כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024
ומסר לן אורייתא

החידושים המעניינים: כך חגגו את חג השבועות בחצרות הקודש

'בחדרי חרדים' מסכם את שהתרחש בחצרות הקודש והיכלי הישיבות בחג השבועות ובשבת קודש; כמה חתנים היו בגור ובעלזא? הדיינים שהוכתרו, הנכדה הראשונה שנולדה לאדמו"ר, הבחורים שהלכו רק ב-2:00 בלילה למקווה ומה נעשה בהיכלם של גדולי ישראל? 

החידושים המעניינים: כך חגגו את חג השבועות בחצרות הקודש
ביהמ"ד בעלזא בערב חג השבועות צילום: אנשיל בעק

• בחצר חסידות גור בירושלים נערכו מבעוד מועד לעשרות אלפי החסידים שהגיעו ל'נסיעה' במחיצת האדמו"ר בחסידות הכינו, 5,760 מיטות סטנציה לשינה ו- 6,300 מנות אוכל, בשבת התקיימו 22 שמחות אופרוף לחתנים שיינשאו השבוע בשעה טובה. 

• בחצר חסידות בעלזא, התרגשות גדולה בקרב עשרות אלפי החסידים עת האדמו"ר ניגש לפני התיבה לתפילת מעריב בליל החג כשהוא עומד רגיל כמידי שנה כך גם באמירת ה'אקדמות' בקריאת התורה ובתפילת מוסף, לפני השקיעה ערך את הטיש 'ובאו כולם טיש'. 

בחצר החסידות מונו כמידי שנה דיינים חדשים בעת עריכת הטיש בליל חג השבועות, הדיינים מונו לאחר שעברו את המבחנים בכל מקצועות השו"ע, שיצטרפו לרשימה מכובדת של כ150 דיינים ורבנים היושבים על מדין ב'קהל מחזיקי הדת' דחסידי בעלזא בארה"ק ובכל קצוות תבל הדיינים החדשים הם: הרה"ג ר' שלמה גרינפלד ממונסי, הרה"ג ר' שלמה כץ מירושלים, הרה"ג ר' ישראל דירנפלד מירושלים, והרה"ג ר' יעקב עמרם שכטר מחיפה.

המקומות השנה בפארנצ'עס בטיש בליל שבועות הוקצה לבחורי הישיבות של החסידות עפ"י הוראת הרה"צ רבי אהרן מרדכי רוקח כמו בשנה שעברה. בשבת עלו לתורה 15 חתנים שיינשאו השבוע בשעה טובה, ובליל שבת רקד האדמו"ר 

• בחצר חסידות ויז'ניץ הגיעו מאות אורחים מחו"ל לרגל החג ולרגל מעמד הכנסת ספר תורה לזכרו של הרבי ה'ישועות משה' זצ"ל שיתקיים ביום ראשון, החסידים הגיעו לראות את הרבי אחרי החורף הקשה שעבר, כל הטישים והמעמדים היו בבית המדרש הגדול, בחסידות הכשירו 15 בניינים להכנסת אורחים. כמו כן הותקנו מדרגות החדשות במקווה במיוחד לקראת המעמד של 'קדרותא דצפרא' שנערך בלילח חג השבועות לפנות בוקר כשאלפי אנשים טובלים במקווה לפני המעמד. 

• בחצר חסידות צאנז מסכמים את חג השבועות עם ציבור אדיר שהגיע לשהות בחג מתן תורה בקריה בנתניה בראשם רבנים ודיינים ומוצי"ם מקהילות צאנז מהארץ ומאירופה. בשל הציבור הגדול עברו בליל החג להתברך רק אברכים. בליל החג נערך טיש במשך למעלה משלוש שעות במהלכו אמר הרבי דברי תורה בו מקשר באופן מיוחד את תחילה וסוף התורה והנ"ך משולב עם דברי ראשונים. בעלות השחר הסתיים סדר הלימוד.

היות שהחג חל ביום שישי, החלו להתפלל כבר בשעה 8:30 תפילת שחרית, וסיימו להתפלל בשעה 14:00 ולאחריה נערך הטיש לכבוד החג עם מאכלי חלב, במהלך הטיש נאמר הפלפול הידוע 'קרעפל פשעטיל' שנמשך עוד שעה וחצי.

התרגשות מיוחדת הייתה בתפילה כשבהוצאת הס"ת ביו"ט הניח הרבי שליט"א את כתר התורה הידוע מירושת זקנו הייטב לב זי"ע שנמצא בגנזיו. הכתר התגלה במעמקי האדמה בעיר קלויזנבורג יחד עם עוד עשרות חפצי קדושה שהטמין הרבי ה'שפע חיים' מצאנז זי"ע לפני השואה ונמצא לפני 30 שנה באורח נס. את הכתר מוציאים רק לעיתים נדירות ביותר לקהל שנדחק לנשק את הס"ת ואת הכתר העתיק והמיוחס. בליל שבת מפאת חולשתו של הרבי הגיע בכסא לבהמ"ד, אך עבודת הקודש נמשכה כרגיל, כולל טיש בליל שבת עד השעה 2 וחצי בלילה. ברעווא דרעוין נערך הטיש כרגיל, בשילוב נעילת החג עד לשעה מאוחרת במוצאי שבת, במהלכה נשא הרבי דברי הדרכה וחיזוק הלבבות.

• בחצר חסידות באיאן פרסמו הוראות לבחורים בערב החג שלא ללכת לכותל המערבי כלל, בהוראת הרבי תוקן כי הבחורים יילכו למקווה בשעה 2:00 בלילה ולא יאוחר מהשעה הזו.

• בחצר חסידות קרלין סטולין ציינו בחג השבועות שנתיים לאסון הטריבונות הנורא בכניסת החג בשנה שעברה אז נהרגו שלושה מהחסידים בעת קריסת הפרנצ'עס במעמד חנוכת ההיכל החדש שנבנה. אלפי חסידים שהו השנה בגבעת זאב ובמקום נבנה אוהל ענק באורך 1200 מטר שיכיל את כלל החסידים שבוא לחג להיות במחיצת הרבי. את הטישים ערכו מיד בסיום התפילה בכדי שקהל החסידים ששכרו דירות מרוחקות לא ייצטרכו לשוב ברגל. 

• חידוש מעניין נרשם בחצר הקודש תולדות אהרן לרגל ריבוי הציבור בלעה"ר, לראשונה דיבר הרבי את דברי ה'תורה' בנעילת החג וסעודה שלישית אחרי ברכת המזון, מתוך רמקול כדי שכל הציבור יוכל לשמוע ולהתעורר. 

• בחצר חסידות דושינסקיא הקימו לראשונה גלריה נוספת לחג השבועות לתוספת מקומות לאורחים הרבים שהגיעו לחג, מה שהוסיף עוד מקומות חדשים בתוך ביהמ"ד לכפול מקומות יותר מ1500. בנוסף, הוזמן ריהוט חדש לבית המדרש, במקום הישן, מה שהוסיף עוד 600 מאות מקומות ישיבה.

• בחצר חסידות פינסק קרלין בשכונת בית ישראל בירושלים התפללו פעם ראשונה בחג בהיכל החדש. מדובר בחידוש גדול בחסידות שפעם ראשונה יוצאים בחג השבועות מבית המדרש לאחר שבראש השנה החלו בבניית ההיכל החדש וכעת הושלמה בנייתו. 

ההיכל החדש של חסידות פינסק קרלין. צילום: באדיבות המצלם

• מאות חסידים באו מכל רחבי הארץ להסתופף בחג השבועות במחיצת האדמו"ר משבט הלוי בהיכל בית המדרש הגדול בשכונת זכרון מאיר בבני ברק, שלפני החג נוספו מקומות רבים בהיכל ביהמ"ד ובמבואותיו שיוכל להכיל את כל ציבור החסידים ביהמ"ד קושט לכבודו של החג - וכשחופה מיוחדת ומפוארת מעץ ופרחים ומעצי דקל נבנתה מעל מקומו של האדמו"ר כנהוג בליל התקדש החג במהלך ההפסקה בין תפילת מנחה לתפילת מעריב בגלל תמימות, קרא האדמו"ר לבחורים שעסקו לפני החג בקישוט, הודה להם ובירך לכל אחד בפרטיות.

בטיש נעילת החג אמר הרבי לחסידים שהוא רוצה לבקש בקשה וקבלה מהציבור, שכל אחד ואחד, בין אם הוא אברך כולל שתורתו אומנותו, ובין אם הוא בעל בית העוסק על המחיה ועל הכלכלה וקובע עיתים לתורה,  שיקבע סדר לימוד מיוחד של עשר דקות בביתו הפרטי בלילה, בין אם זה גמרא או ספר חסידות או ספר מוסר, אבל שזה יהיה בקביעות ומידי יום ביומו בביתו בלילה,  תוך כדי שהאדמו"ר מטעים ואומר, כי לדבר זה יש בו סגולות רבות ונפלאות לאין ערוך. בטרם ברכת המזון קם הרבי לריקוד נלהב על המילים 'ברוך הוא אלוקינו שבראנו לכבודו'. לאחר תפילת מעריב הבדיל האדמו"ר, וכלל החסידים עברו בסך לפני הקודש להתברך בשבוע טוב ובקיץ בריא.

• בחצר חסידות שומרי אמונים בהיכל בית המדרש הגדול ברחוב שפת אמת בבני ברק, הוחלפה מערכת התאורה בהיכל ביהמ"ד הגדול בתאורה לד עוצמתית לכבוד החג, עסקני המוסדות ארגנו אש"ל מלא לחסידים באגף הכנסת אורחים. בליל החג בחצות הלילה ערך הרבי את הטיש עם הקפטן של של זקנו הרבי בעל החוקי חיים זצ"ל.

בליל החג בשעה שלוש לפנות הבוקר התבשרו החסידים על הולדת הנכדה הראשונה לאדמו"ר, בת לחתנו הרה"צ רבי צבי מאיר פאנעט, החסידים פרצו בשירה וריקודים להודות לה' על השמחה הגדולה. בבוקר בקידוש החלבי, חילק הרבי מאכלי חלב לאברכי הכוללים שנבחנו להוראה על הלכות שבת בשר חלב ותערובות, בחג לפני מנחה התאספו החסידים לשירות ותשבחות עד כניסת השבת ובליל שבת ערך הרבי את הטיש מיד לאחר מעריב עד לאחר המוציא, לאחר מכן הורה הרבי שמכיוון שבשבת ניתנה תורה על כן עלינו להמשיך את היו''ט שבועות לתוך שבת ונשכים כולנו יחדיו ביום השבת שעה לפני התפילה ללמוד ביחד, ואכן ביום השבת היה בית המדרש מלא מפה אל פה וקול התורה נשמע ברמה.

• בחצר חסידות לעלוב בראנוביץ הכניסו בערב החג ספר תורה לזכרו של גדול מחזירי התשובה בדורנו הרב אורי זוהר זצ"ל, ספר התורה הוכנס לבית המדרש ברחוב יחזקאל פינת רבינו גרשום בירושלים.

בקהילת סאטמר בירושלים הגיע לשהות עם בני הקהילה בן האדמו"ר מסאטמר ואב"ד הקהילה בירושלים, הרה"צ רבי חיים צבי טייטלבוים, ששהה בחג השבועות בקרב בני הקהילה בארץ יחד עם אורחים מחו"ל. בחסידות ייעדו לראשונה את החניון הקרקעי הגדול שנבנה בשיכון בירושלים ובו נערכו התפילות ואירועי החג. 

• בקהילת סאטמר בבני ברק, קיימו את חג השבועות עם הרה"צ רבי חיים צבי טייטלבוים רב ביהמ"ד עצי חיים סיגוט וויליאמסבורג ובן האדמו"ר האדמו"ר מסאטמר שהגיע לשהות בקרב חסידי סאטמר בבני ברק, בשליחות אביו האדמו"ר מהר"א מסאטמר. התפילות והבאטע נערכו בבית המדרש הגדול בשיכון סאטמר בבני ברק.

בקהילת סאטמר בירושלים שבית מדרשם ברחוב יונה נשרף כליל לפני שלושה חודשים, התפללו בחג השבועות בבית המדרש של חסידות ויז'ניץ ברחוב נחמיה. כמו כן פרסמו בקהילת סאטמר בירושלים מודעת ברכה לאדמו"ר מויז'ניץ ירושלים שהגיע לארץ לשהות בקרב קהילתו, בסאטמר הודו לקהילת ויז'ניץ ירושלים שפתחו את בית מדרשם בשביל בני הקהילה שבית מדרשם נשרף ומזה שלושה חודשים הם שוהים במחיצתם. 

• בציוני הצדיקים באוקראינה, המונים שהו בחג השבועות במעז'יבוז' שבאוקראינה, ליד ציון הבעש"ט, מייסד תנועת החסידות, שיום ההילולא שלו חל בחג השבועות בראשות גאב"ד מאקאווא שהגיע במיוחד מישראל. הנסיעות והאירוח במקום הוסדרו על-ידי אגודת 'אהלי צדיקים', המתחזקת כל ימות השנה את בית הכנסת האורחים ליד הציון. מאות איש שהו באומן שבאוקראינה ליד ציונו של רבי נחמן מברסלב זיע"א בצל המלחמה של אוקראינה - רוסיה.

גאב"ד מאקאווא בתפילה בציון הבעש"ט בערב החג. צילום: באדיבות המצלם

• למעלה ממאה אלף איש פקדו את רחבת הכותל המערבי במהלך חג השבועות והשבת הסמוכה לחג. זמן השיא היה לקראת תפילת הנץ החמה בבוקר החג, עת הגיעו למעלה מ – 14 אלף איש לתפילת שחרית על יד שריד בית המקדש ומילאו את כל רחבת הכותל המערבי בתפילה ובשירה. המנהג לפקוד את הכותל במהלך חג השבועות קיים מזה 56 שנים - מאז שוחרר הכותל המערבי והתאפשר אז לראשונה לעם ישראל להתרפק על אבניו לאחר שנים שנמנע ממנו הדבר. כמו כן, כמדי שנה בבתי הכנסת שסביב לכותל המערבי, באו מתפללים רבים ללמוד במשך הלילה ואמרו 'תיקון ליל שבועות' ומזמורי תהילים. בנוסף, הגיעו אל הכותל המערבי מאות סטודנטים מאוניברסיטאות שונות ברחבי הארץ במסגרת פרויקט לימוד ייעודי בליל החג שקיימה 'הקרן למורשת הכותל המערבי'.

בדרכים המובילות אל הכותל המערבי נבנו אוהלים בעזרת המשרד לענייני ירושלים ותורמים נוספים שבהם העניקו כיבוד לעולי הרגל. בקבר דוד המלך, באו רבים במשך חג השבועות שבו מציינים את יום הסתלקותו. 

בחצרות גדולי ישראל והיכלי הישיבות

• כפי שדווח בהרבה ב'בחדרי חרדים': ראש הישיבה ומנהיג הציבור הליטאי הגאון רבי גרשון אדלשטיין אושפז בליל החג בשעה 2:30 בבית החולים 'מעייני הישועה' בבני ברק לאחר קוצר נשימה, ראש הישיבה מקבל טיפול רפואי במחלקת טיפול נמרץ וערך את התפילות וסעודות החג והשבת במחיצת בני המשפחה והמקורבים. בהיכלי התורה בבני ברק כך גם בישיבת 'ארחות תורה' נאמרו תהילים לרפואת רבי ירחמיאל גרשון בן מרים, בישיבת 'ארחות תורה' ניגש לפני העמוד חתנו - ראש הישיבה הגאון רבי איתמר גרבוז.

• פוסק הדור הגאון רבי משה שטרנבוך שהה בחג בקריית הישיבה ברמת בית שמש שם נשא דברים לפני מעריב בליל יו"ט ובליל שבת. המונים מתושבי האזור נהרו להשתתף בתפילות ובשיעורים. בליל החג יצא פוסק הדור להיכל בית המדרש וישב במשך שלוש שעות עם תלמידי הישיבה שדיברו עמו בלימוד.

ברגע מרטיט באמצע שיחה מיוחדת שנשא בנעילת החג, נזכר פוסק הדור ממה שזכה לשמוע לפני כתשעים שנה מפיו של הגאון הקדוש רבי אלחנן וסרמן זצ"ל הי"ד: "שמעתי מפיו של הגאון הקדוש ר' אלחנן ווסרמן זצ"ל שהיו גדולים שבנערותם היו רחוקים מאוד מהתורה, אבל אח"כ התחזקו חיזוק אחר חיזוק, ולמדו יומם ולילה, והתקרבו מאוד לקב"ה, עד שהתעלו מאוד מאוד בתורה".

עוד אמר לתלמידיו: "בחור לפני שבועות ובחור לאחר שבועות הוא בחור אחר לגמרי, אסור להחמיץ עכשיו את ההזדמנות, כל אחד יקבל על עצמו אני יקבל משהו יותר".

פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך בנעילת החג. צילום: באדיבות המצלם

• לאחר תפילת מעריב בליל חג השבועות, עברו במשך זמן רב ההמונים על פני ראש הישיבה הגרמ"צ ברגמן לברכת 'אגוט יום טוב'. על פניו של הגרמ"צ היו ניכרים הרוממות והשמחה הגדולה לקראת קבלת התורה. לאלו שביקשו ברכה לעליה בתורה וירא שמים אמר הגרמ"צ, לאחד אמר, "אין 'קוּנְץ' לגדול בתורה, צריך לשבת וללמוד וכך יוצאים גדולי תורה". והוסיף ראש הישיבה "עכשיו זה הזמן להתפלל על זה, מקובלנו, שזה יום הדין כמה ישיג כל אחד חלקו בתורה, צריך לנצל את הזמן הזה".

את סעודות החג ערך הגרמ"צ בביתו כשבכל סעודה סועד עמו נכד אחד, בין הנכדים ישנה תורנות קבועה. במהלך הסעודות משוחח הגרמ"צ מעניני היום, קבלת התורה ומסירתה. בכל הסעודות נוהג הגרמ"צ לאכול בשר, מלבד בקידוש לאחר תפילת שחרית אז טועם מאכל חלבי. את תפילת שחרית התפלל הגרמ"צ בבית מדרשו עם הנץ החמה, כשהוא עולה לקריאת 'עשרת הדיברות'. לאחר מכן ערך הגרמ"צ 'מי שברך' לשמות שהובאו לפניו לברכה לרפואה שלמה.

• בליל החג עברו המוני תושבי בני ברק לברכת חג שמח ושמחה בקבלת התורה מראש הישיבה הגרמ"ה הירש בהיכל הישיבה לאחר שהחלים ממחלתו בס"ד. אחה"צ הורה ראש הישיבה לומר תהילים בהיכל הישיבה לרפואתו השלמה של רה"י הגרי"ג אדלשטיין. בשמחת נעילת החג נשא ראש הישיבה דברים בפני תלמידי הישיבה כמידי שנה. 

עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין שהה בשכונת 'רמת אלחנן' בבני ברק בחג השבועות. בערב החג עלה עמוד ההוראה לביקור מיוחד אצל הגר"ש פלאי, לשם הגיע בנו הרב אברהם נח פאלי שבחסדי שמים מחלים ושוחרר אך לאחרונה ממחלקת שיקום, ובא לראשונה להתארח אצל הוריו בשכונת רמת אלחנן, עמוד ההוראה דיבר בשבחו ובשבח המשפחה הרוממה שפרסמה אמונה וחיזוק בכל העולם כולם.

במהלך החג והשבת, נשא עמוד ההוראה ארבעה שיעורים ודרשות. הראשון שבהם בליל יום טוב, קודם תפילת מעריב, לאחר מכן סעד את סעודת החג בבית בנו חביבו הגרא"י זילברשטיין, ראש כולל 'קצות החושן', כך גם בליל שבת קודש. בשיאו של ליל שבועות עצמו, התקיים שיעורו המיוחד של עמוד ההוראה באישון ליל, בשעה 3:45, כשהמונים מכל רחבי העיר, באים מרחוק להשתתף בשיעור המיוחד בו דיבר עמוד ההוראה בשאלות אקטואליות בענייני החג, השיעור נגמר סמוך לתפילת שחרית, וההמונים יצאו וליוו את עמוד ההוראה עד לביתו, והקיפוהו בשאלות וברכות.

בליל שבת קודש נשא עמוד ההוראה שוב פעם שיעור הלכה מיוחד בין קבלת שבת למעריב, כשאז כבר נודע על מצבו של מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין שאושפז בביה"ח מעייני הישועה, ואי לכך ביקש עמוד ההוראה בסוף שיעורו מכל הציבור לומר כמה פרקי תהילים לרפואתו השלימה של מרן רבי ירחמיאל גרשון בן מרים לרפו"ש. בשבת קודש לאחר תפילת מנחה, התקיימה מסיבת חג מיוחדת בהשתתפות עמוד ההוראה, בשילוב סעודה שלישית, שם נשא עמוד ההוראה דברי חיזוק והתעוררות מיוחדים. במוצאי החג עלה עמוד ההוראה עם בני משפחתו לבית החיים לרגל יום היא"צ לאבי אמו הרב אברהם יעקב בולימובסקי זצ"ל.

• הגאון הצדיק רבי יעקב מאיר שכטר מגדולי מנהיגי חסידות ברסלב, שהה לראשונה בחג בדירה סמוכה לקרית צאנז בנתניה יחד עם מקורבים ובני המשפחה. 

הגרי"מ שכטר במוצאי חג השבועות בנתניה. צילום: באדיבות המצלם

• בחג השבועות חל יום היארצייט של הרבנית צביה גריינמן ע"ה אחותו של מרן החזון איש זצ"ל ואשת הגאון רבי שמואל גריינמן זצ"ל, בליל שבועות מסר בנה שיבדלחט"א הגאון רבי מאיר גריינמן בעל ה'אמרי יושר' שיעור לע"נ, בבית מדרשו 'דרכי איש' ברח' האדמו"ר מגור כחצי שעה לפני מעריב, וכן עבר לפני העמוד בתפילות החג.

• בישיבת 'בית מתתיהו' בבני ברק נכנסו לראשונה לחדר האוכל החדש בחג השבועות, ראש הישיבה הגר"ב ויסבקר נשא דברים נרגשים כשהוא מביע את שמחתו הגדולה ביום נעלה זה בו הוא זוכה לראות את תחילת השלמתו של הבית הגדול – בית הישיבה ההולך ונבנה לשם ולתפארת במקום קדוש זה בו נשמע קול התורה ללא הפסקה כבר עשרות שנים מאז ייסודה של הישיבה. במהלך משאו הנרגש, קרא רה"י לבחורים לקבל על עצמם לומר דברי תורה במהלך הארוחות והסעודות ובכך לקדש את חדר האוכל החדש כך שיהי' בבחינת 'זה השולחן אשר לפני השם'. ראש הישיבה שליט"א אף מסר דברים בשמה של רעייתו אם הישיבה - הרבנית תליט"א שביקשה להדגיש בפני הבחורים כי המקום בו נמדדת אישיותו של בן תורה הוא בצורת התנהגותו והליכותיו בחדר האוכל, והביעה את ברכתה שרוממות הנהגתם של הבחורים תמשך כפי שהייתה כל השנים.

חג השבועות סיכום החג קבלת התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}