ל' סיון התשפ"ד
06.07.2024
"כל מיני אינטרסים"

רמי לוי מאשים: זה האחראי ליוקר המחייה; ומה הפתרון?

איש העסקים רמי לוי טוען כי המונופול האמיתי שאחראי ליוקר המחייה זה הסקטור הציבורי - המדינה שמעלה ארנונה ומסים כפי ראות עינייה וקובעת היכן יש מכסות והיכן אין. "הם קובעים איפה יהיה מכסות בצורה לא מקצועית עם כל מיני אינטרסים" | לדברי לוי: "צריך להוריד את המע"מ באותם המוצרים הבסיסים - כך עושים בכל מקום בעולם"

רמי לוי מאשים: זה האחראי ליוקר המחייה; ומה הפתרון?
איש העסקים רמי לוי צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מעל לארבעה חודשים חלפו מאז הקומה הממשלה ונדמה שהנושא שהופך למרכזי וזה שמעסיק את אזרחי ישראל הוא יוקר המחייה שמרקיע שחקים. מצד אחד הריבית שעולה ומייקרת את המשכנתאות, ומצד שני החברות איבדו את הרסן והחלו להעלות מחירים בזו אחר זו. איש העסקים רמי לוי שוחח הערב (ראשון) עם ענת דוידוב ב־103fm והתייחס לסוגיה.

לדבריו, "מה שקורה זה שכל הממשלות מפנות את זה לסקטור העסקי הפרטי, למרות שמי שאחראי ליוקר המחייה נטו זה הסקטור הציבורי. כל הזמן מדברים על מונופולים וריכוזיות, מי שריכוזי וכוחני זו המדינה - היא מעלה ארנונה מתי שהיא רוצה ומעלה מסים מתי שהיא רוצה. היא למעשה קובעת איפה יש מכסות או אין מכסות וברוב הפעמים, לצערי הרב, הם קובעים איפה יהיה מכסות בצורה לא מקצועית עם כל מיני אינטרסים".

בהמשך, הוסיף: "צריך להוריד את המע"מ באותם המוצרים הבסיסים - כך עושים בכל מקום בעולם". על עליית מחיר החלב, אמר: "אם הוא עולה בעוד אחוז, מי שמשלם על זה, זה הצרכן המסכן - אף אחד אחד לא ישלם על זה. מצד אחד אנחנו באנו לקראת הצרכנים שלנו ולא העלנו את המחירים עד אחרי החג ועדיין עוד לא העלנו. מצד שני, הסקטור הפרטי הוא תחרותי - איפה שאין תחרות זה בסקטור הציבורי. הוא מונופוליסטי וריכוזי וכוחני. אם הוא רוצה לעלות את הארנונה או את מחיר המים, בדקה הוא עושה זאת. הוא צריך לקחת את עצמו בימים ולעשות בדק בית אצלו".

עוד שיתף לוי כי "בדקתי וראיתי את אותם מושבניקים שעובדים קשה ובסוף בקושי מרוויחים כסף - אותו אדם שהייתי אצלו, יש לו מכסה של כמה ליטרים והוא אומר לי 'אם אני רוצה להגדיל את המכסה אף אחד לא נותן לי'". לסיכום, התייחס לראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר: "הוא צריך להקים ועדה ולקחת את האנשים שיכולים לתת לו את הרעיונות כדי להוריד את יותק המחיה, דרך טיפול בדבר האמיתי, שזה הסקטור הציבורי. אני מאמין שלראש ממשלה יש כוונה נכונה וטובה".

ענקית המזון יוניליוור פנתה לרשתות השיווק ודרשה עליית מחירים החל מ-1 ביולי, כך מפרסמת מעיין פרתי ב"חדשות 12". יוניליוור היא היצרנית של דגני הבוקר תלמה ובהם כריות וקורנפלקס, של שוקולד קליק ושל מוצרי ניקיון וכביסה כגון בדין, דאב, פינוק ועוד.

לפני כחצי שנה העלתה מחירים וספגה ביקורת חריפה מהציבור ואף הוחרמה על ידי רשתות השיווק. באותו מהלך הפסידה יוניליוור עשרות מיליונים. בעקבות החרמת רשתות השיווק, חלו מחסורים בחלק ממוצריהם של יוניליוור ברשתות למשך חודשים ארוכים.

דרישתה של ענקית המזון ממשיכה גל התייקרויות שהחל בתחילת החודש עם ההכרזה על העלאת מחירי מוצרי החלב בפיקוח, וכך גם הלחמים. בין החברות והספקיות שייקרו מאז את מוצריהן: תנובה, אסם, שטראוס, דיפלומט, טרה, ויליפוד ורקיט בנקיזר. רק לפני שבוע פורסם כי מותג הגלידות בן אנד ג'ריס, שיוניליוור היא בעליו, מבקש להעלות מחירים בשיעור של עד 15%.

רמי לוי יוקר המחייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד