כ"ג סיון התשפ"ד
29.06.2024
בדיקה תוך 50 שניות

תיעוד מקומם: כך התאפשרה בריחת ששת האסירים

ימים ספורים לאחר שוועדת הבדיקה פרסמה את מסקנותיה, נחשף עוד פרק במחדלים שהובילו לבריחת ששת האסירים מתא 5 בערב ראש השנה תשפ"ב. הסוהרת שאמורה להביט באמצעות פנס לתוך כל תא כדי לוודא שכולם נמצאים והכל כשורה, לא עשתה כן והאסירים שכנראה ידעו זאת נעלמו 

תיעוד מקומם: כך התאפשרה בריחת ששת האסירים
ביקורת בכלא צילום: מתוך שידורי כאן 11

כשבוע לאחר שהגישה ועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת ששת המחבלים מכלא גלבוע את מסקנותיה, חושף העיתונאי משה שטיינמץ ב'כאן 11' תיעוד בלעדי מתוך הכלא בליל הבריחה ערב ראש השנה תשפ"ב. לפי הנוהל, מדי חצי שעה הסוהרת התורנית צריכה להיכנס לאגף לבקרת לילה ולהאיר עם הפנס לתוך כל תא דרך האשנב כדי לוודא שכל האסירים בפנים.

אלא שמתבררת בתיעוד רשלנות מוחלטת מצידה של הסוהרת. בתיעוד היא נראית מכוונת את הפנס לתחתית של הדלתות במקום לאשנב שבגובה אדם, משם ניתן להצית פנימה כדי לוודא שהכל בפנים תקין וכולם נמצאים. כשהיא עוברת ליד תא מספר 5, ממנו ברחו ששת האסירים, היא אפילו לא עוצרת. אחרי בדיקה של 50 שניות בלבד משני הצדדים היא מדווחת בקשר לממונה עליה כי "הכול תקין. אין חריג".

תיעוד מתוך כלא גלבוע בליל בריחת המחבלים// מתוך כאן 11

ביומן האגף היא גם רשמה ודיווחה כך: "ערכתי ביקורת באגף בין כלל התאים 15-1 בדגש על סג"ב (אסירים בסיכון גבוה לבריחה) שנמצאים בתאים 4, 5 ו-14".

את הבריחה ביצעו המחבלים ב-6 בספטמבר 2021 בלילה מתא 5 דרך מנהרה שחפרו ברצפת המקלחת. יו"ר ועדת הבדיקה מנחם פינקלשטיין אמר בעת הצגת המסקנות ביום רביעי שעבר: "מרבית השגרות בוצעו בשטחיות ובחוסר יעילות, תוך התמקדות בסימון וי - כך בגלבוע ובמקומות נוספים, כך בעניין החיפושים, התשתיות ופיקוח הלילה".

לפי חקירת המשטרה והשב"כ עלה כי בין השעות 00:30 ל-01:00 בלילה נכנס למנהרה האסיר הראשון. הביקורת של 01:00 כבר הייתה אמורה לזהות שמשהו לא תקין. בשעה 01:21 הוא כבר היה מחוץ לכלא. האסיר השישי, מחמוד עארדה, יצא מהמנהרה ב-01:37. בזמן הביקורת הנוספת, בשעה 01:30 הוא עוד היה בתא לבדו. בחקירה במשטרה סיפר עארדה: "רק עברו במסדרון, אבל לא בדקו".

המחדל מתעצם כאשר ביקורות נוספות נערכו מדי חצי שעה, אך שוב ושוב הן נעשו בשטחיות מזלזלת ומרתיחה. שרשרת נוספת של מחדלים הביאה לכך שרק כמעט שעתיים אחר כך, בשעה 03:17, נפתח תא 5 והתברר שהוא ריק. "זו רשלנות פושעת בעיניי", אמרה נציבת שב"ס קטי פרי בעדותה בפני חברי וועדת הבדיקה. לדברי פרי: "מספיק שהיא הייתה עושה את הביקורת של אחת וחצי והיינו תופסים אותם, של שתיים היינו תופסים אותם".

בביקורת שנערכה מוקדם יותר באותו הערב היה דווקא סוהר שהסתכל לעומק התאים, אך גם הוא לא זיהה כשל נוסף - האסיר איהם כממג'י שהיה בתא מס' 5 ולא היה אמור להיות בו. יום למחרת הסוהרת נלקחה לחקירה במשטרה, שם הכחישה כי ערכה בדיקה רשלנית וטענה: "בכל חצי שעה עברתי עם פנס והארתי על המיטות דרך האשנב. הכול היה תקין. רואים שמיכה, שרואים שיש מתחת בן אדם לפי איך שהשמיכה נראית", אולם התיעוד מוכיח אחרת.

מקורות בשב"ס מסרו לעיתונאי משה שטיינמץ כי הכשל והזלזול של סוהרים בביקורות הלילה - הוא רוחבי בכל שב"ס. אחרי הבריחה התגלה כי מאות מיטות בבתי הכלא השונים כלל לא נראות דרך האשנב. ועדת הבדיקה קבעה כי אפילו נציבות שב"ס ראתה בשגרה זו שגרה לא תקנית, אך לא עשתה דבר כדי לתקן את המעוות.

בריחת האסירים מכלא גלבוע אסירים ביטחוניים בריחת אסירים כלא גלבוע בריחה מהכלא מחדל אבטחה שב"ס שירות בתי הסוהר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד