראשית באוצר הוציאה אזהרה חריפה נגד תקציבי המוסדות החרדיים

ראש אגף תקציבים נגד החינוך החרדי: "רמת חיים של מזרח אירופה"
ישיבה. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יוגב גרדוס, ראש אגף התקציבים באוצר, נשא דברים אמש (שלישי) בכנס 'אלי הורביץ' לכלכלה וחברה שמתקיים בירושלים ותקף את הציבור החרדי. "יש משבר ייחודי לישראל - משבר הדמוגרפיה. גידול האוכלוסייה בישראל הוא חריג ביותר. גידול כזה יכול להיות יתרון למשק, אך כשאנחנו מצרפים לכך את הרכב האוכלוסייה הרי שבעתיד רמת החיים בישראל תהיה דומה לזו שבמדינות מזרח אירופה, כמו לטביה והונגריה", כך לדבריו.

גרדוס הוסיף "יש לנו פריון ילודה גבוה, ופריון עבודה נמוך. פריון העובדים מושפע מרמת הכישורים, ורמת הכישורים מושפעת בעיקר מרמת החינוך. הכלי המרכזי זה שיפור רמת החינוך".

ובנקודה זו הוא תקף את הציבור החרדי באופן חסר תקדים. "לצערי, שיפור מערכת החינוך לא יהיה הבעיה המרכזית בעוד 20 שנה. כשהנכד שלי ילך לבית הספר הממלכתי, הוא יהיה מיעוט; באותה שנה 50% מהילדים ילמדו במערכת החינוך החרדית. ובמערכת החינוך החרדית רק ל-5% יש בגרות, והתוצר לנפש לעובד חרדי הוא שליש מזה של עובד לא חרדי". הוא התייחס לפתרונות המוצעים כרגע ונמצאים הדיונים בנושאי תעסוקה של גברים חרדים וכינה אותם "פתרונות קסם". "כל מי שחושב שהבעיה הזו תיפתר בעצמה, בחוגים עם לימודי ליבה אחרי הצהריים, בהכשרות מקצועיות - טועה. זה כמו לרוקן את הים בכפית. אלו רק כלים משלימים", ציין.

לסיום אמר גרדוס: "אני חושב שכל הכלכלנים יסכימו כי במובן העמוק, החינוך הוא הקטר של המשק. אנחנו חייבים להוביל שינוי עמוק כדי להצליח להיות מדינה מתקדמת. אם לא, נהפוך להיות מדינה דלת משאבים".

רק לפני כשבועיים הכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג, יצאה באזהרה חריפה על ההשלכות חלוקת הכספים הקואליציוניים. לפי ההצהרה החריגה אומרת גרינברג כי "ההחלטות המסתמנות אודות הגדלת תקציב החינוך שאינו רשמי, הגדלת קצבאות האברך והפעלת תוכניות סיוע כמו מתן תלושי מזון - צפויות להביא לירידה בפוטנציאל ההשתכרות של גברים חרדים ובהשתלבותם בשוק העבודה".

משרד האוצר תקציבים החינוך החרדי חינוך ממלכתי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד