ל' סיון התשפ"ד
06.07.2024
בשורה לנהגים

ההטבה על מס הבלו תוארך, הדלק לא יתייקר

ההטבה על מס הבלו תוארך ומחיר הדלק לצרכנים לא יעלה בחודש הבא למרות עליה במחיר הנפט. לפי חישוב של פירמת הייעוץ BDO, עלות סבסוד הבנזין על ידי הממשלה באמצעות הפחתת הבלו נאמדת בכ־2.1 מיליארד שקל בשנה

ההטבה על מס הבלו תוארך, הדלק לא יתייקר
משאבת דלק צילום: pixabay

בסוף החודש אמורה לפוג הוראת השעה שמקנה הנחה של 34 אגורות על מס הבלו, שמהווה מרכיב מרכזי ממחיר הדלק. במקביל, בשל תנודות בשער הדולר ומחיר הנפט בעולם, מחיר ליטר בנזין אמור לעלות בכ-4 אגורות לליטר בתחילת החודש הבא.

במידה והוראת השעה שמקנה הטבה במס הבלו לא הייתה מוארכת, המחיר לצרכן היה מזנק בכ-40 אגורות לליטר, אלא שהעלאה זו נמנעה בסופו של דבר.

מהי המשמעות הכלכלית של הפחתת הבלו על הדלק? לפי כלכלנים, למרות ההקלה הנקודתית לציבור בשל הורדת הבלו על הדלק, הנזק לקופת המדינה גדול, וכך גם הפחתת המס מהווה איתות הפוך לשוק, כשהיא מעודדת צריכה של דלק המזיק לסביבה וגורם לזיהום אוויר קטלני, על פני חלופות דוגמת תחבורה ציבורית. זאת בעוד פתרונות להתמודדות עם האינפלציה הגואה יכולים היו להימצא בזירות אחרות. כך למשל בגרמניה בחרה הממשלה דווקא לסבסד את הנסיעות בתחבורה הציבורית. דרך נוספת היא להקל על רכישה של רכבים חשמליים, אך בישראל דווקא מס הקנייה של אלו עשוי להתייקר בקרוב.

לפי חישוב של פירמת הייעוץ BDO, עלות סבסוד הבנזין על ידי הממשלה באמצעות הפחתת הבלו נאמדת בכ־2.1 מיליארד שקל בשנה, כ־175 מיליון שקל בחודש. מנגד, אם לא תחדש הממשלה את הטבות המס לרכב החשמלי עד סוף השנה, היא תידחף אקטיבית צרכנים חדשים לתעדף רכבים מונעים בנזין, ובכך תפגע בתמריץ הציבורי לעבור לאלטרנטיבות דלות פחמן, למרות ההתחייבויות הבינלאומיות של ישראל בתחום, ותתמרץ דווקא מוצר התורם לזיהום האוויר בישראל, כאשר זיהום אוויר תחבורתי אחראי לכמחצית התמותה מזיהום האוויר בישראל (כ־1,000 בני אדם בשנה). לדברי חן הרצוג, כלכלן שותף ב־BDO, "שיעור החדירה של רכב חשמלי בישראל הוא מחצית מאשר באירופה, 13% בישראל לעומת 25%־30% ברוב מדינות אירופה. ההתנהלות הזו לא מאפשרת לצמצם את הפערים".

מס בלו דלק נפט דלק רכב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד